Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du behøver ikke love noget som helst :)
Det er dine penge.

Både 971P+ og 20WGX2 Pro er udmærkede skærme, hvor du dog pt. får mere for dine penge med NEC's model. Det er sandt at der er visse forbehold, men du havde ikke gjort det helt klart at du ikke ville have en lille dotpitch, ej heller at den glossy overflade var et problem for dig da du havde W2207 hjemme. Det er svært at komme med andre forslag, hvis ikke skriver andet end at du vil have "en værdig afløser" - gerne på 19" ;)
Der er fordele og ulemper ved både 971P og 20WGX2, så du kan på forhånd opstille for og imod for dem begge.

Nej, jeg tror ikke du kan få repareret din CRT skærm for menneskepenge. Det er muligt at du i stedet kan finde en brugt model til små penge, men om det er muligt at finde en magen til er nok lidt tvivlsomt.

Samsung 971P:
+ Høj kontrast
+ 5:4 forhold
+ Dotpitch (?)
+ Farvereproduktion
+ OK responstid

- Kontrastdrop lige foran skærmen
- Størrelse (?)
- Responstid ikke "on par" med det hurtigste 19"

NEC 20WGX2 Pro:
+ Betragtningsvinkler
+ Farvegengivelse
+ Responstid

- Kontrastforhold typisk for S-IPS
- Glossy overflade
- Widescreen (?)
- Ergonomi
Af muttleydk
Har lige bestilt en NEC20WGX2Pro, har den nok om 2 dage, så melder jeg tilbage, men er bare bange for at dens DPI er lige lille nok til mig.. Men til den pris (~1650,-) kunne jeg ikke lade være med at prøve lykken :)

Kan jeg absolut ikke leve med dens DPI, prøver jeg den Samsung 971p som du anbefaler mig yakken..

/muttleydk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg håber du finder dig til rette med NEC 20WGX2 skærmen. Der er selvfølgelig mulighed for at ændre dotpitchen i windows, men det virker jo ikke helt gnidningsfrit med alle applikationer.

En lille rettelse: Et højt DPI tal angiver mange punkter pr. tomme hvilket svarer til en lav dotPITCH. Pitchen angiver hvor langt der er imellem hver punkt, hvor DPI betyder dots per inch, hvilket er omvendt. Så du mener vel at skærmens DPI er for høj og ikke for lille ;)
Af muttleydk
yakken skrev:Så du mener vel at skærmens DPI er for høj og ikke for lille ;)

Ja, jeg skrev forkert.. Jeg mener selvfølgelig pixelafstand.. 0.258 mm (20" 1680x1050) vs 0.294 (19" 1280x1024)

Nec'en har 99.06 DPI

Samsung'en 86.27 DPI

--

Det jeg har nu, på mim CRT er 20.8" synligt og 1280x960 = 76.92 DPI

Jeg kender opløsningen på en 19" 1280x1024 ret godt, den pixelstørelse passer mig ret godt, om jeg kan bruge nec'en er jeg Meget i tvivl om.. Men det vil tiden vise :)
Af redbull
hvad så muttleydk har du fået din skærm ?
Af muttleydk
redbull skrev:hvad så muttleydk har du fået din skærm ?

Ja, den kom idag(i går nu da den er over 00:00), men har haft Raid at passe i World of Warcraft.. O_O

Jeg har lige hurtigt haft den sat til, (taget fra igen da jeg vil sætte den op når jeg har sovet engang), og kan sige at efter 5 min i menu'en stod skærmen så godt at jeg allerede nu kan sige at jeg beholder den.. Jeg måtte skrue meget ned for lyset, og lidt ned for kontrasten i forhold til standart, men det skriver mange at de har gjort..

Hastigheden er ALT fint til mig og mit WoW.. Jeg kommer ikke til at spille FPS mere tror jeg, men det kunne denne skærm nu nok sagtens klare til mit behov..

Det er den er glossy er lidt irriterende, men langt fra så meget som jeg egentligt troede og frygtede.. Det vænder jeg mig hurtigt til er jeg sikker på..

Når man kommer fra en ret OK CRT skærm, så er det lidt underligt som teksten i windows og wow virker kantet og hakket i det, men det må ClearType rette lidt op på når jeg kommer så langt..

Til mindre end 1700,- alt inc. så er dette en fed skærm.. meget mere for pengene end jeg havde håbet ! Jeg takker for linket til edbpriser så jeg i tide så tilbuddet :)

Hvis jeg endelig skal komme med noget, så er skriftstørelsen ved de normale 96 dpi i windows lige lille nok for mig.. jeg kan sagtens leve med det, og tror ikke det bliver noget stort problem.. men en 22" er nok mere mig når vi snakker 1680x1050.. (men det er nok bare mig der er blevet for gammel? 30)

Denne skærm er absolut en OK vente-skærm, indtil den perfekte kommer :P

Skal nok skrive mere når jeg lige begynder at bruge den.. Tjekkede ikke for pixelfejl, ej heller problemer med farver eller uenshed i billedet..

Skærmen var helt ny, aldrig pakket op, så jeg er glad, plejer altid at få ting folk har prøvet..

/muttleydk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder jo overvejdende positivt! Det var en godt spot af fifafrazer. Havde jeg ikke selv så mange skærme stående i forvejen, så havde jeg nok også snuppet 2 af dem...
Af fifafrazer
Nu var det godt nok redbull, der spottede den :)

Godt at høre du synes om den. Har selv bestilt en også. Jeg var dog lidt sent på den, så ingen forhandlere havde den fysisk på lager, da jeg bestilte den i onsdags. Håber dog at det ikke varer alt for længe før den dukker op :)