Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mfede skrev:Det er et plus, at den er bagbelyst, men 128 zoner er ikke så meget på en så stor skærm
Det er trods alt væsentlig flere end hvad samsung og LG med andre har i deres LCD sortiment.
Hej Faxii

Philips tager ret tit en Eisa pris så helt skidt kan de jo ikke være, jeg har selv et 58pfl9956 og er yderst tilfreds, små fejl ja, men har de fleste tv ikke det ?? Nye features og ideer skal jo indbygges i ekspresfart for at kapre markedsandel. Vil dog give eksperterne ret - ud af boksen - er der Alt for meget Farve på Philips skærme, men det klare en kalibrering nemt.

Jeg vil ikke undvære Ambilight, jeg føler at billedet er dødt eller mangler noget når jeg ser film et sted hvor de ikke har Ambilight ;-) jeg smider gerne 2-3 kilo ekstra efter et Philips for at få den feature, nu skal de jo til at bruge paneler fra LG. så burde der ikke blive den store forskel ??

Nu mangler vi bare et 70" 21:9 version af Philips nye 901F 4K OLED.

Så bliver jeg en Happy Camper :-D
mbm skrev:
Mfede skrev:Det er et plus, at den er bagbelyst, men 128 zoner er ikke så meget på en så stor skærm
Det er trods alt væsentlig flere end hvad samsung og LG med andre har i deres LCD sortiment.
Samsung KS9500 har nu 150. Det er heller ikke meget.
Generelt synes jeg da det er spændende med en bagbelyst skærm til den pris, men jeg vil meget gerne se nogle anmeldelser af den - specielt set i lyset af Philips præstationer de seneste år.
Jeppen71 skrev:Hej Faxii

Philips tager ret tit en Eisa pris så helt skidt kan de jo ikke være, jeg har selv et 58pfl9956 og er yderst tilfreds, små fejl ja, men har de fleste tv ikke det ?? Nye features og ideer skal jo indbygges i ekspresfart for at kapre markedsandel. Vil dog give eksperterne ret - ud af boksen - er der Alt for meget Farve på Philips skærme, men det klare en kalibrering nemt.

Jeg vil ikke undvære Ambilight, jeg føler at billedet er dødt eller mangler noget når jeg ser film et sted hvor de ikke har Ambilight ;-) jeg smider gerne 2-3 kilo ekstra efter et Philips for at få den feature, nu skal de jo til at bruge paneler fra LG. så burde der ikke blive den store forskel ??

Mange tak for det svar! Hjalp mig en del :D
Er en kalibrering noget man selv kan klare eller skal man have en prof til det?
Mfede skrev:
mbm skrev:
Samsung KS9500 har nu 150. Det er heller ikke meget.
Generelt synes jeg da det er spændende med en bagbelyst skærm til den pris, men jeg vil meget gerne se nogle anmeldelser af den - specielt set i lyset af Philips præstationer de seneste år.
Så nu sammenligner du med Samsungs highend Lcd som mig bekendt ikke er til salg i DK endnu... Og hvad koster den?
150 zoner vs. 125 på Philips !!!

125 zoner ER væsentligt mere end sammenlignelige skærme af andet fabrikat.
Så lige på det punkt vil jeg nok sige Philipsen er foran end konkurrenterne.
Ro på. Du nævnte sortiment. Sidste års JS9505 kunne fås til 20k tidligere i år og havde også flere zoner. Derudover er KS9505 på lager hos komplett.

Jeg har så vidt jeg ved heller ikke påstået, at eksempelvis KS8005 eller XD93 har flere zoner, så klap lige hesten.
Mfede skrev:Ro på. Du nævnte sortiment. Sidste års JS9505 kunne fås til 20k tidligere i år og havde også flere zoner. Derudover er KS9505 på lager hos komplett.

Jeg har så vidt jeg ved heller ikke påstået, at eksempelvis KS8005 eller XD93 har flere zoner, så klap lige hesten.
Der er helt ro på. Synes bare det er underligt du fremhæver netop antal zoner som et svagt punkt for denne skærm.
Så misforstår du. Det er jo et generelt problem på LCD, at der er for få zoner. Jeg går ud fra at trådstarter ikke har den store kendskab til det med zoner, og i den forbindelse nævner jeg blot at 128 ikke er alverden ift. at løse problemer som OLED eksempelvis undgår. Det skulle ikke menes som en sammenligning med andre skærme.
Beklager hvis jeg ikke uddybede nok.
Faxii skrev:
Jeppen71 skrev:Hej Faxii

Mange tak for det svar! Hjalp mig en del :D
Er en kalibrering noget man selv kan klare eller skal man have en prof til det?
Det plejer at kunne findes online hvordan indstillingerne skal stå som "Proffer" mener det, for så korrekt gengivelse som muligt af kilden, men det er jo igen smag og behag ?? Men finder du sådan en så er du langt ;)
En EISA award siger ca lige så meget om billedkvaliteten som embalagen ! Selvom panelet (LG) er en vigtig del af helheden, så er hele billedbehandlings"motoren" endnu vigtigere , - så det er altså heller ikke et afgørende pejlemærke .Læs nogle troværdige test på Hdtv.co.uk,AVforums og Flatpanels i stedet . .
Problemet tidligere med Philips var,at de bevidst skævvred hvidbalancen/farvetemperaturen - hvilket tiltalte en stor kundegruppe . Men ligesom flerfarvet/skiftende ambilight - som der ikke er noget galt i at <B - så er det på ingen måde foreneligt med korrekt billedoplevelse .
Den får jo en ganske fornuftig test, uden at være "topdollar" . Men testen bekræfter også mit tidligere udsagn om, at hvis man går efter bedst mulige billede, så skal man tweake TV'et en hel del, - og holde sig fra den flerfarvede ambilight mulighed . .