Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
Reitz skrev:http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue46es6305

Vil UE46ES6305 være et dårligt valg?
Samsungs 6-serie er traditionelt ret fornuftigt bestykket og byder på mange af de samme kvalitetsmæssige dyder som topmodellerne i 7- og 8-serien.

Clouding er dog fortsat en af ulemperne, som du ikke kommer udenom, hvis du vælger LCD, om end graden varierer (meget) fra eksemplar til eksemplar. Endelig er det jo slet ikke sikkert, at det er noget, som generer dig.

Reitz skrev:Endnu engang bliver jeg lidt forvirret [...] Hvordan kan der står 400 Hz CMR oppe i toppen, og længere nede ved specifikationer står der 200 Hz - JA ???
Hvorfor bliver du ved med at hæfte dig så meget ved disse markedsførings-specs?

Det er hokuspokus, som reelt ingenting siger om billedkvaliteten.
Af Nick_S
Okay, nu ikke for at være på tværs. Men at Hz angivelser er fuldstændig salgs hokuspokus der ingenting siger om billedkvalitet er ikke altid helt korrekt.

De fleste producenter af Edge LED skærme i dag bruger scanning backlight systemet, dette angiver de (korrekt eller ej) som Hz. At de så bare ganger panelhertz med scanning backlight sektioner for at opnå et vanvittigt højt tal (Læs; Panasonic = 200hz x 8 sektioner backlight scanning = 1600 hz) er måske ikke den mest noble mode at markedsføre på. Ikke desto mindre er scanning backlights systemet positivt til at mindske slør på en LED skærm.
Flatpanels.dk skrev:At scanning backlight er den rigtige vej at gå mht. reduktion af slør på LCD-paneler er der meget lidt tvivl om. I de tests vi indtil nu har udført, så er det også helt klart at paneler med scanning backlight døjer væsentlig mindre med slør, end tilsvarende modeller uden denne teknologi.
Brugeravatar
Af edinger
Nick_S skrev:Okay, nu ikke for at være på tværs. Men at Hz angivelser er fuldstændig salgs hokuspokus der ingenting siger om billedkvalitet er ikke altid helt korrekt...
Som jeg forsimplet skrev:
edinger skrev:Det er hokuspokus, som reelt ingenting siger om billedkvaliteten.
Du sparker en åben dør ind :)
Af Squeak
THM skrev: du har helt ret i at man ikke er einstein fordi man vælger plasma.
men grundene til lcd er mere populært er nok nærmere at det er det mest markedsførte, det letteste, samt at de færreste går op i billedkvalitet.
og billded kvaliteten på mange lcd idag er "god nok", bare ikke ligeså god som på en god plasma.
medmindre man som dig har en personlig præference der gør at man hader plasma, vil jeg mene at de fleste under normale stueforhold, og blandet brug, er bedst tjent med et plasma tv...
Du viser indirekte lige hvad jeg taler om dér. Det er jo i virkeligheden plasmafantasterne (sorry ;-) der er tror på en sammensværgelse, og godt kan lide at føle sig som smartere underdogs.

LCD sælger bedre ja, men det er der flere *gode* grunde til.
Plasma var jo først på markedet og havde reelt et teknologisk forspring på flere år i midten af 90erne. Og det er jo ikke fordi teknologien ikke har fået en reel chance af diverse producenter i løbet af de sidste små tyve år. Alle de større mærker har forsøgt sig med plasma, men har opgivet det efterhånden.

Plasma har nogle fordele som på papiret skulle gøre en forskel, men psycho-optisk i virkeligheden spiller en relativt lille rolle.

