Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

PeterD skrev:Så kan han ligeså godt købe et hvilkent som helst andet tv...Philips, Medion, Goldstar. Finlux, etc.

..Det kan blive en lang tråd :)
Nå ja, for det er jo kun dine indlæg, der er relevante, ikke?
Hvorom alting er, så får man ikke kvalitet i den størrelse til de penge.
Nej, Petersonic, heller ikke fra din Matsushita-afgud.
PeterD skrev:DU FÅR IKKE ET BEDRE BILLEDE. SORTNIVEAU OG FARVER TIL DEN PRIS!!
Nej, ikke til 3000 kr. Nu siger han dog at han har 5000 kr. og det burde være muligt at finde en god brugt skærm til de penge. En skærm der faktisk har et sortniveau der er værd at snakke om..
PeterD skrev:PLASMA GIVER STADIG BEDSTE BILLEDE PR KRONE UANSET HVOR MANGE DER SIGER DU SKAL KØBE SAMSUNG,LG,PHILIPS OSV OSV.
Hvis skærmen skulle bruges til andet end film ville det ikke være så simpelt. Flimmer er en anden ting man skal være opmærksom på. Hvis man er følsom overfor det er det ikke sikkert plasma er sagen.

PeterD skrev:OG JA .Det er dyrere i strøm, Men billede og sortniveau og hudtoner ER (stadig) bedre på et Panasonic Plasma end et LCD/LED til samme pris.
Nu er det begrænset hvor mange tests der er af billigere modeller. Et sortniveau på ca. 0,4 cd/m2 er dog ikke unormalt for en VA skærm, og Panasonics egen E6 leverer faktisk et dybere sortniveau end x60'eren (den koster så godt nok 5000 kr.). x60'erens sortniveau er jo en joke i forhold til de gode plasmaskærme.
PeterD skrev:De billige har måske ikke netadgang, Men du kan altid gå på nettet med din tablet.
Fantastisk argument.
PeterD skrev:Så kan han ligeså godt købe et hvilkent som helst andet tv...Philips, Medion, Goldstar. Finlux, etc.

Har du selv set skærmen, eller har du set en anmeldelse af den? Du mener måske bare ikke at samsung plasma er noget værd?

Topmodellen fra 2013 får ellers fine ord med på vejen her fra siden: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1375255714

For mig lyder det bare som ævl fra en panasonic-tosse :)
doomguy skrev:
PeterD skrev:DU FÅR IKKE ET BEDRE BILLEDE. SORTNIVEAU OG FARVER TIL DEN PRIS!!
Nej, ikke til 3000 kr. Nu siger han dog at han har 5000 kr. og det burde være muligt at finde en god brugt skærm til de penge. En skærm der faktisk har et sortniveau der er værd at snakke om..
PeterD skrev:PLASMA GIVER STADIG BEDSTE BILLEDE PR KRONE UANSET HVOR MANGE DER SIGER DU SKAL KØBE SAMSUNG,LG,PHILIPS OSV OSV.
Hvis skærmen skulle bruges til andet end film ville det ikke være så simpelt. Flimmer er en anden ting man skal være opmærksom på. Hvis man er følsom overfor det er det ikke sikkert plasma er sagen.

PeterD skrev:OG JA .Det er dyrere i strøm, Men billede og sortniveau og hudtoner ER (stadig) bedre på et Panasonic Plasma end et LCD/LED til samme pris.
Nu er det begrænset hvor mange tests der er af billigere modeller. Et sortniveau på ca. 0,4 cd/m2 er dog ikke unormalt for en VA skærm, og Panasonics egen E6 leverer faktisk et dybere sortniveau end x60'eren (den koster så godt nok 5000 kr.). x60'erens sortniveau er jo en joke i forhold til de gode plasmaskærme.
PeterD skrev:De billige har måske ikke netadgang, Men du kan altid gå på nettet med din tablet.
Fantastisk argument.

