Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
henrik.yde skrev: 23 jan 2020, 13:06 Er det en quiz det her ?? Først så præsenterer du 2 nye ord for trådstarter, tordenfluer og blooming, derefter ber du ham om selv at søge information her på sitet. Dit indlæg bidrager kun til yderligere forvirring for trådstarter.
Det hjælper heller ingen at kommentere mit men ikke hjælpe trådstarter, så pointen fra dig og mig er nok, at der er masser af emner, og du gider vel ikke fylde tråden med 30 links til forklaring og issues? Eller, så er du velkomnen men valgte ikke at gøre dette men kommentere på mit gad du gerne, sikke en hjælp du giver selv der.

Men her er 2 links
search.php?keywords=blooming
search.php?keywords=tordenfluer
Af SuperMario64
Hmm okay. Det der Panasonic fanger mig ikke rigtig, ved ikke hvorfor. Indtil videre er jeg på Philips PUS8804 (Hvad betyder det i øvrigt at der står "/12" bagefter?), men er lidt bange for at det ikke er et skarpt billede? Til gengæld har det B&W lyd.

Tror jeg står mellem de her to:

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... pus8804-12?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ru7105kxxc?

Hvilken skal jeg gå med (ville elske hvis det var med fordele/ulemper)? Eller skal jeg virkelig vælge en tredje? Tænker det der Sony måske lige er i overkanten prismæssigt.
Brugeravatar
Af bbplayer
/12 er en model , regions baseret og så er den som sælges i nordiske lande og vistnok nogle lidt øst også. Polen, Letland osv..
Af henrik.yde
SuperMario64 skrev: 24 jan 2020, 11:03 Hmm okay. Det der Panasonic fanger mig ikke rigtig, ved ikke hvorfor. Indtil videre er jeg på Philips PUS8804 (Hvad betyder det i øvrigt at der står "/12" bagefter?), men er lidt bange for at det ikke er et skarpt billede? Til gengæld har det B&W lyd.

Tror jeg står mellem de her to:

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... pus8804-12?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ru7105kxxc?

Hvilken skal jeg gå med (ville elske hvis det var med fordele/ulemper)? Eller skal jeg virkelig vælge en tredje? Tænker det der Sony måske lige er i overkanten prismæssigt.
https://www.hifitest.de/test/fernseher/ ... 8804_18816
Af Supergris
Det, der taler mod Philips, er, det har IPS-panel, så de "sorte" bjælker, når du ser film om aftenen vil opfattes grå...
Du kan jo prøve at læse den test af Panasonicen, jeg har linket til, så tror jeg ikke, du vil have så meget imod TVét længere.
Panasonic er i øvrigt kendt for gode farver, når det drejer sig om deres TV, og du får 3 tommer ekstra, hvilket også er et stort plus...
Sonyen er stadig det bedste TV af de, der er blevet nævnt, men du har ikke skrevet, om det er ok, at gå udover budgettet?
Af PeterD
Så du hælder til Philips 88 og Samsung RU, men holder stadig øje med Sony XF90 og s Pana byder ind med større skærm?

Hmm
Af SuperMario64
Supergris skrev: Det, der taler mod Philips, er, det har IPS-panel, så de "sorte" bjælker, når du ser film om aftenen vil opfattes grå...
Du kan jo prøve at læse den test af Panasonicen, jeg har linket til, så tror jeg ikke, du vil have så meget imod TVét længere.
Panasonic er i øvrigt kendt for gode farver, når det drejer sig om deres TV, og du får 3 tommer ekstra, hvilket også er et stort plus...
Hmm, jeg ved ikke helt hvad det er, men 59" virker helt forkert 😅Synes i forevejen 55" er lige på grænsen. Er der virkelig så stor forskel på dét Philips vs Pana?

Supergris skrev:Sonyen er stadig det bedste TV af de, der er blevet nævnt, men du har ikke skrevet, om det er ok, at gå udover budgettet?
Altså det kommer lidt an på hvilket TV der er på tilbud. Men tænker ikke umiddelbart at jeg går over budget på dét Sony der.
Af SuperMario64
PeterD skrev: 24 jan 2020, 18:36 Så du hælder til Philips 88 og Samsung RU, men holder stadig øje med Sony XF90 og s Pana byder ind med større skærm?

Hmm
Forstår ikke helt spørgsmålet 😅Men ja, jeg hælder mere til Philips og Samsung. Dét at Pana har større skærm ser jeg ikke umiddelbart som en stor fordel, da 55" i forevejen lige er på grænsen.
Af henrik.yde
Bare tag det roligt, og køb det du mest "brænder" for. Det er alle 3 rigtigt gode TV.
Af Globulus
SuperMario64 skrev: 22 jan 2020, 21:10 Jeg er nærmest endnu mere forvirret end jeg var før 😅
Det bliver du, når du de flittigste brugere herinde lugter friskt blod.

