Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Blackspot4200 skrev:Okay godt så, så når producenter siger at deres skærm understøtter HDR10 eller Dolby Vision, så er det kun fordi de understøtter formatet, gengivelsen er der ingen garanti for ?
PRÆCIS..

Nu nævner Torben at HDR handler også om mere rød osv..
Jeg vil vædde en gammel hat på at hvis du skruer lidt op for farve-nivauet så får du lidt a la samme effekt for ikke-entusiaster.
Af bentpetersson
mbm skrev:
Blackspot4200 skrev:Okay godt så, så når producenter siger at deres skærm understøtter HDR10 eller Dolby Vision, så er det kun fordi de understøtter formatet, gengivelsen er der ingen garanti for ?
PRÆCIS..

Nu nævner Torben at HDR handler også om mere rød osv..
Jeg vil vædde en gammel hat på at hvis du skruer lidt op for farve-nivauet så får du lidt a la samme effekt for ikke-entusiaster.

Desværre. Det kræver, at TVet har et større farverum (mere mættede farver, særligt rød og grøn)
Ja, du kan ikke flytte dig længere ud i CIE-diagrammet ved at skrue på RGB-håndtagene. Dét du gør når du justerer på RGB på IRE-skalaen er essentielt blot, at justere sammensætningen af Rød, Grøn og Blå ift. hinanden .

Hvis skærmen ikke har den rette bit-dybde, så vil du ydermere ikke kunne adressere de enkelte farver præcist. Forestil dig, at du har fra 0 til 255 til at gå fra 0% rød til 100% rød. Hvis du så flytter punktet for 100% til at være meget højere, så er det skidt, hvis du ikke samtidigt tilføjer flere trin på skalaen, da du ellers vil komme til at mangle nogle farver.
Af mbm
Torben Rasmussen skrev:Ja, du kan ikke flytte dig længere ud i CIE-diagrammet ved at skrue på RGB-håndtagene. Dét du gør når du justerer på RGB på IRE-skalaen er essentielt blot, at justere sammensætningen af Rød, Grøn og Blå ift. hinanden .
Mener blot at for menig mand er der nok ikke den revolutionerende forskel (på nuværende tidspunkt) som det virker til branchen prøver at hype omkring HDR
Branchen har jo selv udvandet begrebet fuldstændigt allerede før der er kommet gang i det. Det er samme latterlige historie som dengang kontrastforholdet var noget man gik vildt op i.
Af bentpetersson
Torben Rasmussen skrev:Branchen har jo selv udvandet begrebet fuldstændigt allerede før der er kommet gang i det. Det er samme latterlige historie som dengang kontrastforholdet var noget man gik vildt op i.
Mener du dermed, at HDR ikke er noget særligt?
Nej, jeg skriver, at branchen har udvandet logoet fordi de klistrer det på alt. Også på skærme, som ikke er gearet til det. HDR på en OLED skærm (og på top notch LCD'er) er noget der rykker.

Dengang med kontrastforholdet begyndte vi at se tal som "1.000.000:1 kontrastforhold!!" klistret på skærmene, hvor virkeligheden måske nærmere var 1.000:1. Der gik ren sport i at få det højeste tal sat på sin kasse, så til sidst kunne man ikke bruge det til en dyt. Samme historie med responstid.
Af mbm
Torben Rasmussen skrev:Nej, jeg skriver, at branchen har udvandet logoet fordi de klistrer det på alt. Også på skærme, som ikke er gearet til det. HDR på en OLED skærm (og på top notch LCD'er) er noget der rykker.

Dengang med kontrastforholdet begyndte vi at se tal som "1.000.000:1 kontrastforhold!!" klistret på skærmene, hvor virkeligheden måske nærmere var 1.000:1. Der gik ren sport i at få det højeste tal sat på sin kasse, så til sidst kunne man ikke bruge det til en dyt. Samme historie med responstid.
Er det kun DX900 som er LED toppen til HDR?
Af reptilen
Jeg skrev til LG, at jeg mente det var ret misvisende, at mit tv var på listen over Super UHD tv hvor overskriften var: ''See images brought to life as never before through the IPS 4K Quantum Display of the LG Super UHD 4K TV range – featuring HDR Super with Dolby Vision™, webOS 3.0 and over a billion rich colours.'' Når produktet tydeligvis ikke havde de features. Det sagde de, at der ikke var noget at gøre ved, og jeg måtte henvende mig til Elgiganten, hvis jeg følte mig snydt. De vedtog sig, at de godt kunne se at der var ''sneget'' sig en 2015 model ind på siden, men sådan var det nu engang. De ville i hvert fald ikke gøre noget for mig. Synes godt nok det er ringe kundeservide. De burde da i det mindste have givet en undskyldning.
Af bentpetersson
Hvis du kan bevise, at sådan var det anført i forbindelse med dit køb, så har du retten til også at få leveret det samme.
Mit forrige TV viste netflix og uhd på reklamen. Jeg påviste at det ikke kunne vise uhd overfor Elgiganten, og jeg fik nyt tilbehør som fandtes på næste års nye model.
Senest rettet af bentpetersson 27 maj 2016, 16:24, rettet i alt 1 gang.
Af reptilen
Ville da være virkelig fedt, men jeg tror det bliver svært, da Elgiganten jo kun skriver det er et Super UHD tv og det så er LG selv der har lagt modellen ind på en liste med Super UHD tv. Så fejlen ligger nok ved LG for at lave en forkert betegnelse og ikke ved Elgiganten.
Af bentpetersson
Det er dine forudsætninger for købet, der gælder. Har du læste noget hos enten Elgiganten eller hos producenten inden købet, hvor forudsætningerne ikke holder efterfølgende, så har du nok til at kræve din ret, men du må bevise teksten.
Af reptilen
Jeg har prøve at skrive til Elgiganten, så må vi se hvad de svarer. På LGs danske hjemmeside står der om Super UHD tv: ''LG SUPER UHD TV 4K
Få en fantastisk seeroplevelse. Det eneste det kræver, er LG SUPER UHD TV'et Det ultratynde LG SUPER UHD TV er fortryllende, selv inden du tænder for det. Den udvidede farveskala hos LG SUPER UHD viser scenerne fra dine yndlingsfilm i en milliard levende farver. LG SUPER UHD TV'et er langt det bedste TV til visning af HDR-indhold med Dolby Vision. Se underholdning blive til virkelighed med livagtige farver, dramatiske kontraster og enestående opløsning. *Dolby Vision er tilgængelig via softwareopdatering, hvilket kræver en internetforbindelse.'' Og på Elgigantens hjemmeside betegner de tv'et som et Super UHD tv, så det er da også virkelig svært for kunden at finde rundt i det. Hmm det er forvirrende..