Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ham_Der_Hansen
edinger skrev:
Ham_Der_Hansen skrev:Edinger bare rolig, så langt er jeg med :-) var nu ment som hvor stor forskel der var på hans gamle LCD kontra det nye LED. Især gengivelsen af sort.
OK.

For de mindre indviede er det blot væsentligt at være opmærksom på, at den kvalitetsforskel, du oplever, ikke (alene) kan tilskrives brugen af LED, men snarere skyldes et generelt teknologisk fremskridt.

Undskyld Samsung ;)
Ha ha nu er kommet i Samsungs sorte bog ::l står du må i andre fabrikanters sorte bøger :p

Ingen tvivl om at der på 5 år er sket meget med diverse billedmæssige chips, men især sort gengivelsen på hans nye kontra det gamle var enorm. Tidligere var der en del lys der blev sluppet ind - det er sort set elimineret nu - så allerede der en klar forbedring.
Af lennon
Og lige for kong kristian (- og dem som ikke finder de andre tråde om emnet), så er ambilight som udgangspunkt en glimrende fature. Det er kun Philips forkerte måde at anvende det på, der gør det direkte destruktivt for den korrekte billedoplevelse .
Hr og Fru Flæskesteg elsker det, og Philips har solgt rigtig mange TV på den konto . .
Af Ham_Der_Hansen
lennon skrev:Og lige for kong kristian (- og dem som ikke finder de andre tråde om emnet), så er ambilight som udgangspunkt en glimrende fature. Det er kun Philips forkerte måde at anvende det på, der gør det direkte destruktivt for den korrekte billedoplevelse .
Hr og Fru Flæskesteg elsker det, og Philips har solgt rigtig mange TV på den konto . .
Jeg elsker både flæskesteg og ambilight (B

Nu ved jeg godt at der findes en anden tråd om netop ambilight, men ambilight kan slås til og fra. Er der ikke noget med at de nyeste modeller har ISF kalibering af ambilight?
Af Lng
Nu har jeg været i et par butikker for at se på skærme. Fandt en Fona hvor de både havde et Philips 7606T og et Panasonic GT30. - Det slog mig så da jeg stod dernede at de skærme jeg kiggede på sikkert bare var på en forud indstillet billede eller demo funktion så det hjalp egentlig ikke så meget. Desuden var det et eller andet Sony lir der kørte på alle skærmene. Jeg havde lidt småtravlt, så jeg kunne ikke nå at se forskellige tv kanaler eller lege med indstillinger.

Men jeg synes godt nok at Philips var meget lys i farverne (både meget høj kontrast og meget unaturligt lyse farver) og desuden var kanten omkring skærmen rædselsfuld. Ideen med det børstede metal er fin nok, men så skal rammen altså ikke være så bred.

På den anden side kunne jeg faktisk bedre li' Panasonic GT30 i virkeligheden end på billeder. Et ret konservativt design efter min mening, men et der passer godt til mig. (Helst ikke for meget lir i designet) - Skærmen virkede til gengæld ikke så godt. Farverne var flotte, og billedet var skarpt. Men det hakkede godt nok meget da der blev sat Avatar på for en anden kunde. Det forstår jeg ikke helt? - Når nu det har fået så fine anmeldelser?

Jeg går selvfølgelig ud fra, at når de smækker en film på i Fona, så er det nødvendigvis ikke de bedsre kabler og den bedste opsætning på skærmen. Desuden var der når jeg gik tæt på, en masse små hvide pletter. Svære at se (umulige på afstand) men de var der altså. Er det noget der er kendt? Eller har de bare haft en godt brugt demo skærm stående?

Det var mine første indtryk. Selvom jeg ikke er ekspert er jagten godt igang. Tålmodighed er en dyd, for det er altid bedre at købe noget man VED man bliver glad for.
Af Lng
Forøvrigt angående burn in på plasma skærme. Så vidt jeg har forstået er der størst chance for det de første 200 timer af tv'ets brugstid og kun hvis man på den ene eller anden måde har noget der står permanent på skærmen. Hvad så med de loogoer som alle kanaler har i hjørnerne? intet problem?
Af hlh
Jeg er meget enig i at ambilight er en smags sag. Men der er besynderligt at mange har så travlt med at nedgøre det..

Til lennon´s oplysning kan man nu i 9000 og 8000 serien lave en ISF kalibrering af ambilight. Nu har lennon en grund mere til at vælge philips :p

Og så er der bare det faktum at ambiligt virker afslappende på ens øjne.
Af Lng
Jeg kan også se når jeg bruger alatest via PriceRunner at både Philips 7606T og Panasonic GT30Y begge får en overall score på 98/100. Hvordan finder de lige det gennemsnit? Hvis de tager alle anmeldelserne og lægger sammen giver det stadig ingen mening?
Af lennon
hlh skrev:Jeg er meget enig i at ambilight er en smags sag. Men der er besynderligt at mange har så travlt med at nedgøre det..

Til lennon´s oplysning kan man nu i 9000 og 8000 serien lave en ISF kalibrering af ambilight. Nu har lennon en grund mere til at vælge philips :p

Og så er der bare det faktum at ambiligt virker afslappende på ens øjne.
Jeg er ikke ekspert på området, men blevet overbevist af en af de 3-4 stykker som færdes herinde ,og bla skrev :

"Hvis lyset er et d65 hvidt, stabilt lys bag billedet, så hjælper det øjet til at se billedet mere behageligt, fordi øjets opfattelse af lys afhænger af omgivelserne. Dét er i sig selv en rigtigt god idé. Hvis lyset skifter farve/lysstyrke med indholdet af billedet, så påvirker det direkte din oplevelse af farver og lys i billedet, og dermed din oplevelse af billedkvaliteten. Dette er i direkte modstrid imod tanken om at se dét som instruktøren/producenten havde tænkt sig du skulle se ".
Af Lng
Men er der måske nogen der vil svare på de sidste indlæg jeg selv har postet? :)

Som sagt før findes der en glimrende tråd kun til Ambilight diskussion.
Af lennon
Lng skrev:Forøvrigt angående burn in på plasma skærme. Så vidt jeg har forstået er der størst chance for det de første 200 timer af tv'ets brugstid og kun hvis man på den ene eller anden måde har noget der står permanent på skærmen. Hvad så med de loogoer som alle kanaler har i hjørnerne? intet problem?
Hvis du dæmper lys og kontrast en anelse de første 200 timer er logoer intet problem .Man skal mishandle dagens plasmaskærme en del for at provokere permanent burn-in .
Af Ham_Der_Hansen
lennon skrev:
Lng skrev:Forøvrigt angående burn in på plasma skærme. Så vidt jeg har forstået er der størst chance for det de første 200 timer af tv'ets brugstid og kun hvis man på den ene eller anden måde har noget der står permanent på skærmen. Hvad så med de loogoer som alle kanaler har i hjørnerne? intet problem?
Hvis du dæmper lys og kontrast en anelse de første 200 timer er logoer intet problem .Man skal mishandle dagens plasmaskærme en del for at provokere permanent burn-in .
Der findes en udmærket tråd, hvor en bruger har været uheldig med burn-in

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... sc&start=0