Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

George1 skrev:
bbplayer skrev:
George1 skrev:Hm Mon ikke der bliver leveret flere oled skærme tilbage pga pixel fejl og burn in end lcd skærme I FORHOLD TIL ANTAL SOLGTE SKÆRME. ???

mon! Der skal mere til end noget "mon ikke" tankegang, tror du ikke?
forstår overhovedet ikke hvad du mener men det er nok bare min tankegang
Ja, mon ikke..
George1 skrev:Hm Mon ikke der bliver leveret flere oled skærme tilbage pga pixel fejl og burn in end lcd skærme I FORHOLD TIL ANTAL SOLGTE SKÆRME. ???
Det et hypotetisk spørgsmål i det, der ingen dokumenteret statistik findes på området, som kan besvare dine bekymringer.

Udsagnet: Mon ikke flere LCD skærme med Burn-in & pixel fejl og tordenfluer m.m. bliver returneret end OLED... kan lige så godt være tilfældet.

Dokumentation og statistik vedrørende ovenstående, som værende den mest pålidelige fladskærmsteknologi foreligger ikke...

PS.
Min SONY AF8 65" er 100% fejlfrit og leverer et eksorbitant godt billede... så det gør helt ondt i øjnene. :)
Senest rettet af Gromit 13 jan 2019, 21:37, rettet i alt 3 gange.
George1 skrev:Der skulle stå lcd skærme med fejl har rettet i mit oprindelige
Mvh takt og tone
Mon bbplayer ved hvad det betyde
Jeg tror du skal forsøge at forstå hvad du oprindeligt skrev, istedet for at fortolke det som noget det ikke er, så takt og tone, det må du selv vide, når du begynder på den snak.

At bruge "mon ikke" og skrive at mon ikke X er mere fyldt med fejl end Y kræver altså mere dokumentation end bare din tankegang, og så må du ud på internettet og finde dokumentation for den påstand men det tænkte du nok ikke. Så mon ikke det er det du skal gøre istedet for at gætte på en masse, du slet ikke har bevæggrund for her, som er helt uden hold i. Og oveni dårligt kan bruge den formulering uden at tro andre som skriver som dig, begynder at tale dig ned, så skal du vist selv slå din formulering op, og ikke bruge den før du har lært lidt om at skrive sådan.
Asimuh skrev:Torben: Spørgsmål til dig:

- Hvad er din vurdering. Hvordan er risikoen for BI på OLED sammelignet med risiko for døde pixels på LED pga. tordenfluer?
Jeg tillader mig også lige at svare på den.
Jeg har haft fladskærm siden 2006. Dengang et highend Samsung lcd. Udskiftet 5 gange på dødepixels inden for de første 3-4 måneder. Det sidste holdte, men fik 3 tordenfluer herefter. Levede med det indtil 2010, hvor jeg købte et midrange Sony lcd. Det virkede uden problemer og oplevede ingen problemer, men købte senere i 2010 et plasma tv. Panasonic flagskib. Det havde jeg indtil 2015, uden et eneste problem, lige indtil et lynnedslag gjorde det af med det tv.
Herefter købte jeg endnu lcd, da det var eneste mulighed.
Panasonic cx725. Kort efter et hav af tordenfluer i, som var umulige at ignorere.
Kørte en sag jeg netop har vundet.
Siden oled og ingen problemer igen.
Så kort sagt er oled/plasma eneste tv jeg har haft uden problemer. Dog lige med undtagelse af mit Sony jeg havde kortvarigt, der blev erstattet udelukkende pga ændrede behov.
bentpetersson skrev:Det synes, som om der desværre opstår flere og flere tråde om burn-in på OLED-SKÆRME. Og noget andet: det daglige time/normalforbrug for, at der sker burn-in bliver kortere og kortere. Se fx debatforskellen på nærværende tråd og denne : viewtopic.php?f=24&t=41917&start=40
Uden sammenligning iøvrigt, jeg ser flere tråde om tordenfluer i lcd skærme, end tråde om oled burn in.
Jeg fik burn-in fra i gennemsnit et par minutters dagligt tekst-Tv på mit c6 efter små 2 år ud af ca 12 timers anden dagligt varieret tv. Bare fordi man ser en masse andet på tvet imellem, "vasker" det ikke slitagen fra farverne/dioderne på de udsatte steder på skærmen som feks logoer eller i mit tilfælde de stærke farver fra tekst-tv væk. Og før eller siden kan de felter ikke lyse de samme farver ligeså stærkt op som omkringliggende og man vil opleve burn-in der vel nærmere burde hedde burn-out. Og pixel refresher vasker heller ikke noget væk. De sørger så vidt jeg har forstået at optimere eller resette dioderne til deres optimale ydelse eller så noget. Så jeg tror at alle vil få burn-in før eller siden ligemeget hvor få minutter de feks ser kanal 5 om dagen. Så længe de ser det samme røde logo igen og igen på den samme plads, vil det bare blive lagt oveni den forrige gang hele tiden indtil det har svækket den pågældende farve mere end samme farve på resten af skærmen. Jeg har set en der havde fået burn-in fra lg's runde menu logoer, dem man kalder frem i højre side af skærmen. Jeg havde førhen selv den opfattelse at hvis man bare ser alt muligt varieret så er de logoer man har set ligesom vasket væk så længe burn-in ikke sker lige for øjnene af en. Det er ligesom den opfattelse man får fra anmeldere der siger at så længe man ser helt normalt tv og ikke ser CNN 5 timer om dagen hver dag, så kan man være helt tryg. Det synes ikke at holde, og lige pludselig er det der, lige som man troede at det ikke ville blive et problem for en selv fordi der nu ikke havde været skyggen af det i næsten 2 år. Jeg har alligevel lige købt et e6 i dba i "perfekt" stand pga jeg ville have 3d igen, da det andet panel blev udskiftet med et ikke-3d panel. Jeg tjekkede det så hos sælger med en helt rød og gul baggrund og til hans overraskelse (påstod han i hvert fald) var der to smalle burn-in streger lidt ala undertekster eller noget. Jeg endte med at købe det alligevel og man ser det så godt som aldrig ved alm brug. Endte alligevel et par uger efter at købe xf9005 til stuen da jeg ikke kunne lade være med at bekymre mig bare jeg så tv2news i 5 minutter og skruede helt ned for lyset på skærmen eller slukkede den helt eller brugte zoom osv. Det holdt ikke at skulle nurse og bekymre sig om hvad man ser på den måde. Men ja, nu kan jeg måske desværre bekymre mig om tordenfluer i stedet :(
Måske kan man sige at produktionen af OLED paneler ikke er helt homogen. Nogen paneler er mere modtagelige for burn in end andre?

