07 aug 2010, 11:34
netfors skrev:Ja, og her nærmer vi os det væsentlige i denne diskussion. Hvis noget er "korrekt", så må det være en så naturlig/neutral gengivelse som mulig af verden/virkeligheden som den nu engang ser ud, men det synes ikke at være et ideal som instruktører og producenter normalt forsøger at leve op til. Et D65 kalibreret TV giver os ikke automatisk en neutral/naturlig gengivelse af tingene som de er, men viser os blot virkeligheden som den ser ud gennem det par farvede briller som skaberen af kildematerialet synes vi andre skal se den igennem. At jeg så måske selv vil foretrække et D65 kalibreret billede som det bedste kompromis (da det er ret upraktisk at skulle kalibrere ved enhver ny udsendelse), det er lidt en anden sag.Steen Bay skrev:Hvis du ser verden gennem et par briller, med farvede glas, vil farverne du ser, IKKE være "korrekte", lige meget hvor godt du synes det ser ud?
Men lidt mere seriøst, så tror jeg at problemet opstår når vi kalder det kalibrerede billede for "korrekt". Når noget er "korrekt", så er alt andet nødvendigvis forkert, og det ville derfor nok være bedre at bruge betegnelsen "et neutralt billede".
Så jeg synes helt klart godt, man kan tale om det "korrekte" billede, og alle andre billeder må derved være "Ukorrekte".