Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#317024
Gromit skrev: 16. jul 2020, 15:26 "HDR et værktøj."

...lige præcis. Et manipulerende værktøj. :)
Hmm, det har du altså fået galt i halsen.

Hvordan en instruktør visuelt kan fremvise sit værk afhænger af den værktøjskasse, som findes. Begrænsningerne i det visuelle udtryk er defineret af fremvisningsteknologien (projektorer, skærme osv) på tidspunktet, hvor standarden blev sat. Nye standarder såsom HDR defineres ud fra nye fremvisningsteknologier, som kommer til.

24fps billedfrekvens, Rec.709 (i hjemmet) / DCI-P3 (i bio) farverum, SDR (op til 100 nits), 8-bit osv. er alle begrænsninger.

Bare fordi man giver en indholdsskaber en større værktøjskasse med f.eks. op til 120fps, Rec.2020 farverum og den udvidede dynamik i HDR, så behøver vedkommende jo ikke at tage det i brug. I en HDR-container kan du lægge samme film (identiske farver, lys osv.), som blev udgivet i SDR på f.eks. Blu-ray. Du kan også lægge en sort/hvid film. Dette er ikke falsk HDR.

Én ting er dog helt sikkert: Hvis man ikke rykker sig fra 24fps, SDR, Rec.709 farverum mv. så begrænser man indholdsskaberens muligheder på det visuelle område.

HDR er ikke et "look", som man lægger ovenpå noget eksisterende. Det er større lys/farvedynamik, som man kan tage i brug i skabelsesprocessen for indholdet. Lægger man det på kunstigt (f.eks. med en algoritme) via post-processering, så kan man godt tale om falsk HDR, men det er ikke sådan størstedelen af ældre film genudgives i HDR. Det gøres på baggrund af en ny scanning af f.eks. 35mm negativ, som man så tager ind i studiet og redigerer på ny - ofte med instruktøren og tekniske folk fra filmskabelsen i stolen.

-----
Jeg bliver nok nødt til at spørge, om du tror, at HDR indenfor video er det samme som HDR indenfor fotografi?
#317028
Gromit skrev: 14. jul 2020, 16:50 10Bit og HDR er som bekendt to meget forskelige tekniske begreber, omend de er beslægtede med hinanden til en vis grad.

- Kan man se 10 bit film materiale (uden) HDR? Ja, det man sagtens.
- Kan man se HDR film materiale uden 10 bit? Nej, det kan man ikke.

Slår man HDR, Dolby Vision, HDR10+, HLG (og hvad det ellers hedder) fra, så kan man stadigvæk se film i 10bit - aka - Deep Color.

Afslutningsvis, så skal man virkelig kende forskellen på "ægte" og "falsk" HDR materiale .
I teorien, ja - praksis er ofte anderledes :)

Hvis du "slår HDR fra" i dit TV eller din afspiller, så vil du som udgangspunkt i stedet få serveret et standard 8-bit SDR signal fra indholdskilden. Der ligger ikke en 10-bit SDR-version af filmen på en UHD Blu-ray-skive, så her skal der konverteres. Streamingtjenester som Apple TV+ og Netflix bruger kun 10-bit på HDR-indhold pt. Har man et 4K TV uden HDR (eller HDR deaktiveret), så får man den version af streamet, der ligger i 8-bit SDR, fra serveren. Streamingtjenester har som bekendt alt indhold liggende i et utal af versioner på serveren - 5G eller ej.

Man kan ikke bare slå HDR fra og så få 10-bit delen, for 10-bit er direkte koblet op på PQ (perceptual quantizer), altså den nye lystransfer-funktion (EOTF) der er introduceret som nyt fundament under HDR. Her bruges de 10-bit til at beskrive 1024 skridt per farvekanal fra sort (0) op til den maksimale lysstyrke (1000/4000).

Til SDR bruger man gamma som lystransfer-funktion. At gå fra PQ (HDR) til gamma (SDR) er en konvertering, hvor man skal omregne (tone re-mapping), hvad der skal ske med med alle disse skridt på lysskalaen.

Så hvordan vurderer du 10-bit SDR vs. 10-bit HDR objektivt i din opsætning?

