Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Millemis
Peter Pan skrev:@Millemis. Husk at nyde dit BV Avant 55", de to BL 6000 Mk II og dit V1 Play TV.
Bang & Olufsen har pt. ikke råd til andet end BeoPlay i nye farver.
Hvad har det nu med sagen at gøre :s

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
@ Millemis - Vis mig hvor jeg skulle have skrevet om et problem med tilslutning
af en Bluray-afspiller til tv’et. Min OPPO er tilsluttet mit TV. Såeee

@ millemis
Jeg ser en fordel i at kunne fjernbetjene en ARV tilsluttet et LG OLED 2019 tv, via
tv'ets fjernbetjeningen uden det bøvl, som tidligere har været tilfældet. Jeg håber at
sammenkobling mellem forskellige produkter, bliver mere problem frit med det nye
eARC styre signal via HDMI kablet. Det vare vel ikke så længe før andre også har
fået eARC fast implementeret, så du kan blive overbevist.

Husk nu at nyde dit setup :p
Peter Pan skrev:
Rasmus Larsen skrev:Med eARC får lyd en særskilt (fra video) datastrøm i HDMI-kablet. Sammen
med lydsignalet overføres et såkaldt "heartbeat", der konstant signalerer, hvorvidt
forbindelsen er aktiv eller ej (så f.eks. tv'et kan skifte tilbage til de indbyggede
højttalere). I signalet overføres også en lille kontinuerlig datastrøm, der beskriver,
timingen af lyd/video, så de forbliver synkroniseret. Alle led i kæden skal så kunne
lade denne timing-kode passere.
Billede
At adskilde lyd og video er først praktiseret med eARC.
Ja, men jeg synes stadig du får forherliget HDMI 2.1 og eARC lige vel meget. eARC har ikke gjort noget som helst for delay mellem eksempelvis min PS4 Pro og Sony ST5000 Atmos soundbar (som har eARC ligesom mit TV). Ligeledes så er der intet at vinde hvis lyden ikke er ukomprimeret Atmos eller DTS:X.
Brugeravatar
Af Millemis
Peter Pan skrev:@ Torben. Så er det vel fordi producenterne endnu ikke følger evt.
eARC standard beskrivelser. Med tiden kommer det nok på plads.
Og du mener, at du har så lang tid O_O

MM
Brugeravatar
Af Millemis
Peter Pan skrev:@ Millemis - Vis mig hvor jeg skulle have skrevet om et problem med tilslutning
af en Bluray-afspiller til tv’et. Min OPPO er tilsluttet mit TV. Såeee

Husk nu at nyde dit setup :p
Ja, selvfølgelig er din OPPO nu tilsluttet til tv’et - din BV7-40 MK3 er jo både tv og receiver.
Og så var det jo ikke det, der var temaet. Det var hvordan tingene - i en fjern fremtid - fungerer, når du så har et LG-tv, (stadigvæk) din OPPO, din ATV3-boks og så en ekstern AV-Receiver.

Du kan tro jeg nyder det - jeg behøver jo ikke at drømme mig væk i en non-B&O verden :D

MM
Af Granly
@ Peter Pan

Jeg læser med stor interesse om eARC her på tråden og må sige at der ikke er meget konsensus om hvad det betyder. Du mener at det vil løse en masse betjenings issues, og jeg kan læse mig frem til at det handler primært om tabsfri lyd. Hvor har du din version fra:)?
Peter Pan skrev:@ Millemis
Det er da ganske enkelt. Når vi ved at OPPO ikke får integreret eARC,
må man bruge Oppo fjernbetjeningen. Sådan bliver det i fremtiden.
Igen: det et intet fjernbetjenings-relateret i hverken ARC eller eARC. Du blander tingene sammen til nogen forvirring for de der måtte læse med. ARC handler om lydtransport - Audio Return Channel. Dvs. lyd som returnerer FRA TVet TIL en receiver eller soundbar. Det har intet med kontrol af enheder at gøre. Fordelen ved eARC er højere båndbredde end ARC - dvs mulighed for tabsfri Atmos - og mulighed for bedre lipsync.

