30 dec 2019, 09:12
midx04 skrev: ↑28 dec 2019, 21:39
jeg står og skal have skiftet mit 55" Lg tv og jeg ville godt et nummer op i str.
Jeg har kig på dette Samsung QE65Q70R https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... medium=cpc eller dette LG C9 55" https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner
Jeg ved godt det kun er et LG 55" men prisen skal ikke over 10000.-
Har i alternativer eller hvad ville i gå efter ??
I forhold til mit eget temperament, hvor den bedst tilgængelige billedkvalitet er ét og alt, findes der endnu [men forhåbentligt nogle år ude i fremtiden i form af QD-OLED eller microLED] ingen prismæssigt realistike alternativer til OLED - slet ikke omkring 10000 kr.
For mig handler det om ønsket om bedre defineret og differentieret billedkvalitet, som kun en høj og 100% pixeldiskret kontrast kan give via et OLED panel i den her prisklasse. I modsætning hertil er er ethvert LCD baseret panel nødt til at benytte dynamisk kontrast hvor baggrundslyset dimmes alt efter billedindholdet i forsøget på kunstigt at øge kontrast ud over LCD's native kontrast, med introduktionen af de kompromser det indebærer. Det betyder at skyggedetaljer forsvinder og mørkere toner i et billede kan ligefrem blive direkte ujævne i forskellige zoner, ja, ligefrem ændre lysstyrke hvis der kommer noget lyst forbi i det mørke område, hvis dimmingen f.eks. er zoneindelt. I praksis betyder det at stjerner forsvinder fra nattehimmelen eller der opstår glow omkring mørke områder hvor der er lyse elementer - Så det hele er bare ikke så vel differentieret, skarp og defineret som på paneler med høj kontrast på pixel-niveau. Faktisk fortrækker jeg personligt lige frem et mere gråt billede med den lavere native kontrast på et LCD panel, end alle de artifacts som dynamisk kontrast giver, så "allergisk" er jeg selv over for dynamisk kontrasts mange artifacts. Så for at opsummere mit svar, så ville jeg altid gå efter den høje pixeldiskrete kontrast på et OLED panel for at få det bedste og mest homogene billede.
Da du formentligt kan få et 65 OLED for et par tusinde mere er det i mine øjne den fastlagte pris der er problemet. Var jeg i din situation ville jeg som alternativ alte enten gå på komprimis med den fastlagte pris eller spare op en måned eller to mere, eller hvis prisen bare er et urokkeligt princip, vente til næste års modeller udkommer og købe et 65 tommer C9 OLED (eller et andet 65 tommer OLED-mærke hvis du ikke får brug for HDMI 2.1) når de kommer under 10.000 kr.
PC: 9800X3D, MSI-Suprim RTX 5090, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K