Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
PeterD skrev: 24 nov 2024, 22:03 Ja, Som budgetmærker har Hisense og TCL skærme hvor "du får meget for pengene" ellers skal du nok se mod Sony og Panasonic, hvis billedet skal være i orden. De kan dog være svære at finde på tilbud i den lokale radio/tv butik.
Samme som jeg skrev til Radiomanden gælder jo selvfølgelig også for dig og dit Sony og Panasonic nonsens!
Af Supergris
Radiomanden skrev: 25 nov 2024, 18:50 Så er det negativ hatten igen. Den har du ofte på.
Absolut INTET med det at gøre, mener bare ikke personlige og subjektive holdninger hører til i et forum som dette, med mindre der spørges til det!
Af Supergris
Firefox skrev: 24 nov 2024, 22:09 Ja alt over 50* vil være for stort i min stue :-)
Fordi det fysisk er for stort, så der ikke er plads til det, eller er det bare noget, du tror, der bliver for stort i forhold til din præference?
Er det det sidste, der er gældende, så er mit råd, at lytte til hvad de fleste brugere herinde er enige om, at alt under 55" ikke hører hjemme i en stue...
Brugeravatar
Af Radiomanden
Supergris skrev: 25 nov 2024, 18:53
Radiomanden skrev: 25 nov 2024, 18:50 Så er det negativ hatten igen. Den har du ofte på.
Absolut INTET med det at gøre, mener bare ikke personlige og subjektive holdninger hører til i et forum som dette, med mindre der spørges til det!
Kan du så svare på hvorfor man skal købe det samme som alle andre. Det er altid Samsung, LG og Philips, andet er tilsyneladende No go for dig.
Af Supergris
Det er en direkte lodret løgn, til gengæld kan det omvendt siges, at du har den holdning, at det udelukkende er Sony og Panasonic, der dur!
Jeg kan oplyse dig om - hvilket du selv kan dykke ned i, hvis du lyster - at jeg tidligere (endda i stor stil), har anbefalet begge disse mærker, selvom det efterhånden hører længere tid tilbage, da de efter min mening simpelthen ikke i noget tid har/har haft nogle modeller på markedet, der yder et specielt godt forhold mellem pris og kvalitet, hvilket er det, jeg og vel sagtens de fleste andre, ønsker...

Hvad der så står foran på skærmen, er knap så vigtigt for de fleste.

Jeg så gerne egentlige beviser for din påstand om, at Sony og Panasonic er af bedre kvalitet end tilsvarende modeller fra andre mærker, hvilket der hidtil ikke har været nogle, der har kunnet levere, men måske du ligger inde med noget insiderviden, som du gerne vil dele, siden det lader til, du har en skjult agenda sammen med PeterD, om at udbrede en holdning om, at de japanske mærker er bedre end deres konkurrenter?

Hvis dette var sandt kunne det sikkert godt i nogle tilfælde betale sig at betale 2 - 3 gange prisen i forhold til, hvad konkurrenterne tilbyder.
Ser man bare på billedkvaliteten, holder favoritrollen heller ikke, derfor er de som regel svære at anbefale til de købere, der blot ønsker mest TV for pengene!

Markedet bevæger sig hurtigt, og de forskellige mærker har, hvis man går tilbage i tiden, hver haft deres år, hvor de har været i stand til at levere TV, der enten udmærkede sig på billedkvaliteten, funktioner eller prisen, derfor er det direkte dumt, at slå sig fast på et enkelt eller to mærker, blot fordi man har en ide eller en smule erfaring med et par modeller, som højst sandsynligt endda ligger tilbage i tiden, hvor teknologien har ændret sig siden...
Af PeterD
Ja, jeg er sådan set ligeglad hvad folk køber. Det er deres og ikke mine penge..Men de skal så heller ikke brokke sig hvis panelet eller indmad går i stykker tidligere end man kan forvente.

Ja det er rart at se at teknologien er ændret så skærmene er blevet næsten fejlfri og ingen har fejl på kondensatorer, skærm, eller strømforsyning ved køb og efter fem-seks år.

Så det er faktisk lige meget hvilken skærm du køber i 2024. Alle skærme klarer opgaven med bravour også efter længere tid, hvis du pisser godt på det.
Af Supergris
Hvordan kommer du frem til en konklusion om, at skærmene er blevet næsten fejlfi og ingen fejl på elektronik efter en årrække?

Det det drejer sig om er, at der ikke foreligger nogen dokumentation om, at hverken Sony eller Panasonic er mindre fejlfrie end andre mærker!

