Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
RogueAgent skrev:Hvis du indstiller dit TV så et foto fra haven har de rigtige farver, så har du jo bare korrigeret for de farvefejl der måtte være i sensoren i dit kamera, og dette vil resultere i at dit TV viser skæve farver på alt andet end fotos taget med lige præcis dit kamera. Og så skal du ovenikøbet huske altid at bruge den rigtige hvidbalance indstilling på dit kamera, ellers går det først HELT galt ;;)
Ja, dén metode kan ikke umiddelbart anbefales da kameraet ikke er kalibreret til eks. REC709 farverummet, men derimod enten sRGB eller AdobeRGB. Derudover, så ved du heller ikke hvor tæt på disse to farverum kameraet ligger. Hvis du vil bruge denne metode, så er du næsten nødt til først at redigere billedet på en kalibreret monitor, så det ligner virkeligheden (og det er pænt svært i forvejen), og så gå videre med dit TV. Men hvis man har en kalibreret monitor, så har man nok også en sensor til kablibrering og så kunne man ligeså godt kalibrere TV'et selv...
Af Steen Bay
bantam skrev: Plasma-teknologiens billedegengivelse vil kva måden at skabe farver på virke mere urolig, og er ikke helt så behagelig at se på, hvis man anvender displayet som PC-monitor. Til gengæld er responstiden lav for plasma (men her skal man jo faktisk medregne sub-field-drive-tiden, som oftest glemmes) – og pga. forskellige decay-tider (tiden som går fra en fosfor sub-pixels er tændt til den er slukket til et vist niveau) for de tre fosfortyper, kan man opleve fosfor-trails – altså farvede skygger (typisk gule eller grønne) på kontrastfylde kanter. Noget tilsvarende findes faktisk for LCD-displays, hvor man kan opleve overdrive-artefakter, der ligner fosfor-trails.
Ja, det med responstiden på plasma er faktisk et ganske interessant punkt, for som du skriver, så skal man vel egentlig indregne sub-field drive. Hvis 600Hz sub-field drive betyder at at de enkelte subpixels aktiveres (op til) 6 gange per frame (ved 100 fps), og hvis decay-tiden er på f.eks. 1ms, så betyder det at plasma pixels er aktive det meste (over 50%) af tiden, hvilket vel egentlig må betyde at plasma på sin vis (mht. 'duty-time') minder mere om LCD end om CRT. Betyder det et en god CRT skærm faktisk stadig er det bedste som eksisterer mht. gengivelse af bevægelse?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På CRT var det jo også fosfor som skulle exciteres og udsende lys (hvor lyskilden også har en henfaldstid), så jeg ville nu stadig ikke putte LCD og plasma i samme skuffe mht. teknologi, hvis man nu endelige SKULLE sammenligne. Der var/er også synlige decay-tider på CRT, men de er nemmest at fremprovokere hvis du spiller spil på den og ikke blot ser TV - også hér er problemet naturligvis tydeligst på en sort baggrund.

Der er dog ingen tvivl om, at CRT stadig er kongen når det kommer til gengivelse af bevægelse - ikke mindst hvis vi kobler begrebet "spil" ind over.
Brugeravatar
Af MigSelv
RogueAgent skrev:
Akyhne skrev:Jeg kunne justere mit tv efter nogle fotos jeg har taget ude i haven og viser på skærmen og justere mit tv så billedet passer til hvad jeg rent faktisk ser ud af vinduet. hvis det "look" så generelt passede i min smag til udsendelser på mit tv, kunne jeg være glad og sige det er min preference.
Det ville ikke gøre min justering mindre korrekt, end hvis tv'et var kalibreret efter en eller anden norm.
Hvordan kan du vide om dit kamera opfanger farverne i din have 100% korrekt..? ;)

