Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
Cyber Andy skrev:Ser du en kanal i mere end 3 timer med kraftige logoer så kan der ske burn in! Garantien dækker ikke disse skader, skulle der opstå ghosting som han sagde, ville en sne baggrund i en times tid få det til at gå væk igen.

Jeg spurgte omkring tilkøring af plasma tv og det sagde han var uden betydning og at man roligt kunne bruge det, bare man ikke kikkede for længe på en kanal med kraftige logoer.
Intet nyt under solen.

Summasummarum: Udvis forsigtighed og tag dine forholdsregler. Og hvis du ikke vil løbe risikoen, og synes det er for besværligt, ja, så vælg LCD.
Af Cyber Andy
Næppe en nyhed ja, tænkte bare at det kunne være godt med udtalelser fra de forskellige parter :)

Foruden nævnte hifi klubben at samsungs nye 51" plasma kørte en svag spænding i panelet for at undgå retention. Er det noget i har hørt om?
Af Mysen
Måden hvorpå retention opstår har ikke noget med spænding at gøre, men handler om lysstyrken i hver enkelt pixel.
Af Cyber Andy
Okay, men ham i hifi klubben forklarede at den gjorde noget dens samsung skærm så den havde sværre ved at få retention/ indbrænding. Den var heller ikke nær så sort, som panasonic.

Siger det jer noget?
Af Mysen
Der er forskel på lysfølsomheden og levetiden (halveringstiden) på de forskellige paneler, og nogle klarer det bedre end andre på dette punkt. Om Samsungs paneler er mindre følsomme end Panasonic, skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror, at det han mener, er, at Samsung har nogle billedtiltag, der kan forlænge den tid, der går, inden der opstår retention. Det er til gengæld noget vrøvl at tilskrive det en svag spænding.

Der findes f.eks en funktion, hvor man gør de sorte bjælker i film mere grå, således at der her ikke opstår retention lige så hurtigt. Der er også en funktion, der regelmæssigt flytter pixels et par rækker, så kanten på et fastbrændt logo ikke ses så tydeligt og skarpt. Jeg mener bare, det er funktioner, som også eksisterer på Panasonic. Pixel Orbiter gør i hvert fald.