Har du selv set skærmen, eller har du set en anmeldelse af den? Du mener måske bare ikke at samsung plasma er noget værd?

Topmodellen fra 2013 får ellers fine ord med på vejen her fra siden: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1375255714

For mig lyder det bare som ævl fra en panasonic-tosse :)
X60 fullscreen black: 0.025
E6 fullscreen black - LED slukker mere eller mindre
X60 Ansi checkerboard: 0.031
E6 Ansi checerboard: 0.027

Forskellen er 0.04... Og det er vist så tæt at det er ligegyldigt. :)

X60's sortniveau er som minimum på niveau med 95% af de LED's der ryger over disken i Danmark, og det til væsentligt færre penge. Når så mange mennesker står i kø for at købe LED tv's, så er sortniveauet på X60'eren bestemt ikke noget der skal skræmme folk fra at købe den. Tvært imod.

En samsung 46F5005 til 3500,- kunne også være en mulighed.

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2879988/ ... ign-Priser
Lad os sige at jeg har 5000 som maks beløb, og jeg har ikke noget imod et 40-42 tommer fjernsyn (det skal stå i soveværelset.), og har heller ikke noget imod maks 50 tommer.

Ligeglad om det er LED eller Plasma.

Skal som sagt bruges til film. Mange gange film hvor der sker hurtige scene skift osv, (hvilket jeg har hørt at LED har problemer med at følge).

Hvilket tv ville i så vælge?. Indtil videre er der kun tale om de helt billige til 3000. Men mit rådighedsbeløb er altså 5000, og hvis man kan få noget meget bedre for det, i evt. 40-46 tommer, er det meget fint for mig :)

Glemte lige at skrive som før. 2 meters afstand til tv'et
Hej Mads,

Tag at køb noget du synes er flot, bare hold dig til de anerkendte mærker Samsung, lg, sharp sony eller panasonic.

For 5k til 50" er skærmene så godt som ens.

Og husk at kalibrere dit fjernsyn og fjern alle hz "forbedrene" systemer :)

Held og lykke med det
kronholm skrev:Forskellen er 0.04... Og det er vist så tæt at det er ligegyldigt. :)
0,004, men ja, jeg er helt enig. Min pointe var blot at x60'erens sortniveau ikke har noget at gøre med det man normalt forbinder med godt sortniveau og panasonic-plasma, og at det er et dårligt argument for at vælge den.
MadzP92 skrev:Skal som sagt bruges til film. Mange gange film hvor der sker hurtige scene skift osv, (hvilket jeg har hørt at LED har problemer med at følge).
Billedet vil være skarpere under bevægelse på et plasma-tv.

lcd-skærme af den type der er relevant for dig har ret dårlige betragtningsvinkler, og hvis du sidder på 2 meters afstand vil du godt kunne se at billedet ændrer sig lidt i siderne. Primært i mørke scener.
Dette problem har plasma-skærme ikke, og udover sortniveauet (på de gode skærme) er det i mine øjne den største fordel når det er til film.

Hvis elgiganten har en butik i nærheden af dig kan du jo købe en x60'er og levere den tilbage hvis det ikke er noget for dig alligevel.
Jeg vil dog stadig anbefale en af de bedre panasonic-skærme hvis du har lidt tålmodighed og kan finde en brugt.

Jeg vil klart fraråde dig at basere dit valg ud fra hvad du ser i en butik, med mindre de har et mørklagt lokale og kalibrerede skærme.. Det eneste du rigtigt kan vurdere i en almindelig butik er designet.
SUK!!...

Så blev man lige haglet ned bare fordi man har "insider viden"..!! :D

Ingen vil overgive sig!

Fronterne er trukket skarpt op!

LCD/LED folket mener deres skærme er de bedste!

Plasma folket mener deres skærme er de bedste!

Sagen er at "Den Perfekte Skærm" findes ikke endnu...Om end Pioneer har været tæt på i 2007/08 og Panasonic i 2013..