Hvis du indstiller dit TV så et foto fra haven har de rigtige farver, så har du jo bare korrigeret for de farvefejl der måtte være i sensoren i dit kamera, og dette vil resultere i at dit TV viser skæve farver på alt andet end fotos taget med lige præcis dit kamera. Og så skal du ovenikøbet huske altid at bruge den rigtige hvidbalance indstilling på dit kamera, ellers går det først HELT galt ;;)
Hej
Enig.
De fleste digitalkameraer, optager visse farver, helt hen i skoven. Dette uanset, at alle indstillinger står korrekt. Billedchippen opfanger/omsætter ganske enkelt ikke de rigtigtige farver.
Af Steen Bay
yakken skrev:På CRT var det jo også fosfor som skulle exciteres og udsende lys (hvor lyskilden også har en henfaldstid), så jeg ville nu stadig ikke putte LCD og plasma i samme skuffe mht. teknologi, hvis man nu endelige SKULLE sammenligne. Der var/er også synlige decay-tider på CRT, men de er nemmest at fremprovokere hvis du spiller spil på den og ikke blot ser TV - også hér er problemet naturligvis tydeligst på en sort baggrund.
Ja, plasma og CRT har selvfølgelig benyttelsen af fosfor til fælles. Det jeg mente var bare at på plasma exciteres fosforen (op til) 6x oftere (pga. sub-field drive) end på CRT, hvilket giver plasma en betydeligt længere duty-time/circle (eller hold-time) end CRT (men dog stadig kortere end på LCD, hvis der ikke der benyttes teknikker som Scanning Backlight eller BFI).
Af danmand
Jeg er enig og synes det er grænsende til det meningsløse at efterlyse "det bedste xx til prisen osv".

Jeg bruger Flatpanels til at finde ud af hvad der er "cutting edge" og for at undgå at købe en "bommert".

Efter min mening er billedernes "kvalitet" noget man oftest vænner sig til over tid. Der kan være enkelte modeller, som er decideret fejlagtige, men selv dem kan mange normale seere ofte vænne sig til (og i denne sammenhæng betyder 'vænne sig til' at man ikke irriterer sig over det).

At købe en topmodel, som er anbefalet af eksperter, giver først og fremmest ro i sindet - fordi man har købt det "bedste", lærer man nemmere at leve med kvaliteten.

Køber man en ældre/simplere model - vil man nogengange spekulere på om det havde været federe at bruge lidt flere penge.
Af Steen Bay
danmand skrev: Efter min mening er billedernes "kvalitet" noget man oftest vænner sig til over tid. Der kan være enkelte modeller, som er decideret fejlagtige, men selv dem kan mange normale seere ofte vænne sig til (og i denne sammenhæng betyder 'vænne sig til' at man ikke irriterer sig over det).
Jo, hvis man bare ikke er alt for kritisk, så kan man vel egentlig vænne sig til en del. ;)
Af bantam
For lige at citere mig selv for at sætte scenen:
bantam skrev:Jeg kan ikke med sikkerhed sig om TV-apparatproducenterne korrigerer billedgengivelsen pr. LED-zone (men det tror jeg nu de bedste gør...)
Jeg faldt tilfældigvis over et jobopslag i dag, hvori B&O i samarbejde med DTU udbyder en postdoc-stilling ("Postdoc in Processing of coded video for LED") fra nytår med formålet at arbejde med det område, som vi diskuterede lidt tilbage i tråden: At styre local dimming LED-zoner sammen med LCD-cellerne.

For de interesserede har jeg klippet lidt indhold ud fra opslaget:

Project
The project is titled "Processing of coded video for LED backlight dimming of LCD displays for energy savings and high contrast". It is funded by the Danish Strategic Research Council and it is headed by S. Forchhammer, DTU Fotonik.

The project is about processing of decoded video for local dimming of LED based backlight systems for LCD displays. This novel LCD/LED display technology may potentially reduce power consumption significantly and at the same time improve image quality. The new display technology implies a novel way of representing the video signal to control LCD elements for each picture element and a local control of LED backlight elements. The project shall develop algorithms for local backlight dimming, to improve power consumption and image quality by jointly designing processing from reception of MPEG video to display on screen.

Opslaget findes pr. d.d. her: http://www.dtu.dk/Om_DTU/ledige_stillin ... 90f993694f

EDIT: Rettede link til Yakkens forslag.
Senest rettet af bantam 07 sep 2010, 23:18, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8