Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NoNameDesigndk
Jeg var så heldig der var nogle hjemme da pakken kom, ca. kvart i 10.. har lige været ude og købe en adapter fra DVI -> HDMI i AV-connection 100 kr ca.. og nu er jeg så i gang med at lege lidt med min nye skærm :D den er dejligt stor ;)

Så vidt jeg kan se med de forskellige farvede skærme fra flatpanels test, er der ingen pixelfejl.. og med det der 1:1 billede viser den det klart, og uden at "sejle" en smule, som den gjorde via analog i går på arbejdet.. :)

så alt i alt en god skærm :D

Og TYBO, jeg har ikke sat den helt ned til 25 i brightness.. det bliver for mørkt til mig ;)

Men tak for vejledning m.m. alle jer der har givet jeres besyv med :)
Af TYBO
Det var fordi jeg legede med kontrasten også...har sat det tilbage da det fuckede nogle websider....så brightness står til 50% nu.

Tillykkke med skærmen :)
Af NoNameDesigndk
det også det jeg har på min nu.. ;) hvad med contrast , hvad har du der ?

tak :) dejligt med mere arbejdsplads :D og PS3'eren ser flot ud på den :D men har desværre bare ikke lige nogle højtalere eller lign jeg kan slutte til ps3'eren, så jeg kan desværre ikke bruge det til så meget :( æv
Af NoNameDesigndk
nu er jeg kommet lidt i tvivl om min monitor er helt i orden.. det ser ud som om der slipper ekstra meget lys ud i bunden, men kun når jeg ser film, eller sådan.. men normal sort skærm er den bare helt sort.. hvordan kan jeg tjeste det ?

et nyt NCIS afsnit ;P
læg mærke til bunden.. (midten er min blitz på min mobil)
[img]http://img232.imageshack.us/img232/4631/07052008133nm0.th.jpg[/img]
jeg tror nok det ser lidt voldsommere ud på billedet end det er, men man kan da se det..
Af TYBO
meget normalt med TN paneler.
Dog plejer man at have andet end lige sort der så ser man det ikke ved normal brug.

Men du har jo 14 dages returret.
Af NoNameDesigndk
Er det en fejl, eller vil det være sådan på alle 245B'ere ?

nej det er kun ved mørkegrå, som windows mediaplayer laver øverst og nederst på film at jeg kan se det.. ved sort eller andre farver kan det ikke ses..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
NoNameDesigndk skrev:Er det en fejl, eller vil det være sådan på alle 245B'ere ?

nej det er kun ved mørkegrå, som windows mediaplayer laver øverst og nederst på film at jeg kan se det.. ved sort eller andre farver kan det ikke ses..
Det du ser er backlight bleeding. Det vil naturligvis være mest synlig på mørke farver, men du kan ikke gøre noget for at fjerne det. Det skabes hvis baggrundsbelysningen sættes for hårdt fast. Det betragtes ikke som en fejl der er dækket af garantien, uanset hvilken skærm det observeres på.
Af NoNameDesigndk
yakken skrev:Det du ser er backlight bleeding. Det vil naturligvis være mest synlig på mørke farver, men du kan ikke gøre noget for at fjerne det. Det skabes hvis baggrundsbelysningen sættes for hårdt fast. Det betragtes ikke som en fejl der er dækket af garantien, uanset hvilken skærm det observeres på.
Tænkte nok det var sådan noget i den stil .. hvordan tester I det på de fjernsyn I har inde ?

æv.. men den skal jo så heller ikk bruges til dvd'er , kun indtil jeg har fået mit tv ..

yakken hvad mener du med dette ?:
yakken skrev:Det skabes hvis baggrundsbelysningen sættes for hårdt fast
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når man samler panelerne så sættes CCFL baggrundsbelysningen fast bagved de flydende krystaller. Hvis den sættes for hårdt fast så vil lyset blive klemt op imod resten af panelet og give dig et stærkere lys. Dette sker typisk langs kanterne.
[img]http://www.flatpanels.dk/billeder/LCD_d ... ontent.jpg[/img]

Man behøver som sådan ikke "teste" noget for at se en inhomogen belysning. Du skal bare vise en hel sort baggrund og se på skærmen i et mørkt lokale, så kan du med det samme se hvor den er gal.

På TV er det ret sjældent at man ser disse fænomener, hvilket kan skyldes flere ting. Til dels benyttes der nogle langt dyrere paneler, som gennemgår en strengere kvalitetskontrol og dels så er panelerne noget større, hvilket måske gør det nemmere at styre samleprocessen.
Af NoNameDesigndk
okay.. så tror jeg at jeg er med ;)
det der bare undrede mig var, at ved en helt sort, har den ikke dette problem, men kun ved mørk grå, næsten sort..
Af TYBO
Du kan jo sende den retur og få pengene igen.
Du har 14 dage til at sende retur.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
NoNameDesigndk skrev:det der bare undrede mig var, at ved en helt sort, har den ikke dette problem, men kun ved mørk grå, næsten sort..
Har du slået dynamisk kontrast til? Med dynamisk kontrast skruer skærmen helt ned for baggrundsbelysningen når den viser mørke farver, hvilket kan snyde lidt. Prøv lige at slå det fra og se på en sort flade igen.
Af NoNameDesigndk
TYBO jeg ved godt jeg kan sende den tilbage osv.. men det er som sådan ikke noget der generer mig, kun når jeg ser film.. og hvis det sikkert også er der på en magen til, hvis jeg bestilte en sådan, så er der jo ingen ide i at skifte..

jeg har ikke dynamisk slået til.. hvilket sort billede, der fylder hele skærmen kan jeg smide på ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh, come on - det er næsten en fornærmelse ;)

Vi har et program du kan køre i fuldskærm, som er beregnet til at teste disse ting:
http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php

Inhomogen baggrundsbelysning er til stede på ALLE farver. Det SKAL kunne ses det på en helt sort baggrund, ellers er der noget galt.