Here We Go Again O_O

Nå. Skal vi være seriøse, så lyt til Budza

Vælg den skærm du bedst kan lide.

Du kan også læse nogle tests på nettet.

Og så kommer det vel også an på hvor meget lys der kommer ind i stuen?
Rammer det skærmen?
Kan du afskærme for lys?
Hvor sidder vinduerne ift. skærmen osv.?

Det dummeste du kan gøre er at lade sælgeren bestemme...

Samsung laver ALDELES FREMRAGENDE SKÆRME når vi kommer op i pris..

Endda testvindere. Bare vær sikker på at det er en testvinder der købes, for de ændrer deres modelnummer så man ikke ved om det er en ny-ny skærm eller ny-gammel skærm. (Nyt design, gammel indmad)

Her er lidt mere:

http://www.cnet.com/news/plasma-vs-lcd- ... t-for-you/

Men det kan også bare alt sammen være lige meget:

http://www.dailytech.com/Samsung+to+Pay ... e24065.htm

Vælg det mærke DU bedst kan lide!
PeterD skrev:SUK!!...

Så blev man lige haglet ned bare fordi man har "insider viden"..!! :D

Ingen vil overgive sig!

Fronterne er trukket skarpt op!

LCD/LED folket mener deres skærme er de bedste!

Plasma folket mener deres skærme er de bedste!

Sagen er at "Den Perfekte Skærm" findes ikke endnu...Om end Pioneer har været tæt på i 2007/08 og Panasonic i 2013..

Here We Go Again O_O
Der er ingen grund til at tage det så personligt. Der er ingen her der forguder noget i nærheden af den grad som du forguder panasonic. Jeg påpeger de fejl der er ved x60'eren og anbefaler ham at købe en brugt panasonic som er adskillige klasser over x60'eren, eller prøve at se om han kan leve med de skavanker x60'eren har.
Hvilken insider-viden er det forresten du mener at besidde? :D
PeterD skrev:Og så kommer det vel også an på hvor meget lys der kommer ind i stuen?
Rammer det skærmen?
Kan du afskærme for lys?
Hvor sidder vinduerne ift. skærmen osv.?
Han skriver han skal se film om aftenen.
PeterD skrev:Samsung laver ALDELES FREMRAGENDE SKÆRME når vi kommer op i pris..

Endda testvindere. Bare vær sikker på at det er en testvinder der købes, for de ændrer deres modelnummer så man ikke ved om det er en ny-ny skærm eller ny-gammel skærm. (Nyt design, gammel indmad)
Delvist enig her. Problemet med samsung er at de bevidst laver forvirrende modelnumre. Umiddelbart er det kun topmodellerne der har navne der er til at genkende, og ellers skal man have fat i en dansk anmeldelse (og held og lykke med det hvis det ikke er en topmodel). Jeg kan i hvert fald ikke gennemskue det, men det kan da være der er andre der kan.
PeterD skrev:Nå. Skal vi være seriøse, så lyt til Budza
Hvis vi skal være seriøse, så læs anmeldelser. Med mindre du mener at man lige så godt bare kan vælge en tilfældig skærm i dette segment fordi det er svært eller nærmest umuligt at finde anmeldelser.
Køb skærmen et sted hvor det er nemt at levere den tilbage i tilfælde af at den ikke lever op til forventningerne. Der er så mange ting man ikke kan vurdere når man står i butikken og kigger.
Jeg naaede at faa koebt 50PN650T mens det kostede 3499 hos Komplett - det er daeleme billigt for 50" Full-HD plasma. Har ogsaa et aeldre LG 50PN450D HD-ready plasma - som ogsaa er en rigtig god skaerm - men der faar du bare ikke fuldt udbytte af bluray.

Mht. soundbar, saa er de smaa systemer under 5k ikke meget vaerd.
B+W panorama koster 10k og hvis det skal vaere spitze kraever det en PV1D wooferen ogsaa - men saa kan de faa et surroundsystem for mindre, hvis du/konen gider at se paa det ...