Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holmertz
Mange tak for det uddybende svar. Fik også lige læst jeres fremragende artikel om emnet (http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1183765992) og jeg kan godt se jeg fik blandet æbler og pærer lidt sammen :)

Hvor stort er problemet i praksis? Kan se af testen at det giver lidt hak i billedet, men er det et reelt problem eller blot noget som man kan se hvis man kigger efter det?
Af martinlk
Generelt betyder det at du med 1080p24 får "bløde" eller "jævne" panoreringer. Akkurat ligesom når du ser normalt TV i PAL-format (Alle kanaler her i DK). Uden 1080p24 fremstår en panorering typisk noget hakket i det. Jeg kan personligt sagtens se det, men kan ikke udtale mig om andres opfattelse...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har bestemt heller ikke svært ved at se den hakken der introduceres og personligt ville de irritere mig grænseløst (men jeg er også en meget utålmodig person ;) ).
Af Holmertz
Hehe, i gør det ikke nemt for mig må jeg sige. Men tror nu jeg hopper på den alligevel. Som sagt skal det være soveværelses-tv i en ikke alt for fjern fremtid, og så bliver den ikke udsat for Blu-Ray materiale. Så må jeg leve med hakkeriet indtil jeg får købt et hus og får kastet et Pioneer efter den nye stue (eller de laver en opdatering af firmwaren)...

Edit: Og så hopper jeg nok på et 37" PX80 i stedet for alligevel. Mindre retention, 1080p24 gengivelse og lidt større skærm for samme penge, afgør sagen.
Af Bavianen
yakken skrev:OK, så tager vi den lige igen ;)

Problemet med LGs skærm er at det er opgivet i specifikationerne, at skærmen kan modtage 1080p24 signaler, nedskalere dem til 720p og samtidigt afspille dem ved en opdateringsfrekvens på et helt multiplum af 24 Hz. Det er dét der menes med korrekt afspilning af 1080p24 signaler.

At skærmen har en anden opløsning, der gør at du skal have nedskaleret signalet er ikke relevant for den diskussion.

Når du så vil lade din PS3 spytte 720p signalet ud, så får du først og fremmest ikke noget 24 Hz signal ud af det, så allerede dér er kæden hoppet af og du har vundet... ingenting! Du forsøger altså, med din argumentation, at kompensere for en mangel i TVet ved selv at ødelægge signalet på forhånd. Det giver ikke så megen mening.

Mht. om du kan "udnytte" et 1080p signal, så er svaret ikke helt så ligetil som du fremstiller det. Selvom skærmen har en lavere opløsning end 1920x1080, så vil der med et signal i 1080p vs. et signal i 720p være en del flere oplysninger til stede i billedet, som du således kan smide over på skærmen. Typisk så er et 720p signal behandlet på en eller anden måde, så du ikke får et helt råt signal (Det er trods alt komprimeret osv.) så derfor kan man sige at 720p signaler "næsten" er perfekte 720p, men at et 1080p signal i det mindste må levere mindst ligeså godt et billede. Det er måske lidt kringlet formuleret, men pointen er at hvis du HAR et 1080p signal, så har du også bare af at fyre det afsted.

Oveni denne diskussion kommer der så problematikken om nedskalering og om hvorvidt din PS3 gør det bedre end LG TVet. Man kan så begynde at se på om nedskaleringen i TVet rent faktisk er så meget ringere end PS3eren, at det du vinder i billedinformation, sætter du til ved nedskaleringen i selve TVet...

Der var ingen der sagde, at det skulle være problemfrit.
Men så vidt jeg husker, var det kun 42" som ikke understøtter 24pfs(eller hva´det nu hedder) :s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, også 32" modellen.
Af Bavianen
yakken skrev:Nej, også 32" modellen.
Ja, ok.....godt man har 50" O_O .....bare for en sikkerhedsskyld 8)
Men nu lidt mærkeligt kun 50" , har det.....gad vide om pg7000, får det i alle versioner
Af InZane
Nogen der har målene på emballagen på 42PX80?
Af Jbn
Kan se at PX80 bliver testet med analog signal i Flatpanels fremragende test. Er der nogle der har erfaringer med PX80'eren på digitalt tv? Og for at gøre det ekstra besværligt, er der nogle der har set noget fodbold/håndbold på skærmen, på et digitalt signal? Min problematik er at jeg frygter at kunne se en masse slør og hakken når jeg ser fodbold på den, på en afstand a 3m.

Mvh
Jbn
Brugeravatar
Af kthomsen
Fodbold osv ser rigitg godt ud på skærmen.
Jeg ser det via Yousee digitalt, f.eks Aab - Man U. om 15min!! :D
Jeg kan kun anbefale den, både til analog og digital.
Der er absolut intet at være bange for!
Af Jbn
Lyder sku godt :) Tror ikke der er den store tvivl hos mig længere:P
Af InZane
Er der nogen der kan give mig målene på emballagen? Har søgt på nettet, men har ikke kunne finde info omkring det.
Af InZane
Takker, det var lige hvad jeg skulle bruge.