Der findes enheder såsom HDFury (se HDFurys tilgang her: https://www.hdfury.com/product/hdfury-x4/ ), der kan sættes på HDMI-kæden for at konvertere HDR->SDR. Lignende funktioner findes i nogle få UHD Blu-ray-afspillere (se Panasonics tilgang her: https://www.panasonic.com/be/nl/corpora ... sound.html ) - det er ligeledes konvertering.

-------
Er du sikker på, at det bedre billede, som du får fra UHD Blu-ray (når du ikke bruger HDR) ikke i stedet skyldes den langt højere effektive bitrate (højere bitrate + HEVC-komprimering) kontra normal Blu-ray (lavere bitrate + MPEG4 AVC-komprimering)?
#317041
Gromit skrev: 21. jul 2020, 18:56
Torben Rasmussen skrev: 20. jul 2020, 19:05 Hvis du ser dit materiale fra en streamingtjeneste, så har du vel ikke valget?
Det har du så ganske ret i... endnu.
Man kan nu godt tage en del valg, hvis man har en streamingboks og en EDID "emulator" eller hvad man nu skal kalde sådan en imellem streamingboksen og skærmen, hvor man selv kan vælge hvilken EDID og dermed hvilke kompatibiliteter som streamingboksen og i forlængelse deraf streamingtjenesten indretter sig på at kæden har. Så retter f.eks. Netflix sig efter det og sender enten SDR (8 bit) eller HDR (10 bit), Stereo eller Dolby Digital+ osv, efter hvad EDID fortæller streamingboksen at ens kæde kan finde ud af. F.eks. en https://www.hdfury.com/product/dr-hdmi-4k/
Rasmus Larsen skrev: 22. jul 2020, 11:50 -------
Er du sikker på, at det bedre billede, som du får fra UHD Blu-ray (når du ikke bruger HDR) ikke i stedet skyldes den langt højere effektive bitrate (højere bitrate + HEVC-komprimering) kontra normal Blu-ray (lavere bitrate + MPEG4 AVC-komprimering)?
Der tror jeg personligt vi har fat i svaret, for det er det eneste der reelt giver mening og det giver netop det kvalitetsløft i forhold til streamingtjenesternes hådere komprimerede kvalitet, som Gromit fra start har beskrevet: Bedre dybde- og detaljegrad, samt mere nuanceret, homogen og præcis gengivelse af faverne.
#317055
En spændende og konstruktiv dialog, hvor mange kreative aspekter bliver præsensenteret og fremlagt - både fra de tekniske faglig orienterede, og fra den bagved kreative palette af personligheder - eksempelvis instruktørens visuelle visioner, fortid, nutid og fremtid af et givent projekt.

Jeg kan i denne forbindelse forsikrer Jer alle om, at der findes flere verdenskendte "kreative hoveder, almene navne & nye filmtalenter" som ikke blindt lader sig forføre af HDR og deslige manipulerende værktøjer, eksempelvis Christopher Nolan og Barry Sonnenfeld.

Uanset, hvordan man end vender og drejer det, og på den mest retoriske overbevisende og tekniske måde fremstiller det, så VIL og ER HDR være et teknisk manipulerende værktøj, som ikke har oprindelse i det originalevideo materiale og dens originale farvesammensætning. Det er indlysende ved enhver direkte sammenligning.

TBC, er inde på noget af det rigtige; hvor det handler om optimering af dybde- og detaljegrad, samt mere nuanceret, homogen og præcis gengivelse af farverne - som visuelt er direkte og æstetisk tro mod den "originale" præsentation.

Vi er efterhånden kommet dertil, hvor der findes flere visuelle farvesammensætninger af en spillefilm, som forbrugeren har mulighed for at vælge i mellem - alt efter deres præferencer og historiske temperament.

Vi har alle kun lige set begyndelsen fordi... når 5G kommer, så bliver det hele meget, meget vildere...! :)

Fremtiden, derimod, er en helt anden snak... og selvfølgelig vil den give alle forbrugere mulighed for, at vælge hvorledes de ønsker at "streame" deres valg af spilleflm eller seneste tv-afsnit: HDR, UDR, SDR eller noget helt fjerde samt det ønskelige audio setup - præcis som når man vælger sin tandpasta eller farvesammensætningen & interiør på sin nye bil, eller designet på ens nye sneakers...

