Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Montago
Blackspot4200 skrev:det handler også lidt om prioritering, hvis man gerne vil have et så "korrekt" billede som muligt, som er tættest muligt på reference parametre hvad angår lys, farver, gamma osv osv, bør dynamisk kontrast og smart led naturligvis slås fra.
'korrekt' er ikke altid 'bedre'
Brugeravatar
Af Montago
Blackspot4200 skrev:nej det er jo smag og behag, jeg mener bare at man som udgangspunkt bør se indholdet med de samme øjne som dem der har skabt indholdet, og med øjne mener jeg skærmen :)
Men det gør du jo ikke...

Dem som laver film bruger ofte udstyr som er LAAANGT dyere end hvad alm. forbrugere kan få fingrene i - og du ved reelt set ikke om filmen skal ses med 1000:1 i kontrast eller 5000:1

Hvis skærmen har dynamisk kontrast og det ikke ødelægger oplevelsen (nogle skærme har meget synlig overgang fra mørk til lys og omvendt) - så bør man faktisk aktivere funktionen da det giver et bedre billede.

hvis et mat kedeligt billede er den "optimale" test indstilling, men man ikke kan holde ud af kigge på det - så er det jo ikke den optimale indstilling...
Brugeravatar
Af Blackspot4200
hehe jo jeg gør, ellers ville jeg ikke skrive det :)

men du roder lidt rundt i tingene, det har ingenting og gøre med det dyre udstyr der bruges i produktions studier, det har noget at gøre med at man i industrien er blevet enige om en række fælles parametre for at sikre en ensartet oplevelse, det er jo blandt ting som farverum ( REC 709 som benyttes primært nu til blandt andet dvd og blu ray produktion ) der er jo ligesom en grund til at dE værdier bør være under en vis grænse på hvidbalance osv osv.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med den optimale test indstilling, men såfremt din skærm er kalibreret korrekt og du syntes billedet er kedeligt, jamen så du blot vant til et ukorrekt billede, og det MENER jeg bestemt også er et dårligt billede....

Du mener jo tydeligvis noget andet, fred være med det, men lad være med at fortælle mig hvad jeg mener og ikke mener.....

desuden er der ikke nogen anbefalinger om hvilke kontrast forhold en film skal ses med.....
Brugeravatar
Af Montago
Blackspot4200 skrev:hehe jo jeg gør, ellers ville jeg ikke skrive det :)

men du roder lidt rundt i tingene, det har ingenting og gøre med det dyre udstyr der bruges i produktions studier, det har noget at gøre med at man i industrien er blevet enige om en række fælles parametre for at sikre en ensartet oplevelse, det er jo blandt ting som farverum ( REC 709 som benyttes primært nu til blandt andet dvd og blu ray produktion ) der er jo ligesom en grund til at dE værdier bør være under en vis grænse på hvidbalance osv osv.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med den optimale test indstilling, men såfremt din skærm er kalibreret korrekt og du syntes billedet er kedeligt, jamen så du blot vant til et ukorrekt billede, og det MENER jeg bestemt også er et dårligt billede....

Du mener jo tydeligvis noget andet, fred være med det, men lad være med at fortælle mig hvad jeg mener og ikke mener.....

desuden er der ikke nogen anbefalinger om hvilke kontrast forhold en film skal ses med.....
Det jeg mener er at du ikke helt har muligheden for at se billedet på præcis samme skærm som da den blev produceret.

Og jeg ved godt at hvis man har en skærm som kan levere et 100% sRGB / REC 709 billede så får man med alt held det tætteste man kan komme på produktionsbilledet.

Grunden til jeg har aktiveret lidt kontrast er fordi det er en ting jeg har savnet når jeg så på forskellige billeder / filmklip på mit TV - og hvis Schenene ligesom jeg synes at det er pænere eller mere interessant så er der jo ikke noget galt i at aktivere funktionen.
Brugeravatar
Af Montago
Blackspot4200 skrev:Nej det rigtig nok....

Bortset fra det, har du problemer med youtube appen ?
nej ikke efter den forrige firmware opdatering .. den logger vidst stadig på automatisk.

læste om nogle som foreslog at man brugte manuel DNS 8.8.8.8 - ved dog ikke helt hvilket problem du taler om ?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
okay, problemet er hvis appen har været åben og skærmen bliver slukket, så når skærmen tændes igen har den tendens til at crashe ( appen altså ) så kan den ikke loade vidoer, det har været problem fra start af.

en anden ting, der hvor du downloader apps i smarthubben, det virker heller ikke.

har forsøgt genstart af smart hub osv osv.
Brugeravatar
Af Montago
har du prøvet at fabriks-nulstille fjernsynet ?

Jeg oplever også selv at apps crasher i ny og næ - eller at de fryser i nogen tid...
det bliver dog mere og mere stabilt efter hver opdatering så jeg er håbefuld for fremtiden.
Af Schenene
Har netop købt dette tv, og overvejer at hænge det op. Er det et tv der bliver varmt, eller overophedet, hvis man bruger apps eller streamer youtube i HD på det, osv? Det gjorde mit forrige LG nemlig. I manualerne skriver de jo nærmest altid man skal holde det 1000 m væk fra væggen :) kan man godt hænge det på ultra slim? Hvad har i selv? Pft :)
Brugeravatar
Af Montago
Schenene skrev:Har netop købt dette tv, og overvejer at hænge det op. Er det et tv der bliver varmt, eller overophedet, hvis man bruger apps eller streamer youtube i HD på det, osv? Det gjorde mit forrige LG nemlig. I manualerne skriver de jo nærmest altid man skal holde det 1000 m væk fra væggen :) kan man godt hænge det på ultra slim? Hvad har i selv? Pft :)
Jeg har et Harald Nyborg ophæng af den pæne slags. som kan trækkes ud fra væggen og drejes til siderne.

Billede

Om du hænger det klods op ad væggen eller langt fra er op til dig - det bliver ikke ret varmt - dog lidt lunt.

Generelt skal man jo sørge for at TV'et ikke hænger lige henover radiator eller for tæt på kakkelovn da det stresser komponenterne og får TV'et til at brænde af for tidligt. (ligesom alle andre fjernsyn)

De flest stik sidder i højre side og pejer flat med væggen ud - hvilket gør det nemt at nå dem selvom TV'et sidder tæt på væggen og med Samsungs separate connector behøver der ikke gå en masse HDMI stik op til TV'et.
Af raftefar
For at vende tilbage med det tekniske:

Jeg kan ikke få det lille billede med indstillede kanal vist, når jeg ser i "Guide".

Det har aldrig været problem t på mi UE40ES8005, når blot jeg sletter nogle bestemte kanaler.

Har jeg overset noget eller viser man slet ikke billedet på JU7005?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9