F.eks. er farvegengivelse et af de punkter hvor det menneskelige øje ikke står voldsomt stærk (sammenlignet med fugle eksempelvis), og hvor det er meget adaptivt til at normalisere sig til en given situation.
Der var helt klart problemer for LCD med den dynamiske spændvidde i farverne for nogle år siden, men det har udlignet sig til et punkt, hvor jeg næsten tror at det har vendt sig.
Toningen af farverne er ofte bare et kalibrerings spørgsmål, fordi rigtig meget materiale stadig er sat til temperaturen på fosfor og projektionslamper.
Sortniveau er jo også relativt i forhold til den totale mængde lys (jeg er egentlig ret ligeglad med om skærmen er *helt* sort den ene eller to gange om ugen hvor en helt eller næsten sort skærm indgår i materialet jeg ser. Det er undtagelser og dem skal vi ikke optimere efter.
Synsvinkel er ligeledes hvis ikke et nonissue, så et mindre problem i mine øjne i dag. Lysstyrken og måske farverne ændrer sig en anelse når man går bort fra vinkelret på skærmen med LCD, men skærmens billede er jo i forvejen kompromitteret af perspektivforskydningen, hvilket gælder alle skærme, så oplevelsen er under ingen omstændigheder optimal, plasma eller ej.

Plasmas reelle ulemper derimod er mere tungtvejene:
Flimren ved visse dithermønstre (≈farvetoner), hvilket ses specielt tydeligt når man sammenligner side om side i en butik.
Mere synlige pixels/screendoor effekt
Retention når en scene har stået et stykke tid (hvis vi tror på at burn-in virkelig er væk?)
Trails.
Mulighed for støj, enten direkte ud af kassen eller efter længere tids brug.
Problemer i sollys (hvem gider at bo i en krypt eller ikke at kunne se fjernsyn i sommermånederne?).

LCD er ikke perfekt, langt fra. Jeg glæder mid til den dag der kommer en bedre teknologi. Men lige nu er den det bedste markedet kan byde på.
Brugeravatar
Af edinger
Squeak skrev:Plasmas reelle ulemper derimod er mere tungtvejene [...] LCD er ikke perfekt, langt fra. Jeg glæder mid til den dag der kommer en bedre teknologi. Men lige nu er den (LCD, red.) det bedste markedet kan byde på.
Synes du.

Du kan ikke ophøje dine egne subjektive holdninger til lov.

Plasma issues vejer muligvis tungt for dig. For andre vejer bleeding og ujævn belysning (af et LCD-panel) endnu tungere.
Af Mysen
Giv op.

Squeek er, hvis ikke en troll (!), så i hvert fald en kværulant af værste skuffe, og jeg er ved at være træt af at se ham forpeste alle mulige tråde herinde.

Hans input i denne tråd handler ingenlunde om, at han er mest til LCD, eller at han vil forsøge at dreje objektives øjne over i hans subjektive betragtninger. De handler ene og alene om, at sige "nej", når andre sige "ja".

Jeg ved ikke, om dit politiske parti har smidt dig ud, fordi du ikke magter den sobre diskussion, men at dit kværulant-gen skal stimuleres på den måde herinde, det begriber jeg ikke.

Jeg gider slet ikke at starte diskussion om, at dithering ikke ses af alle, at farvepræcission KAN ses af almindelige menneskers øjne, og at sortniveau ER er en vigtig faktor i billedkvaliteten, for det drejer sig slet ikke om en uenighed, men blot om en enkelt bruger, der får et kick at at skabe røre i en stille dam. Finder du ikke snart et andet entusiastforum, hvor du kan kaste med forskellige tvivlsomme udtalelser bare for at skabe røre?

Og hvis du tjekker min profil, kan du se, at jeg ikke en enste gang før har været personlig, så det har måske noget med dig at gøre?
Af keler
Mysen skrev:Giv op.

Squeek er, hvis ikke en troll (!), så i hvert fald en kværulant af værste skuffe, og jeg er ved at være træt af at se ham forpeste alle mulige tråde herinde.

Hans input i denne tråd handler ingenlunde om, at han er mest til LCD, eller at han vil forsøge at dreje objektives øjne over i hans subjektive betragtninger. De handler ene og alene om, at sige "nej", når andre sige "ja".

Jeg ved ikke, om dit politiske parti har smidt dig ud, fordi du ikke magter den sobre diskussion, men at dit kværulant-gen skal stimuleres på den måde herinde, det begriber jeg ikke.

