Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ny PS5 systemopdatering ruller ud fra i dag med 5 nye funktioner bl.a. personlig 3D-lyd, hvor man kan optimere lyden til sin øreform. Er det lavet ordentligt, så har det en markant effekt (vi fik det demonstreret af Sony, hvor de scannede vores ører, for mange år siden før alt det her Atmos, 3D-lyd og spatial audio i hovedtelefoner)

PS5-opdatering ruller ud med personlig 3D-lyd, ny velkomst-hub

Af kabri
Jojoh men en iphone har jo også oled skærm, kameraer, batteri, gps med videre og den går vel videre i arv til andre i familien når første køber er færdig med den. Er også helt med på at en tilsvarende pc er dyr men..

Jeg tror i virkeligheden det handler om at sony nu gerne vil tjene penge per solgt konsol og så kan de jo samtidig teste købernes betalings villighed inden ps6 launch.
Brugeravatar
Af TBC
kabri skrev: 12 sep 2024, 14:07Jeg tror i virkeligheden det handler om at sony nu gerne vil tjene penge per solgt konsol og så kan de jo samtidig teste købernes betalings villighed inden ps6 launch.
Måske en del af det? Det kan sagtens være tilfældet i en situation hvor folk flest ret ensporet vælger det samme og konkurrencen på det givne markedet begynder at forsvinde - F.eks. er der slet ingen konkurrence til PS5 Pro på konsolmarkedet, og det samme truer med at kunne ske mht. PS6.

Spørgsmålet er dog stadig hvor meget Sony har flyttet indtjeningsmarginerne? For samtidig er der jo også den virkelighed at prisen på high-end semiconductorer er steget 20-30% siden PS5 udkom. Og nu skal Chippen så oven i det også gøres væsentlig større til både en større GPU med 67% flere compute units (CUs) foruden der skal være en NPU der slet ikke var i PS5eren chip. Så billigere bliver chippen i hvert fald ikke med dens markant flere transistorer.
Senest rettet af TBC 13 sep 2024, 11:58, rettet i alt 1 gang.
Øv, det her er altså trist nyt. Annapurna udgav mange originale spil, man ikke rigtig finder andre steder (Stray, The Pathless, Sayonara Wild Hearts, Kentucky Route Zero, Telling Lies, Journey, What Remains of Edith Finch osv).

Annapurna's Entire Gaming Team Has Resigned

Det lyder som om at Annapurna stadig skal udgive spil, under et nyt team, men man frygter da, at at ikke bliver det samme. Måske det gamle team kan finde penge et andet sted til at starte noget nyt.

Der er godt nok blevet fyret mange folk i spilbranchen de seneste par år.
Vedhæftede filer
Stray-Featured-Games.jpg
Stray-Featured-Games.jpg (215.06 KiB) Vist 3944 gange
Brugeravatar
Af bendix
I forhold til PS5 pro og prissætning lyder det til på digital foundry at man alligevel skal hoste op med en del mere for at få samme ydelse på PC. Og så er der endda funktioner som endnu ikke er muligt pp PC. Harddisken alene, også 2Tb og til PS5 koster det vel 1000kr. Måske den alligevel ikke skal afskrives helt.

Hvad tænker I?
Brugeravatar
Af TBC
Rasmus Larsen skrev: 13 sep 2024, 08:52Annapurna's Entire Gaming Team Has Resigned

Der er godt nok blevet fyret mange folk i spilbranchen de seneste par år.
Ja, det er godt nok sørgligt :(
bendix skrev: 14 sep 2024, 12:58 I forhold til PS5 pro og prissætning [..]
Hvad tænker I?
Jeg tænker at prisen lyder fair ud fra følgende overvejelser:

Hvis man skal have/bygge en PC og med en lille margin være sikker på overskuddet mht at svare til en PS5 basisversion ved tilsvarende game-settings, så skal man have en PC med AMD Ryzen 7 3700X og et GeForce RTX 2070s (som også er Digital Foundrys typiske PS5 "referencesystem" på PC fronten), så længe vi taler ren rasterization (jo flere raytracingaspekter, jo hurtigere kan man risikere at komme under et RTX2060 med PS5 basisversionen).

