Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af IT-Bruger
Jeg tror de fleste der ofte synger højt om at OLED ikke kan få burn-in som oftest også har kalibreret deres tv som igen betyder at det er sket med en 'mørklægning' af deres tv-stue, hvilket er normalt når der skal kalibreres et tv-panel. Dét er én af opskrifterne på hvordan man kan hævde at OLED ikke kan få burn-in også ved mange timers daglig brug.

Personligt ville jeg fravælge et OLED, selvom jeg har anbefalet det til nogle venner/kollegaer der bare ville have et OLED fordi de har hørt skulle være det ultimative.
Må erkende at at det er fristende at eje et OLED, men eftersom LED gør det forbavsende godt med solide og stærke fordele, så har jeg ikke i sinde at hoppe på OLED vognen foreløbigt.

Hjemme hos os kører tv også livligt i dagtimerne og i sommermånederne, hvor der er et stort lysindfald gennem store viduesarealer 1,5 meter fra tv'et. Er slet ikke typen der ønsker at mørklægge stuen i dagtimerne fordi tv'et er tændt.
Jo, naturligvis ser alle skærmpaneler bedre ud i mørke og det være sig i et tv, en mobiltelefon, en tablet eller en bærbar...eller et lille LCD display i en soundbar.

Skulle mit nuværende 75" Panasonic FX780 årgang 2018, (som afløste et af de sidste plasma tv fra Panasonic og oversteg alle mine forventninger) brænde sammen i morgen ville jeg uden at blinke gå ud og købe et Panasonic W95 Mini-LED helt uden bekymring for burn-in.
Her et par interessante reviews:

Panasonic W95A TV Review | This TV is Fire 🔥

PANASONIC W95A MINI-LED! Accuracy Value King!