Jeg gider slet ikke at starte diskussion om, at dithering ikke ses af alle, at farvepræcission KAN ses af almindelige menneskers øjne, og at sortniveau ER er en vigtig faktor i billedkvaliteten, for det drejer sig slet ikke om en uenighed, men blot om en enkelt bruger, der får et kick at at skabe røre i en stille dam. Finder du ikke snart et andet entusiastforum, hvor du kan kaste med forskellige tvivlsomme udtalelser bare for at skabe røre?

Og hvis du tjekker min profil, kan du se, at jeg ikke en enste gang før har været personlig, så det har måske noget med dig at gøre?
Hørt :)

Jeg var faktisk LIGE ved at hoppe på LCD vognen (har pt et vt30) men...

Jeg blev bekræftet i det jeg har ment indtil nu. De bedste plasma tv er _synligt_ bedre end de bedste LCD TV.
Af Squeak
Jeg lader mig provokere af at det eneste danske forum (jeg kender til) som seriøst beskæftiger sig med skærmteknologi, ser ud til at være overtaget af et kartel af plasma fortalere, som kun kan finde ud af at komme med en fast tale når de bliver spurgt om råd.
Personer som er glade for at tale om "objektivitet" (hvad det så end er) og balance, lige indtil de støder på seriøs modstand.
Derefter bliver den eneste reelle modstand, at kalde mig for trold og kværulant og hvad ellers. Så har I i mine øjne allerede tabt diskussionen.

Definer lige for mig hvad en trold egentlig er, før jeg bliver påklistret det mærkat. Jeg kan ikke se hvordan det på nogen måde matcher min definition.
Det andet er bare alt for let.

Og selvfølgelig er det til dels "bare" noget jeg siger, hvad skulle det ellers være?
Det er bare endnu et slidt retorisk kneb for at få en diskussionsmodstander til at se svagere ud.
"Nårh! Det er bare hans mening! Jamen så røg alt kredibilitet". Hvornår er noget der er skrevet på dette forum ikke i een eller anden grad posterens mening?
Men vis mig eet sted hvor jeg skriver noget der ikke er rigtigt.
Af Mysen
Squeak skrev:Men vis mig eet sted hvor jeg skriver noget der ikke er rigtigt.
Så gerne:
Squeak skrev:Plasma har nogle fordele som på papiret skulle gøre en forskel, men psycho-optisk i virkeligheden spiller en relativt lille rolle.
Hvilket bliver afvist af alle seriøse test-sites, og hvilket afvises AF OS BRUGERE!
Squeak skrev:Jeg vil vove at påstå at alle, bevist eller ubevist er generet af at plasma flimrer for at producere forskellige farvetoner og lysstyrker (tænder og slukker for billedelementerne med forskellig frekvens).
Nej... Bare nej. Dårlig retorik, jovist, men...bare nej.
Squeak skrev:Blacklevel er selvfølgelig noget der kan måles videnskabeligt, men er psykoptisk noget relativt.
Du har for eksempel aldrig hørt folk klage over blacklevel på lærreder i forbindelser med projektion. Lærreder er altid hvide også når de skal vise sort, og der er aldrig helt sort i en biografsal eller mørklagt stue.
Der er INTET lys i en biograf udover filmen, der kører og nødudgangsskiltet; og det lægger ikke lys på lærredet. Fremviseren kan bare ikke undgå lys, og det vil jeg gerne klage over. Jeg ville ønske at sort var sort derinde. Det synes jeg min 100-kroners billet berettiger, men man kan jo ikke få alt. Og jo, jeg har LIGE været derinde.

Jeg gider ikke blive ved, og jeg har endda kun scrollet kort ned over dine indlæg. Jeg laver iøvrigt ikke nogen retoriske kneb overfor dig, for du klarer selv, at få dig til at se utroværdig ud. Desuden vil jeg aldrig kunne "vinde" en diskussion over dig, fordi du vender ryggen til alt, der har med konsensus at gøre. Når jeg nævner objektiviteten, så mener jeg sætninger som "LCD-tv er mere lysstærke" eller "plasma-tv har brede betragtningsvinkler" eller "seriøse testsites skriver..." Hvis du ønsker at sætte spørgsmålstegn ved objektive kommentarer, så er det blot for at kværulere.