Rtings test konkluderer ind til videre at ved almindeligt blandet brug skulle der ikke være problemer, men ved ensidigt brug med mange statiske elementer (CNN) i timer hver dag, opstår der ganske svær burn in.

Det lyder underligt at 2 minutters dagligt tekst-tv skulle kunne give burn in?! Det kunne jo også være 2 minutter med undertekster. Der må nok have været en fejl i panelet.

Philips TV hopper på screensaver efter forholdsvis kort tid på samme statiske billede og sænker også kontakten, hvis man f.eks. pauser en film i mere end et minut.

Det bedste råd må være at man ALDRIG skal tage strømmen fra sit OLED, da der køres "anti-burn-in ting" i standby.

Kort sagt valget står mellem en fremragende billedekvalitet og teoretisk chance for burn in ( OLED ) eller et lidt ringere billede og en mindre chance for burn in, kan dog stadig forkomme ( LCD ).

OLED er absolut entusiastens valg, er man mere casual TV bruger, med hovedvægten på TTV og TV2 News, bør man nok vælge LCD.
Pede8000 skrev:Måske kan man sige at produktionen af OLED paneler ikke er helt homogen. Nogen paneler er mere modtagelige for burn in end andre?

Kort sagt valget står mellem en fremragende billedekvalitet og teoretisk chance for burn in ( OLED ) eller et lidt ringere billede og en mindre chance for burn in, kan dog stadig forkomme ( LCD ).
Så længe man ugentligt kan læse om folk der har fået burn-in på deres OLED skærm, så kan man vel ikke kalde det en teoretisk chance for burn in.
Jo, fordi det er langt fra sikkert at det viser sig = teoretisk

Jeg vil fastholde at du laver et kalkuleret trade off: Sublim billedkvalitet med teoretisk mulighed for burn in vs mindre god billedekvalitet med mindre chance for burn in.

Så er det jo op til den enkelte at vurdere hvad der bedst passer.
George1 skrev:Torben skriver jo netop at bare ved 2 timers brug af en kanal kan det give problemer og det opfatter jeg altså som normalt brug
Læs nu hele mit indlæg. Det er ikke den absolutte tid brugt på én kanal, men derimod den relative tid der tæller. Så hvis du bruger 50% af din tid på samme kanal, med samme kanallogo i hjørnet, så er det ikke specielt varieret brug. Det vil give problemer med tiden. Det var samme problem med plasma.

Der er ikke nogen formidlende omstændigheder ved at skærmen er slukket, da det er ældningen af pixels, som er problemet og de ældes kun når de bruges. Logoer i primærfarverne vil være de værste, da de har maksimalt lys på den pågældende subpixel(s).
Jeg har et 10 mdr. gammelt Philips 65OLED873/12 med noget der ligner burn-in. Mit forbrug er ganske moderat :
- 1 times tid om morgenen
- 4-5 timers tid om aftenen
- Aldrig flere timer på samme kanal
- Tv'et et ikke udsat for sollys overhovedet
- Ingen andre bruger tv'et
- Jeg har kørt "renseprogrammer" regelmæssigt
Har i øvrigt oprettet et emne her om problematikken her på sitet, men har ikke fået en eneste kommentar vedr. det tekniske aspekt, så jeg tænker det er lidt tabu-belagt at nævne f.eks burn-in på Oled-skærme.
MIT indtryk er, at der mangler saglig, upartisk, verificeret viden om emnet (Burn-in på Oled)
Umiddelbart ligner dit ikke burn-in. For at det kan kaldes burn-in skal der være noget det brænder fast, så med mindre du kan genkende, at noget af det indhold du ser, skulle have det mærkelige mønster i bunden af skærmen, så er det nok nærmere en panelfejl af en art.