Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af revorge
Turbo skrev:En i transportfirmaet skal lige teste det weekenden over ;)
Haha, hvem ved.... Glæder mig jo nærmest bare til weekenden er overstået nu - og det høre man ellers ikke mig sige særligt tit :D
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
bleze skrev:1. Hvad er neutral (ingen blur eller sharpness - bypass i princippet) Sharpness på disse nye OLED TV. Er det default som er 10 og nævnes i flere kalibreringer? Eller er det 0 som andre skriver på nettet - og som LG's support siger uden sikkerhed.
Jeg skal nok prøve at spørge LG ved lejlighed, men spørgsmålene er måske lidt for specifikke til at sende en ny email afsted :) Engang var neutral for sharpness i hvert fald 10, men der var vist lidt debat om, hvorvidt det havde ændret sig via en firmwareopdatering. Har du en PC, som kan udsende 4K? Så skulle det være relativt nemt at få bekræftet med f.eks. et 1:1 pixelmønster.
bleze skrev:2. Hvor hulen ser man hvad TV'et viser af hertz/fps? Når man har feks en bluray afspiller koplet på TV'et igennem en receiver, så er der en del handshake der foregår og min erfaring gennem tiden, er at dette ikke altid spiller - dels pga hardware men kan også være pga indstillinger (feks CEC). Man kan godt se opløsning og lydformat - men ikke hvad TV'et modtager viser af hz.
Jeg har ikke lige en skærm fra LG foran mig for tiden, men så vidt jeg husker kan man ikke se Hz på inputsignalet. Det kan sagtens være jeg husker galt.
Af revorge
Så ankom 55" B6'eren tidligere i dag og har efterhånden fået sat det mest basale op. Må sige jeg er super godt tilfreds og ganske imponeret af de test klip jeg indtil videre har afspillet :D 55" passer også perfekt ind i stuen, så det helt perfekt. Hvis nogen stadig har tv på vej, så kan de godt glæde sig :)

Serienummeret på tv starter forøvrigt med 607 - Altså produceret i Juli.
Af DKMIK
revorge skrev:Så ankom 55" B6'eren tidligere i dag og har efterhånden fået sat det mest basale op. Må sige jeg er super godt tilfreds og ganske imponeret af de test klip jeg indtil videre har afspillet :D 55" passer også perfekt ind i stuen, så det helt perfekt. Hvis nogen stadig har tv på vej, så kan de godt glæde sig :)

Jeg er ikke enig med serienummeret, min hedder også 607, men der stod 17/5 på kassen, det er jo modsigende.
Af Ayla
Rasmus Larsen skrev:
bleze skrev:1. Hvad er neutral (ingen blur eller sharpness - bypass i princippet) Sharpness på disse nye OLED TV. Er det default som er 10 og nævnes i flere kalibreringer? Eller er det 0 som andre skriver på nettet - og som LG's support siger uden sikkerhed.
Jeg skal nok prøve at spørge LG ved lejlighed, men spørgsmålene er måske lidt for specifikke til at sende en ny email afsted :) Engang var neutral for sharpness i hvert fald 10, men der var vist lidt debat om, hvorvidt det havde ændret sig via en firmwareopdatering. Har du en PC, som kan udsende 4K? Så skulle det være relativt nemt at få bekræftet med f.eks. et 1:1 pixelmønster.
Jeg har læst flere steder at Sharpness skal sættes til "0" på LG's 2016 OLED TV for at være neutral.
Af revorge
DKMIK skrev:
revorge skrev:Så ankom 55" B6'eren tidligere i dag og har efterhånden fået sat det mest basale op. Må sige jeg er super godt tilfreds og ganske imponeret af de test klip jeg indtil videre har afspillet :D 55" passer også perfekt ind i stuen, så det helt perfekt. Hvis nogen stadig har tv på vej, så kan de godt glæde sig :)

Jeg er ikke enig med serienummeret, min hedder også 607, men der stod 17/5 på kassen, det er jo modsigende.
Okay - så kan man måske ikke regne det, som tidligere skrevet her i tråden... Hvor på kassen ser du den dato?
Af DKMIK
revorge skrev:
DKMIK skrev:

Okay - så kan man måske ikke regne det, som tidligere skrevet her i tråden... Hvor på kassen ser du den dato?
I toppen i den ene ende. lige over noget der kunde være serienummeret
Af DKMIK
I toppen i den ene ende. lige over noget der kunde være serienummeret
For lige at lukke den, så står der på klistermærket bag på skærmen at den er lavet Juli 2016, bare svært at se når det hænger på væggen.
Af azAAzin
Jeg har lige modtaget mit B6V 55". Jeg har indstillet det efter bedste evne med udgangspunkt i:
http://uk.rtings.com/tv/reviews/lg/b6/settings

Det er helt vildt, hvor smukt billedet står i mørke scener. Jeg synes dog, at billedet har en lidt for rød undertone. Eksempelvis står hud mere rødligt end jeg er vant til på mit Panasonic plasma. Er der en hurtig løsning på dette? Skal man sænke R under instillingerne for hvidbalance eller lignende?
Af revorge
azAAzin skrev:Jeg har lige modtaget mit B6V 55". Jeg har indstillet det efter bedste evne med udgangspunkt i:
http://uk.rtings.com/tv/reviews/lg/b6/settings

Det er helt vildt, hvor smukt billedet står i mørke scener. Jeg synes dog, at billedet har en lidt for rød undertone. Eksempelvis står hud mere rødligt end jeg er vant til på mit Panasonic plasma. Er der en hurtig løsning på dette? Skal man sænke R under instillingerne for hvidbalance eller lignende?
Prøv at skifte til "Varm3" under hvidbalancen, - så bliver billedet en smule køligere / mere blåligt :) Selv har jeg kun nået de allermest basis billedindstillinger, så skal lige havde finjusteret lidt mere i morgen... Dog står det allerede langt bedre end fra start med basis i "rtings / flatpanels e6" indstillinger.... Vælger dog nok at få det kalibreret på lidt længere sigt :)

Jeg afholder mig fra manuelt at skrue på de enkelte RGB værdier, da de nok vil være rimeligt specifikke for det enkelte testede tv og desuden tror jeg ikke på, at jeg selv er skarp nok til at forbedre / ramme rigtigt på disse værdier O-O
Af azAAzin
Jeg synes ikke helt, at varm 3 hjælper tilstrækkeligt på den røde undertone. Jeg har sænket R (høj og lav) under hvidbalance, da det hjalp på problemet. Det har dog sikkert bare skabt nye problemer med andre farver. Jeg må hellere få en professionel kalibrering inden jeg ødelægger skærmen fuldstændig :-)

Hvor mange timer skal et OLED tv egentlig have kørt før det kan anbefales at få en kalibrering?
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 203