Vi kunne godt fortsætte en diskussion om, hvorfor eller hvorfor ikke, plasmaskærmes skavanker trumfer deres farvegengivelse, men jeg er slet ikke overbevist om, at du blot er på en mission for at forpure tankegangen hos videofile. Du er her for at kværulere, og hvis du ikke ved, hvad en troll er, så er her en definition sakset fra wiki:
En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, særligt på nyhedsgrupperne (også benævnt USENET), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og "bide på krogen".
Hvis du ikke er den type, så mangler du simpelthen nogle retoriske færdigheder, når det er sådan, du får mig - og andre - til at opfatte dig.

Jeg gider ikke mere. Jeg har ikke OttoJ's tålmodighed. Jeg vender heller ikke væk, fordi jeg vil have sidste ord. Jeg har bare gennemskuet dig, og du kan ikke ændre den tanke. Du er ikke en LCD-pioner. Du er en troll.
Af Squeak
http://apps1.eere.energy.gov/buildings/ ... ly2010.pdf
There is good evidence that fluctuations in the light signal are detected by the nervous system up to
perhaps 200 Hz. Specifically, neurons in the lateral geniculate nucleus fire in phase with the fluctuations
in the signal and retinal responses in the range of 120-200 Hz have been observed with varying
methods.
&
In the case of flicker, the flicker will be perceived (i.e., it will be visible), at low frequencies but as the
frequency increases there is a a point at which it will stop being perceived and the viewer will say that the
light is constant. That point is called either 'critical flicker fusion' or 'critical flicker frequency'. The average
rate at which people will stop reporting flicker is 60 Hz, but some people will report that they perceive
flicker up to 90-100 Hz (the exact frequency varies from one person to another and in response to various
conditions). CFF varies by many factors, both individual differences and within individuals in relation to
fatigue, time of day, and health status. Above the CFF but up to about 200 Hz can occur flicker that is
invisible (i.e. not perceivable) but detectable.
When we think about the health outcomes, we need to take into account the full range of outcomes and to
bear in mind the WHO definition of health. We are not talking only about catastrophic outcomes, although
those are important. We should be thinking about how to make a positive difference in the environment
that people experience.
The flicker that is detected but not perceived has been shown to disrupt eye movements across text.
The catastrophic outcome that can occur in response to flicker is exemplified by epilepsy.
Blacklevel:
http://www.modernhometheater.com/howto/ ... ain2.shtml

Læs øverste afsnit.

Testssites er desværre næsten lige så optaget af diverse buzzwords der er i omløb på testtidspunktet, som forbrugerne er det. Men jeg vil nu alligevel gerne se en seriøs test, der ligefrem siger at plasmas fordele er vigtigere/bedre end LCDs.
Under alle omstændigheder, udover at se på artiklen om blacklevel, skulle du måske også læse lidt op på hvad videnskaben har at sige om det menneskelige syn. IE. hvad dets forcer og svagheder er...

Når du taler om om diverse fakta om de to teknologier, så er det jo noget enhver kan slå op, på Wikipedia for eksempel.
Det er hvordan disse fakta skal vægtes og fortolkes i en given situation der ikke er helt så enkelt som: "Bare køb plasma og slå alle de der fup features fra etc." reaktion vi ser så tit hér.

Jeg tror at du rent faktisk skal læse den definition af trold du fandt frem, og så prøve at finde ud af hvordan det PÅ NOGEN MÅDE passer med min opførsel her på forummet.
En bedre (eller dårlige set i relation til mig) definition er at finde på engelsk Wikipedia.

Du taler om dårlig tone, når din egen tone er alt andet end rar eller høflig. Jeg vil faktisk sige, at jeg synes at den er værre end jeg kan tænke mig at min i værste fald kan opfattes.
Man bliver fristet til at spørge om den oppustede, forurettet-aggressive tone virker for dig i virkeligheden nogensinde, eller om det bare er i anledning af at du sætter dig ved en computer og er anonym, at den bliver hevet frem?