Ifølge Sony har PS5 Pro så ~45% højere rasterization ydelse over vanilla versionen, hvilket vil bringe PS5 Pro op et sted imellem et RTX 3070 og et RTX 3070Ti i ydelse og hvis vi skal tage udgangspunkt i samme margin som med RTX 2070s skal det være et RTX 3070Ti der netop har lige præcis 45% bedre ydelse end et RTX 2070s. MEN et RTX 3070ti har så kun 8GB video Ram (hvilket i praksis har vist sig problematisk i nogle nyere spil) og 163 AI TOPs hvor PS5 Pro har 16 Gb og skulle få op til 300 AI TOPs. Et RTX 4070 har mere brugbare 12 GB videoram og så godt nok hele 466 AI TOPS (Til perspektivering har 4060 kun 51, 4080 har 639, 4090 har 1332), så selv om et RTX 4070 så ydelsesmæssigt godt nok er 65% og ikke 45% hurtigere end 2070s, så er RTX 4070, hvis man også skal afrunde prisen på silicon til AI-acelleratoren og videoram alt i alt det nærmeste kort men reelt kan sammenligne PS5 Pro chippens pris med, hvis det skal sammenlignes med PC pris, særligt når man tager AI-funktionaliteterne med i betragtning. AMD har slet ikke nogle GPUer, der med hensyn til AI funktioner og hardwareaccellererede AI-TOPs minder om PS5's GPU og de AI-funktionaliteter den dermed mere lig en Nvidia GPU kan få. Det er nok derfra din misforståelse om 'funktioner som endnu ikke er muligt på PC' kommer fra, men det handler helt specifikt om de AMD kort der er på PC-markedet - AMD GPUer bliver reelt ikke sammenlignelige før engang man ser en hardwareaccellereret AI-baseret "FSR4" på fremtidige AMD GPUer. (ser man helt uretfærdigt bort fra silicon til AI-accelerations aspekterne ville PS5 Pro ydelsesmæssigt svare omtrent til et Radeon RX 7700 XT). Kigger man så på færdigsamlede PC systemer med RTX 4070, så koster de typisk omkring 10K og op - og kun på tilbud ned til lidt over 8K og selv RTX 3070Ti udstyrede færdigsamlede PC'er ligger typisk stadig på den gale side af 10K. De færdigsamlede systemer har så hurtigere CPU, men så f.eks. ofte en mindre SSD. Jeg har ikke prøvet at se hvor meget det ville koste at samle en PC selv af hardware der på absolut billigste vis ville kunne rumme en PS5 Pro's ydelse, så er det nok muligt man kunne komme tættere på (Det kan jeg evt. prøve en dag jeg har bedre tid). Men så er vi dog også ovre i et helt andet bruger segment end en konsol-køber typisk ville være det.

Så summa summaram: Med 2TB SSD, en chip der skal have plads til 67% flere GPU CU's OG tillige en helt ny AI-accelerator på op til 300 AI TOPS - Og det er altså i et marked hvor prisen på high-end processorer er steget 20-30% siden PS5, så jeg synes faktisk at det er en meget realistisk pris. At det så måske også kan have været kalkuleret med at Sony ikke ønsker så store tab på hardwaresalget som vanligt, i en situation hvor de reelt ikke har nogen konkurrence til Pro versionen på konsolmarkedet, kan så måske, måske ikke, forklare det sidste (i lyset af stordriftsfordelene). Men JEG synes i hvert fald ikke at det er urimeligt i forhold til hvad man får af hardware med PS5 Pro - Tværtimod! Det er imho en helt fair pris og f.eks. ikke værre end PS3 hvis man regulerer for inflationen. PS3 ville inflationen taget i betragtning havde kostet €936.88 i dag.
Senest rettet af TBC 15 sep 2024, 13:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Naiera
Totes bro
For god ordens skyld spurgte jeg PlayStation i Danmark om lanceringsdatoen. De bekræfter, at det også bliver den 7. november i Danmark.

De vil dog ikke bekræfte prisen, da de oplyser, at der ikke opereres med vejl. pris i Danmark. Det er op til forhandlerne. Så vi må vente lidt endnu.
Brugeravatar
Af TBC
DF har været tidligt ude med analyse af videoen fra Sony's præsentation og analyseret på hvad jeg betragter som PS5's kronjuvel: PSSR og sammenlignet det med bl.a. FSR (som PSSR i høj grad kommer til at afløse på Pro) - Det lover godt:

• 1
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 235