Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pulsedriver
Torben Rasmussen skrev:Det er kun på 1080p materiale i Netflix jeg har set problemerne med hak. Eks. Orange is the New black og i går sad jeg og sammenlignede min egen BD version af Limitless med den fra Netflix og her var problemet det samme.

Via USB kører tingene også som man burde forvente - bare ikke i Kodi.
Har ikke haft problemer med 1080p materiale i Netflix.

Tv'et er netop nu lige opdateret til version 2257 - den kom i dag. Ved ikke lige hvad den indeholder.
Af tla
Rasmus Larsen skrev:Det skal den heller ikke, men det kunne jo have været en generel Android TV opdatering. Så når folk skriver, at der er noget nyt, så tjekker jeg da med det samme af nysgerrighed på alle mine enheder :)
Selvom der er stor kontrol med platformen tror jeg stadigvæk det er Sony selv der bygger, så tror ikke du skal regne med at nogle af udgivelserne er synkrone på nogen måde.

Det "seneste" Android TV er allerede lavet fra Google's side af, tror ikke du skal forvente nyt før Android M.
Android TV startede på 5.0. Siden jeg har købt min Nexus Player har der da både været opdatering til Android TV 5.1 og 5.1.1 (som er Nexus-relateret). Shield kører 5.1. Google Play Store har også fået opdatering.

Nu må vi se hvordan det udvikler sig, men det sidste jeg orker er, at producenterne hver især begynder at køre deres eget løb. Selvfølgelig skal der rettes til på de enkelte enheder, men lad os sige, at Google lancerer Android M og der går 3-4 måneder før det kommer til en given enhed, så er vi jo allerede på en håbløs mission. Om omvendt; hvis Sony opdager generelle fejl i Android TV, så skal disse rettelser naturligvis rettes på alle enheder, ikke kun Sony's egne.

Det kan godt være næste opdatering fra Google bliver Android M, men jeg tror bestemt, at der kommer masser af mindre opdateringer imellem de årlige Android-versioner.
Af tla
Selvfølgelig, går ikke ud fra at der ikke kommer "små opdateringer", tror bare ikke der kommer flere før Android M, og det er selvfølgelig til Android selv, og ikke ting de kan opdatere vha. Play Store.

Men du kan se det allerede er der, Shield Android TV kører 5.1 hvor Nexus Player kører 5.1.1, ved ikke hvad Sony kører, men det tyder jo på 5.0.2 ifølge den anden tråd.

Så jeg tror at Google giver dem koden, siger at disse apps skal bundles, og at de ikke må ændre platformskoden, altså selve Android, men kun må tilføje i forhold til deres eget system kræver det.

De har sikkert en gensidig aftale om at de er del af udviklingen på nye versioner, så de ikke skal vente til efteråret med at lave en opdatering til Android M, men derimod kan udvikle den sideløbende med Google, og til gengæld får Google en enhed der er up to date kort efter deres release.

Så mit bud på det er stadigvæk at det fungerer ret autonomt, der er nok bare større forventninger indbyrdes om hvad der må laves om på, og hvor lang tid man supporterer det, samt hvor hurtigt man gør det, i forhold til Android på mobilen hvor man har ret frie hænder for at få en GMS-aftale på plads.
Pulsedriver skrev:
Torben Rasmussen skrev:Det er kun på 1080p materiale i Netflix jeg har set problemerne med hak. Eks. Orange is the New black og i går sad jeg og sammenlignede min egen BD version af Limitless med den fra Netflix og her var problemet det samme.