PS. Jeg er ikke sikker på at du helt er klar over hvad "retorik" er, sådan som du bruger ordet.
Brugeravatar
Af edinger
Det var en meeeget lang indrømmelse. Men ok – befriende, at du omsider vedstår dig din troll'ness.
Af Mysen
Jeg må komplementere dig for din evne til at troll'e, for selv om jeg lige har skrevet, at det slutter nu for mig, så formår du alligevel at få mig fremstillet, som den, der ikke kan indgå i en diskussion. Jeg gider ikke finde andre tekniske links mm. for at diskutere disse emner, for jeg har set dig før kaste rundt med forskellige, usammenhængende links, der mest af alt ligner en tarvelig analogi, der skal forvirre læserne. Vi vil aldrig komme nogen vegne, og jeg vil ikke få noget ud af at læse dit link om sortniveau, da der kan stå hvad som helst deri. Jeg vil dog sige, at når Rasmus Larsen og andre kommenterer på Samsungs frontfilter på LED-modellerne, og konkluderer, at det giver et kontrastfyldt billede i dagslys, så har det netop noget med, at sort skal virke så sort som overhovedet muligt; iøvrigt en anden årsag til LCD's mersalg, da de netop har bedre kontrast og dybere sort i en oplyst butik. Sort er ikke en farve, mens farver er reflektioner af lys med forkellige bølgelængder. Alle bølgelængder reflekteres som hvid. Hvis man FJERNER alle lysbølger, så vil man se sort, og når der ikke er en eneste lyskilde i biografen udover fremviseren, så kan man ikke se, at lærredet er hvidt. Det kræver ikke et engelsk link at forstå, for det er simpel fysik.

Du gør desuden smart i at linke engelske tekster, der får det til at lyde som du har ret i, at "alle ubevidst er generet" af flimmer på en plasma, da det fjerner fokus fra, at der ikke kan sættes et direkte lighedstegn på, at man bliver træt af at se på plasmaskærme, "selv om man ikke vil være ved det."

Hvad der måske i starten blot virkede som en bruger med en radikal holdning til interpolation, digitale billedkredsløb og begrebet "det korrekte billede", så fremstår du nu som kværulerende, og det har absolut ikke noget med tone at gøre. Det har noget med din måde at diskutere på, og det har noget med din manglende evne til at læse og forstå, hvad modparten siger. Jeg gider ikke lede efter eksempler, for så opnår du den hensigt, som jeg havde linket fra wiki, men jeg husker tydeligt, at passive medlemmer oprettede en bruger for at kommenter på din manglende evne til at lytte i din diskussion. Og jeg husker, at OttoJ til sidst sukkende, opgivende og hovedrystende måtte opgive at nå ind til en person, der ikke kan nås.

Jeg har aldrig sagt, at du har en fornærmende tone, men det er heller ikke den rigtige måde at troll'e, for så vil en moderator dæmpe tonen, og du ville miste muligheden for at fortsætte. Og jeg vil give dig ret i, at mine kneb er mindre stuerene end dine, men det er KUN fordi jeg ved at rationalitet og konstruktiv argumentation ikke kommer nogen vegne. Jeg har skrevet masser af indlæg herinde, og de varierer både fra subjektive købsforslag, mere objektive henvisninger til tests og købsanbefalinger, resuméer over Torbens tekniske artikler, der for mange ikke-entusiaster nok er lidt for lange til at kunne overskue, og over til deciderede diskussioner. Jeg har kun få gange været personlig - men aldrig fornærmende - og det har været overfor de folk, du har et korstog imod; dem der generaliserer uden at have sat sig ind i tingene. Når tonen så bliver en anelse skarpere, så har det intet at gøre med at jeg er online, for jeg har som nævnt ikke fornærmet før, og jeg er heller ikke konfliktsky i den virkelige verden. Det er udelukkende fordi den konstruktive samtale ikke er eksisterende med dig, da du vil få drejet ethvert modargument, uanset hvor mærkelige metoder, det kræver.