Spillefilm vil blive NØJAGTIGT lige sådan, upåagtet, hvad instruktøren har af holdninger, da det er Produceren og filmstudiet, som har den overordnede magtbeføjelse. ;)
Senest rettet af Gromit 23. jul 2020, 18:47, rettet i alt 3 gange.
#317060
At Christopher Nolan ikke er fan af HDR er løgn. Han har stået bag den nye master af 2001 a space odyssey, som han er meget imponeret og stolt af, hans nyeste film Tenet er i Dolby Vision og Imax. Alle de nolan film der er udgivet i HDR har han forlangt at de var baseret på de originale 35mm interpositiver. En film instruktør med erfaring og et godt cv, vil i de fleste tilfælde forlange at have 100% director's cut på deres film.
Senest rettet af ferrarimik 23. jul 2020, 21:05, rettet i alt 1 gang.
#317063
For mig er HDR absolut bedre end SDR, dette primært fordi det giver muligheden for et langt mere realistisk billede. Og selv om jeg klart foretrækker 4K ville jeg vælge HDR pga muligheden for at vise et markant større farverum samt dynamik ift til "flade" SDR billede.

Jeg ser film på et 65" OLED (LG 65B6). For nogle af de mange film som jeg har på skive i både Bluray og 4K Dolby Vision er der ingen tvivl om at UHD HDR versionerne vinder på alle parametere. Det skal dog siges at jeg har dog brugt en hel del tid på at finjustere indstillingerne da de ikke er på plads out-of-the-box (for et 65B6 i hvert fald).

Det er dog vigtigt at filmen som sådan er mastered ordentligt. Fx er den oprindelige Alien i 4K HDR en fantastisk oplevelse, man skulle næsten tro filmen var nutidig (hvis man ser bort fra det oldnordiske computere *G*), i hvert fald var billedkvaliteten meget bedre end flere nutidige film.
#317101
hans123 skrev: 23. jul 2020, 17:22 Hvad kan 5g som fiber ikke kan ?
Sikre dig væsentligt mere ustabil forbindende, generelt lavere hastigheder og langt mere svingende hastigheder alt efter din fysiske lokation og generelt lavere hastigheder. ;) O_O

Folk gør sig generelt nogle meget urealistisker forventninger til 5G fordi de hører om selve protokollens maks hastigheder, de glemmer bare at det er trådløst. 4G har jo også max specifikationer helt op 979Mbit/s uden at det på nogen måde er hvad vi af den grund forventer fra det i praksis. Med 5G vil man nogle steder stadig kunne opleve under 100 mbps mens man andre meget specifikke steder i umiddelbar nærhed af en af de højfrekente nodes, vil kunne være heldig at komme over 1000-1500 mbps. De meget hurtigere højfrekvente nodes er dog LANGT mere ustabile mht modtage forhold, der skal man bare gå omkring et hushjørne for at hastigheden falder ned til 1/10 del af hvad den kunne være med frit udsyn nogle meter længere fremme.
https://kenstechtips.com/index.php/down ... oad_Speeds
Senest rettet af TBC 25. jul 2020, 01:01, rettet i alt 1 gang.
#317103
Gromit skrev: 23. jul 2020, 16:10 En spændende og konstruktiv dialog, hvor mange kreative aspekter bliver præsensenteret og fremlagt - både fra de tekniske faglig orienterede, og fra den bagved kreative palette af personligheder - eksempelvis instruktørens visuelle visioner, fortid, nutid og fremtid af et givent projekt.

Jeg kan i denne forbindelse forsikrer Jer alle om, at der findes flere verdenskendte "kreative hoveder, almene navne & nye filmtalenter" som ikke blindt lader sig forføre af HDR og deslige manipulerende værktøjer, eksempelvis Christopher Nolan og Barry Sonnenfeld.

Uanset, hvordan man end vender og drejer det, og på den mest retoriske overbevisende og tekniske måde fremstiller det, så VIL og ER HDR være et teknisk manipulerende værktøj, som ikke har oprindelse i det originalevideo materiale og dens originale farvesammensætning. Det er indlysende ved enhver direkte sammenligning.