Tv'et er netop nu lige opdateret til version 2257 - den kom i dag. Ved ikke lige hvad den indeholder.
Hvis du kun har set "House of cards", så kan det jo være derfor. Den kører ikke nødvendigvis i samme framerate og opløsningen er ikke den samme. Jeg har ikke kunne fange to på hinanden følgende hak i 1080p, så jeg har ikke kunne time det. Det virker blot som om det er noget der er deleligt med 20 sekunder.
Af Pulsedriver
Torben Rasmussen skrev:
Pulsedriver skrev:

Hvis du kun har set "House of cards", så kan det jo være derfor. Den kører ikke nødvendigvis i samme framerate og opløsningen er ikke den samme. Jeg har ikke kunne fange to på hinanden følgende hak i 1080p, så jeg har ikke kunne time det. Det virker blot som om det er noget der er deleligt med 20 sekunder.
Som jeg skrev tidligere, har jeg også set en del andet materiale - f.eks. mine MKV-ere over USB - der giver de ikke de der hak ca. hver 19-20 sek. Har set lidt forskellig 4K over netflix - heller ingen problemer. Har set en hel del Youtube i 4K, 1080p og sikkert også noget der var lavere kvalitet - heller ingen problemer. I går så knægten en længere 1080p tegnefilm på Netflix, som varer knap 1½ time - det kørte også helt flydende.

Det er KUN når jeg vil streame video fra netværk (kablet) at disse hak kommer. Har prøvet at sætte en Harddisk til min Nighthawk router via USB, og bruge ReadyShare/ReadyDLNA - stadig de samme hak - men kun på Sony TV'et - på mine andre TV (i køkkenet og soveværelset) samt på min WD TV Live - er der ingen hak - de streamer flydende.

Så det er ikke fordi TV'et ikke har CPU power nok, da afspilningen fungerer fint via USB (det udelukker også teorien omkring de 24 frames - ellers en god teori ;) ) - og det er heller ikke netværket eller selve MKV'erne.
Via udelukkelsesmetoden, må det være en hardware/software fejl i TV'et's netværksmodul, eller noget i platformen der fejler.
Mit problem med hak fra Netflix ville jeg tilskrive en mangel i softwaren. Deres TV er uden tvivl i stand til at vise tingene uden hak. X9005B kunne jo godt.
Hvis vi skal udelukke, at problemet relaterer sig til 24Hz, så skal der nok kigges på film der er optaget på analog film. De filmer i 23,976 Hz. Digitale kameraer, f.eks. RED der er brugt til House of Cards og andre Netflix-produktioner, kan filme i både 23,976 Hz og 24 Hz ligeud, så det er jo muligt at de også streames i 24 Hz uanset om man ser 1080p eller 4K-versionen. Netflix siger, at de leverer "24 Hz", men om det så dækker over begge frame rates ved jeg ikke.
De fleste BD-skiver er i 23,976 Hz, men så skal de rippes til PC/NAS for at bekræfte, for jeg går da stærkt ud fra, at HDMI-portene i Sony X85C korrekt modtager 23,976 Hz.

Nvidia har bekræftet, at Shield ikke understøtter 23,976 Hz, men at den understøtter 24 Hz, så det tager jeg som udtryk for, at det skyldes Android TV som helhed.

Hvis man tager to videofiler, hhv. en 24 og 23,976 Hz, så går der præcis 41,66666... sekunder før der mangler en helframe i 23,976 versionen:
24 * 41,6666... = 1000
23,976 * 41,6666... = 999

Hvis man så samtidig går ud fra, at Sony X85C frame-doubler (hvilken den som minimum gør, da 24Hz ellers bliver ulideligt at kigge på), så går det jo meget godt op i "cirka 20 sekunder".

Jeg ved ikke om dette giver mening i andet end mit hoved :)
Af Pulsedriver
Rasmus Larsen skrev:Hvis vi skal udelukke, at problemet relaterer sig til 24Hz, så skal der nok kigges på film der er optaget på analog film. De filmer i 23,976 Hz. Digitale kameraer, f.eks. RED der er brugt til House of Cards og andre Netflix-produktioner, kan filme i både 23,976 Hz og 24 Hz ligeud, så det er jo muligt at de også streames i 24 Hz uanset om man ser 1080p eller 4K-versionen. Netflix siger, at de leverer "24 Hz", men om det så dækker over begge frame rates ved jeg ikke.
De fleste BD-skiver er i 23,976 Hz, men så skal de rippes til PC/NAS for at bekræfte, for jeg går da stærkt ud fra, at HDMI-portene i Sony X85C korrekt modtager 23,976 Hz.