1. Find nogle modeller.

2. Slå modelnumrene op på https://www.displayspecifications.com

3. Kig særligt efter:

- Refresh Rate (50/60 = skidt eller 100/120 Hz = godt)
- IPS vs VA (IPS = gode betragtningsvinkler men dårlig kontrast, VA = omvendt)
- (Native) Contrast
- FRC (yes = skidt)
- Watt (2 x 10 Watt er ikke meget. Philips' 2 x ? Watt + 1 x ? Watt subwoofer kan mangle noget i mellemtonen)

Du kan få NanoCell og 100/120 Hz med en LG 55SM8500 til 4.999 kr. Vogt dig for 55SM8200 som kun koster 3.799 kr. men også kun har 50/60 Hz.

QLED er over dit budget med mindre du vil ned i 49", men der får du kun en 50/60 Hz-model.

Jeg er enig med Torben L i at et 55XF9005 til 5.799 kr. er et røverkøb lige nu.

Spørgsmålet er, hvor længe du har tænkt dig at beholde dit TV og hvor meget merprisen reelt betyder set over en periode på - hvad - 5 år eller mere i forhold til at få noget godt i stedet for en af de modeller der står på en palle ved indgangen til Bilka.

Og ja, min egen kæphest er 50/60 vs. 100/120 Hz, hvilket andre er uenige i - vel at mærke andre som oftest selv har 100/120 Hz. Det er så mit bidrag til forvirringen.
Af SuperMario64
Globulus skrev: 24 jan 2020, 19:47
SuperMario64 skrev: 22 jan 2020, 21:10 Jeg er nærmest endnu mere forvirret end jeg var før 😅
Det bliver du, når du de flittigste brugere herinde lugter friskt blod.

1. Find nogle modeller.

2. Slå modelnumrene op på https://www.displayspecifications.com

3. Kig særligt efter:

- Refresh Rate (50/60 = skidt eller 100/120 Hz = godt)
- IPS vs VA (IPS = gode betragtningsvinkler men dårlig kontrast, VA = omvendt)
- (Native) Contrast
- FRC (yes = skidt)
- Watt (2 x 10 Watt er ikke meget. Philips' 2 x ? Watt + 1 x ? Watt subwoofer kan mangle noget i mellemtonen)

Du kan få NanoCell og 100/120 Hz med en LG 55SM8500 til 4.999 kr. Vogt dig for 55SM8200 som kun koster 3.799 kr. men også kun har 50/60 Hz.

QLED er over dit budget med mindre du vil ned i 49", men der får du kun en 50/60 Hz-model.

Jeg er enig med Torben L i at et 55XF9005 til 5.799 kr. er et røverkøb lige nu.

Spørgsmålet er, hvor længe du har tænkt dig at beholde dit TV og hvor meget merprisen reelt betyder set over en periode på - hvad - 5 år eller mere i forhold til at få noget godt i stedet for en af de modeller der står på en palle ved indgangen til Bilka.

Og ja, min egen kæphest er 50/60 vs. 100/120 Hz, hvilket andre er uenige i - vel at mærke andre som oftest selv har 100/120 Hz. Det er så mit bidrag til forvirringen.
Tak for et rigtig godt svar. Hvorfor var der en elgigantensælger der fortalte mig at Hz ikke længere betød noget?
Af SuperMario64
Ja okay, det der Sony er altså 100Hz, VA panel, Direct LED. Hvordan er styresystemet, og er det OK at det ikke har Airplay?
Af SuperMario64
Okay så ligner det at jeg skal gå med Sony 😬Men hvis budgettet så pludselig er 6k, skal jeg så kigge efter andre, eller er Sony stadig vinderen der?

Sorry, nu spammer jeg. JEG ER VED AT VÆRE VED EN BESLUTNING OG I FÅR SETUP OG DET HELE 😂
Af Globulus
50/60 Hz er fint hvis kilden er 25/30/50/60 Hz (DR TV, TV 2 Play, YouTube, etc).

Ikke helt så fint hvis man ser 24fps-materiale fra Blu-ray eller Netflix, hvor 24 ikke går lige op i 50 eller 60. Så må man leve med at det hakker eller at noget udglatningsteknik skal på overarbejde.

Du kan sagtens se en flot 60 fps demo kørende i butikken, men oplevelsen er måske ikke helt så god når du har fået skidtet hjem og bruger det med andet materiale.

100/120 giver bare elektronikken noget mere at arbejde med, når der er behov for det. Længere er den bare ikke.