TBC, er inde på noget af det rigtige; hvor det handler om optimering af dybde- og detaljegrad, samt mere nuanceret, homogen og præcis gengivelse af farverne - som visuelt er direkte og æstetisk tro mod den "originale" præsentation.

Vi er efterhånden kommet dertil, hvor der findes flere visuelle farvesammensætninger af en spillefilm, som forbrugeren har mulighed for at vælge i mellem - alt efter deres præferencer og historiske temperament.

Vi har alle kun lige set begyndelsen fordi... når 5G kommer, så bliver det hele meget, meget vildere...! :)

Fremtiden, derimod, er en helt anden snak... og selvfølgelig vil den give alle forbrugere mulighed for, at vælge hvorledes de ønsker at "streame" deres valg af spilleflm eller seneste tv-afsnit: HDR, UDR, SDR eller noget helt fjerde samt det ønskelige audio setup - præcis som når man vælger sin tandpasta eller farvesammensætningen & interiør på sin nye bil, eller designet på ens nye sneakers...

Spillefilm vil blive NØJAGTIGT lige sådan, upåagtet, hvad instruktøren har af holdninger, da det er Produceren og filmstudiet, som har den overordnede magtbeføjelse. ;)
Enten har du fuldstændig misforstået HDR eller du er en troll.
Forestil dig at filmskabere er ligesom kunstmalere. De har nu med HDR fået mange nye nuancer af alle farver at male med. De har også alle de gamle nuancer, men de har nu valget at bruge nuancer af farver, der eksempelvis bedre afspejler virkeligheden, hvis de ønsker det. Sagt på en anden måde, havde de før tre tusser med farven blå, men nu har de ti. Så hvor de før med SDR, måske ikke kunne ramme havets dybblå farve helt, kan de det nu, hvis de ønsker det.

Det har intet med manipulation at gøre. Så ville det også være manipulation at gå fra sort-hvid film til farve efter din mening?
#317105
Det eneste problem med HDR er vel at vi sålænge vi ikke har skærme der kan formidle hele HDR's farvepalette og dynamikområde, så har vi en situation hvor det ikke rigtigt er muligt at ramme referencen og alt så at sige er op i luften og man qua apperaternes nødvendige tonemapping kan ramme et par "tusch" nuancer forkert i forhold til hvad der faktisk var intentionen. Det er det aspekt der er grund til meget af den frustration med HDR der er i kreative kredse at HDR kan komme til at fremstå langt mere uforudsigeligt ude på kundernes apparater. At HDR så ofte bruges til at manipulere billedet i retning af effekt frem for realisme er på nogle materialer et anden aspekt, men det kan jo som påpeget i mit første indlæg også bruges ansvarligt. Og uanset hvad, så er det jo stadig et trin frem og bestemt ikke et trin tilbage ifht. SDR, ikke mindst qua 10-bit nuancerne.
#317107
Jævnfør mit første indlæg og eksemplerne på side 1 - HDR kan bruges på mange måder - Jeg er personligt meget glad for HDR når det bruges "ansvarligt", hvilket det så som oftest gør ifht. netop film, når det så at sige ikke skal være HDR for HDR's skyld (lidt ala loudness mht loudness war på lyd) men for filmens skyld.
#317205
Kære Niels E,

Du er jo fuldstændig uden for den accepterende kategori af almene forbrugere … hvad omhandler originalt filmisk præsenteret materiale (directors intention) … ellers også har du levet (sorry) under en sten på en øde ø!

HDR (er og bliver) en ”teknisk” og i særdeleshed manipulerende betegnelse, hvor man i post-production (fiktivt kan skærpe og ”falsk” fremstille en så kaldt 4K UHD REMASTER) - ud fra det originale materiale - som sjældent er accepteret og anerkendt af instruktøren, hvad enten vedkommende lever eller er

Påvisninger herpå, er mangelfuldt og sjældent behørigt fyldestgørende...
Senest rettet af Gromit 27. jul 2020, 19:26, rettet i alt 1 gang.