Nvidia har bekræftet, at Shield ikke understøtter 23,976 Hz, men at den understøtter 24 Hz, så det tager jeg som udtryk for, at det skyldes Android TV som helhed.

Hvis man tager to videofiler, hhv. en 24 og 23,976 Hz, så går der præcis 41,66666... sekunder før der mangler en helframe i 23,976 versionen:
24 * 41,6666... = 1000
23,976 * 41,6666... = 999

Hvis man så samtidig går ud fra, at Sony X85C frame-doubler (hvilken den som minimum gør, da 24Hz ellers bliver ulideligt at kigge på), så går det jo meget godt op i "cirka 20 sekunder".

Jeg ved ikke om dette giver mening i andet end mit hoved :)
Det giver fin mening - men har ikke noget med fejlen at gøre. :)

Fejlen opstår KUN ved streaming/DLNA - hvis jeg sætter de samme MKV'ere på en USB harddisk, og smider i r**** påTV'et, kører det flydende.
Alt hvad jeg har set på Netflix og Youtube - både 4K, 1080p og måske også mindre formater, har kørt flydende.

Og det er ikke min NAS eller netværk der er synderen, da jeg fint kan streame de samme film til de to Samsung TV (billige 2013+2014 modeller) jeg har i soveværelse og Køkken, samt min WD TV live.

Jeg oplever ikke de issues som Torben har på jeres test TV. ;)
Senest rettet af Pulsedriver 30 jun 2015, 13:36, rettet i alt 1 gang.
Ja men der er jo mulighed for, at det du har set på Netflix kører præcis 24 Hz - ikke 23,976 Hz. Netflix kan jo i princippet have filmene liggende i begge formater på serveren, så dit tv anmoder bare om den der er bedst egnet. Du skal have fat i en film, der er optaget analogt for at være sikker. YouTube kan ikke bruges til at efterprøve ovenstående, for de streamer ikke i 23,976 Hz mig bekendt :)

Er dine mkv'er i 23,976 Hz?

At afspille 23,976 Hz (som Shield ikke kan, derfor mistænker jeg at Android TV er synderen) ved 24 Hz vil give hak, om end beskedent. Det var blot for at kigge på 24 Hz forslaget fra en anden vinkel, før vi afskriver det fuldstænding. Men nok om det, jeg følte bare lige trang til at smide tankerne på tekst.
Af Pulsedriver
Rasmus Larsen skrev:Ja men der er jo mulighed for, at det du har set på Netflix kører præcis 24 Hz - ikke 23,976 Hz. Netflix kan jo i princippet have filmene liggende i begge formater på serveren, så dit tv anmoder bare om den der er bedst egnet. Du skal have fat i en film, der er optaget analogt for at være sikker. YouTube kan ikke bruges til at efterprøve ovenstående, for de streamer ikke i 23,976 Hz mig bekendt :)

Er dine mkv'er i 23,976 Hz?

At afspille 23,976 Hz (som Shield ikke kan, derfor mistænker jeg at Android TV er synderen) ved 24 Hz vil give hak, om end beskedent. Det var blot for at kigge på 24 Hz forslaget fra en anden vinkel, før vi afskriver det fuldstænding. Men nok om det, jeg følte bare lige trang til at smide tankerne på tekst.
Det var skam heller ikke for at feje dig af banen :)

Jeg kan bare konstatere at når jeg afspiller filmen via USB - så er der ingen hakken - og det burde der være, hvis TV'et eller Android TV platformen var synderen, som du beskriver. Det er kun via DLNA at der kommer de små hak.

Og du har helt ret i, at jeg ikke ved om de ting jeg har set på Netflik kører 24Hz eller lidt derunder - jeg har bare kun oplevet flydende fejlfri afspilning.

Det kunne være interessant at teste nogle af de film/serier, som Torben har oplevet dette med, på mit TV, og se om mit TV gør det samme. Har I nogle titler? :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10