Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rune
yakken skrev:
Rune skrev:tearing forekommer så vidt jeg ved når PC'en renderer flere fps end de 60 billeder pr sek som en fladskærm kører med?
Nej, hvis du læser denne tråd igennem igen, så skriver jeg på forrige side hvorfor tearing fremkommer.
Ok den gir god mening forklaringen i dit tidligere indlæg og forklarer fint hvorfor jeg for tearing med vsync off selv i spil hvor jeg aldrig kommer i nærheden af 60 fps :)
er der en ligeså god forklaring på hvorfor tearing forekommer oftere på fladskærm end crt? gameing på tft uden vsync er ski til at blive tosset af med alt den tearing ;) tearing var sjældent et problem på min CRT.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er muligt at idet du tvinger en sync-frekvens på 60 Hz, så går der ged i det med buffer-lagringerne, men det er ren spekulation. På en CRT trækker du jo ofte en langt højere frekvens når du slår V-sync fra, hvor du på en TFT ikke kan gå højere end skærmens controller tillader.
Af Wildt
Rune skrev:er der en ligeså god forklaring på hvorfor tearing forekommer oftere på fladskærm end crt?
Jeg tror at grunden til at tearing er mere udtalt på TFT er pga. den måde en CRT skærm's pixels opdateres på. Skærmen bruger en frames tid på fysisk at opdatere pixels fra top til bund med elektronkanonen. Dvs selvom skærmen løbende modtager nye frames fra grafikkortet mens den stadig snøvler sig færdig med at optegne skærmen, vil ændringerne kun nå at få indflydelse på de resterende scanlinjer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er forkert. Dit tænkte scenarie vil desuden give den modsatte effekt: Mere tearing på en CRT end på en TFT.
Tænk på hvor mange gange i sekundet en CRT skærm opdaterer billedet - ved 85 Hz f.eks. er det fuldstændigt umuligt for øjet at se hvor elektronstrålen er henne på skærmen. Dette er jo også idéen med det hele.
Af Wildt
Vi kan vel blive enige om at tearing sker fordi framebufferen bliver ændret mens skærmen bliver optegnet. Og uden vsync kan dette ske mens retrace er nået til en vilkårlig scanline, hvorefter resten af scanlinierne viser en anden frame en de forgående.

Hvis renderingen kan danne 200fps vil bufferen endda blive ændret flere gange iløbet af en enkelt optegning hvis skærmen kører 75hz, hvorved billedet vil blive tegnet med mere end 1 "knæk". Så jo flere hz skærmen kører i, jo færre knæk over tid.

Da TFT som jeg har forstået kun læser framebufferen med typisk 60hz vil et spil, der kan danne mange flere FPS, give hver optegnet frame flere knæk end en CRT med eksempelvis 100hz.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh ja i den forstand har du ret. Jeg læste dit indlæg på en anden måde, kan jeg se.