Retorik - ufatteligt at du bruger det imod mig; jeg har også gået i skole - handler om brugen af sprog. Og når du fremstår som en troll, dvs. en person der ikke har til hensigt at diskutere, men kun prøver at ophidse folk, så er det jo netop retoriske mangler, det drejer sig om. HVIS du rent faktisk var den radikalt tænkende person, der ville udtrykke sin mening, så ville jeg jo ikke bruge al den her tid på at ytre mig. Men det får du mig aldrig til at tro, at du er.
Af Squeak
Lad mig se om jeg har forstået det rigtigt:
Man er en trold, hvis det man skriver udløser en kraftig følelsesmæssig reaktion på det forum man skriver?
Det lyder lidt som et argument religiøse mennesker ville bruge i en diskussion.

Det svarer lidt til de mennesker der ikke tør diskutere guds eksistens eller intelligent design med religiøse mennesker, af frygt for at såre deres følelser.

Jeg går ud fra at du godt kan se (jeg kan i hvert fald), at det er alt for let bare at hive "trold" kortet op af lommen, når en diskussion går een på, eller når man føler man er ved at tabe.

Om nogen er det dig der troller ved at bliver personlig, og begynde at trække emnet ud på et mere generelt felt.

Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet ting der ikke er rigtige hvis man tjekker efter, eller følger de links jeg giver. Jeg synes godt at jeg kan forvente en lille smule initiativ fra den anden part, i betragtning af at dette er et forum og ikke en doktorafhandling.

Det er mere end man kan sige om dig. Din argumentation består mestedels af cirkelslutninger og personligheder.

Hvis din forståelse af begrebet "diskussion" består i at ae hinanden med hårene, eller simpelthen en situation hvor du altid får ret, så er der noget du har misforstået.

Du lader til at mene at jeg bruger en eller anden form for retorisk sortekunst, hvor jeg altid vil have ret og spiller med mærkede kort.
Det er at give mig alt for meget kredit.
Det eneste jeg gør, er at lægge viden på bordet og så fortælle hvordan jeg mener den skal sættes sammen.
Hvis du mener du kan fremvise eksempler på andet og bevise hvor jeg er gal på den, så skal du endelig ikke holde dig tilbage.
Ellers synes jeg bare du skal klappe i.
Det du har gang i nu, ville i den virkelige ikke anonyme verden, kunne karakteriseres som æreskrænkelse.
Det kunne resultere i krav om en duel i sidste ende. ;-)
Af Mysen
Er mine indlæg for lange, eller kan du bare ikke forstå alt det jeg skriver? Jeg kaldte dig ikke en trold, fordi du pisker en stemning op. Jeg gør det heller ikke, fordi jeg ikke har mere at sige i en diskussion, for vi har slet ikke haft gang i en diskussion. Jeg kan se fordele og ulemper ved både LCD og plasma, og jeg har nogle personlige præferencer, der gør, at jeg hælder lidt mere til den ene teknologi end den anden, men jeg kan sagtens forstå dem, der foretrækker noget andet end mig. Jeg kan til gengæld ikke forstå dem, der ensporet og i direkte modstrid med eksperters vurderinger udtaler, at de har løsningen, som alle bør følge. Men det er slet ikke derfor jeg kom ind i denne tråd.

Jeg blandede mig blot herinde, fordi du igen smider benzin på et bål, og fordi det er pisseirriterende at se på. Jeg kaldte dig en trold fordi du bevidst og som eneste formål pisker en stemning op. Fordi du netop ikke skriver heinde for at ytre mening om teknologi mm. Hvis du tror man skal være personlig for at være en trold, så tager du fejl, men det er da muligt, det cementerer statusen.
Squeak skrev:Ellers synes jeg bare du skal klappe i.
Jeg startede med at foreslå en bruger at give op, men jeg glemte da vist selv helt, at følge det råd... Shit happens