Jeg mener det i større grad end mærket, er modellen, der kan være afgørende for kvaliteten, desuden burde man også kunne forvente en bedre kvalitet, både når det kommer an på billedkvalitet, byggekvalitet og holdbarhed, jo længere man kommer op i rækken af deres modelller, men af og til vil der stadig forekomme svipsere.
Den med at bare man køber Sony eller Panasonic, så er man ifølge jer sikret verdens bedste TV, den holder IKKE; de går også i stykker og hvis du kigger dig ordentligt for, er chancen for, du kan finde en tilsvarende skærm af andet mærke betydeligt billigere, som markedet er lige nu, også uden at gå ned i kvalitet!
Alle mærker laver skærme i forskellige prisgrupper og kvaliteter, men de japanske mærker har i øjeblikket svært ved at komme med nogle modeller, der prismæssigt er til at anbefale, hvis man går efter mest skærm for pengene...
Af PeterD
Supergris skrev: 25 nov 2024, 23:37 Hvordan kommer du frem til en konklusion om, at skærmene er blevet næsten fejlfi og ingen fejl på elektronik efter en årrække?

Det det drejer sig om er, at der ikke foreligger nogen dokumentation om, at hverken Sony eller Panasonic er mindre fejlfrie end andre mærker!

Jeg mener det i større grad end mærket, er modellen, der kan være afgørende for kvaliteten, desuden burde man også kunne forvente en bedre kvalitet, både når det kommer an på billedkvalitet, byggekvalitet og holdbarhed, jo længere man kommer op i rækken af deres modelller, men af og til vil der stadig forekomme svipsere.
Den med at bare man køber Sony eller Panasonic, så er man ifølge jer sikret verdens bedste TV, den holder IKKE; de går også i stykker og hvis du kigger dig ordentligt for, er chancen for, du kan finde en tilsvarende skærm af andet mærke betydeligt billigere, som markedet er lige nu, også uden at gå ned i kvalitet!
Alle mærker laver skærme i forskellige prisgrupper og kvaliteter, men de japanske mærker har i øjeblikket svært ved at komme med nogle modeller, der prismæssigt er til at anbefale, hvis man går efter mest skærm for pengene...
Tja.

Japanerne mener vel at "kvalitet koster" eller måske handelsaftalerne mellem EU og Korea er bedre udnyttet ?

Mest skærm for pengene er vel ofte Philips OLED eller TCL LCD ?
Af Firefox
Så mine tanker om nyt TV er :

Samsung S90D
Samsung Q60D
Philips OLED759

Uanset hvad, vil det være en velkommen upgrade ift. Mit nuværende 43" Sony TV :-)
Af Supergris
PeterD skrev: 26 nov 2024, 05:51 Japanerne mener vel at "kvalitet koster" eller måske handelsaftalerne mellem EU og Korea er bedre udnyttet ?

Mest skærm for pengene er vel ofte Philips OLED eller TCL LCD ?
Det er stadig tilladt at redigere, hvis det overhovedet er nødvendigt at benytte funktionen med at "Svar med citat", nu dit svar er lige under det, det er ment som svar på!

Jeg hælder mere til, at japanerne ikke længere er i stand til at kunne bygge samme kvalitet til samme pris som koreanerne, og nu er kineserne jo kommet med yderligere pres, hvor det ser ud til, at de bliver dygtigere og dygtigere, så de faktisk kan levere produkter, der er helt i top på nogle punkter og introduceret størrelser, vi ikke tidligere har set på markedet til menneskepenge.
Spørgsmålet er så om man kan forliges med deres statsstøttede produktionsapparat, men de fleste er deres egen pengepung nærmest...

Philips OLED og TCL er måske lige i øjeblikket muligheder for fornuftige køb, hvis man bare ønsker en fornuftig skærm til prisen, men det er jo ikke topmodeller!
Her har Samsung i en længere periode været næsten total dominerende med deres QD OLED-modeller, hvis man har kunnet nøjes med sidte års model, som du jo har haft svært ved at kapere!
Priserne lige nu er lidt hulter til bulter, da folk har ventet på black friday, som nu er MEGET tæt på.
Så er det om at holde øje, hvis man er på jagt efter et nyt TV-alter...
Senest rettet af Supergris 26 nov 2024, 17:48, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
Firefox skrev: 26 nov 2024, 16:09 Så mine tanker om nyt TV er :

Samsung S90D
Samsung Q60D
Philips OLED759
De modeller du har i tankerne, spreder sig over et stort område med hensyn til billedkvalitet, så jeg har svært ved at se logikken?
Af Firefox
Der er ikke den store logik bagved.
Det er modeller jeg har opstøvet efter lidt research, og Oled fordi har hørt det skulle give højt sort niveau.

Men har ikke den vilde billed erfaring med TV :-)
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det behøver man ikke OLED for at kunne opnå at sort er sort når det skal være det.
Af Firefox
Ah okay.
Jeg er også nervøs for Burn in på Oled skærmen, men det hører vel fortiden til går jeg ud fra:-)