Og hvor jeg så nu fortæller, at jeg pt benytter eARC uden nogen synderlig gevinst, så fejes det blot hen med “det får de nok styr på”...? ARC er en temmelig buggy teknologi, som ikke sjældent giver anledning til grå hår hos de der forsøger at få deres lydsetup til at virke ved at have alle kilder sat til TVet. Herhjemme har jeg meget ofte (ca. én gang for hver gang jeg prøver at afspille Atmos-indhold) oplevet, at der ingen lyd kom ud af højttalerne før jeg skiftede rundt mellem TV-lyd og ekstern lyd.

Jeg ser det ikke som Guds gave til TV-folket!
Brugeravatar
Af Millemis
Jeg tror, at Peter Pan har tid nok til at tygge på det, inden hans BV7 opgiver ævret og han skal beslutte, hvad han så vil.
Måske er det så feset ind til den tid.

Undskyld Peter - men det burde da ikke være så svært at forstå......eARC/ARC handler om lyd tilbage fra et tv via et HDMI-kabel og CEC handler om distribution/deling af styresignaler mellem forskellige produkter vha HDMI-forbindelsen.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
Så må vi tage den en gang til for prins Knud.
Med lydsignalet overføres et såkaldt "heartbeat", der konstant signalerer, hvorvidt forbindelsen er aktiv eller ej (så f.eks. tv'et kan skifte tilbage til de indbyggede
højttalere). I signalet overføres også en lille kontinuerlig datastrøm, der beskriver,
timingen af lyd/video, så de forbliver synkroniseret. Alle led i kæden skal så kunne
lade denne timing-kode passere.”
Brugeravatar
Af Peter Pan
Hej Granly. Her finder du mere om emnet. Der vil komme meget
mere i takt med eARC systemet benyttes af flere producenter.

Billede

Billede
Her ses de processorer som er nødvendige at implementere,
for at eARC systemet ikke går i det nuværende ARC mode.

Link - https://www.avsforum.com/lattice-semico ... arc-chips/
Link - https://www.digitaltrends.com/home-thea ... orks-care/
Link - https://www.latticesemi.com/Products/ASSPs/HDMI21eARC
Søg selv flere link.
Peter Pan skrev:Så må vi tage den en gang til for prins Knud.
Med lydsignalet overføres et såkaldt "heartbeat", der konstant signalerer, hvorvidt forbindelsen er aktiv eller ej (så f.eks. tv'et kan skifte tilbage til de indbyggede højttalere). I signalet overføres også en lille kontinuerlig datastrøm, der beskriver, timingen af lyd/video, så de forbliver synkroniseret. Alle led i kæden skal så kunne lade denne timing-kode passere.”
Den tror jeg alle er med på. Men det handler udelukkende om lipsync. Det handler ikke om styring af noget som helst andet end lyden og hvorvidt lydsystemet er aktivt eller ej. Jeg ved ikke hvor fed jeg synes denne "puls" er. Her på det XG95 TV jeg tester, så betyder det, at man relativt ofte oplever skavankerne ved eARC, når TV'et pludselig skifter over til sine egne højttalere i stedet for Atmos-soundbar'en.

Men du skriver så sent som tidligere i dag:
Peter Pan skrev:@ Millemis
Det er da ganske enkelt. Når vi ved at OPPO ikke får integreret eARC, må man bruge Oppo fjernbetjeningen. Sådan bliver det i fremtiden.
Det har INTET med eARC at gøre. Du har adskillige gange blandet styring af eksterne enheder sammen med eARC og det hører ikke sammen.
Brugeravatar
Af Peter Pan
Ja Torben vi kan vel ikke nå længere nu. Jeg betragtede det lidt som da kopibeskyttelse HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) blev noget der SKULLE understøtte forbindelse mellem to AV produkter, før den blå eller grøne skærm blev lukket på. Dette gav også nogle samkørsels vanskeligheder nogle år. Alligevel syntes jeg det gik rimeligt hurtigt med at få udskifter vores AV grej. Hvordan forstås: En enkelt fjernbetjening kan også bruges til at styrer lyd styrken, så længe de tilsluttede enheder implementerer CEC- styringen.

Men ok i tilfældet af eARC ikke får puls signal, går systemet tilbage til ARC. = kvalitets tab.
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 333