Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
allo skrev: 'health-logo' burn in er stadig på - har aldrig brugt Xbox mere end par 4-5t. ad gangen så man kan vist ikke kalde det for 'over-mishandling' :-) (for enten så slukker jeg for Xboxen eller så slukker jeg for tv'et - f.eks.mens kontrolleren skal oplades eller U name it...)
Man "nulstiller" ikke indbrændingen af et logo, når man slukker tv'et. Hvis du tænder det igen dagen efter, når kontrollerne er opladet, så er det ikke anderledes end 8-10 timer i streg. (Såfremt du ikke har set tv i mellemtiden). Jeg forstår godt din frustration, men når man tænker på, HVOR meget billedkvaliteten er forbedret siden CRT - her tænker jeg både opløsning, digitalisering, sortniveau mm. - og at skærmene er blevet kæmpe meget større uden at prisen er fulgt med, så er jeg altså tilhænger af udviklingen. Der er ting, man kunne have ønsket sig anderledes, og havde det ikke været for designfokus, 3D, Smart-platforme, digitale kredsløbsforberinger mm., så var det måske også et bedre tv, man kunne have haft i dag. Jeg mener dog, det er naivt at tro, at man kunne have været foruden burn-in-risikoen, hvis man havde bygget skærmene med en dyrere gas. De har uden tvivl gjort ALT, hvad de magter for at forhindre, at burn-in opstår, men når lyset dannes i hver enkelt celle, så bliver problemet aldrig elimineret helt.

Jeg er til gengæld enig i, at buzz kun eksisterer, fordi skærmene skal samles så hurtigt og billigt som muligt, så lanceringspriser kan holdes konkurrencedygtige. Blæserstøj er vores skyld, fordi vi er begyndt at kræve, at skærmene er så tynde, som de er. Det har Panasonic så bare ikke kunne løse på andre måder, men det kommer nok.
Af THM
Allo: okay underligt. Det kommer så hurtigt, men der er nok du problem på nogle af vt30érne.
Jeg har også retention på min LG plasma. Kanallogoer efter et kvarter til en halv time på en kanal, det er også brevet værre end i starten, men det forsvinder efter efter et lille minut. Så det er endnu ikke et problem.

Hvis health logoet er på i alle 5timer, og du spiller det tit kan jeg nu godt forstå du har fået burn in. Jeg fik også tv2s logo på g20 da vi så tv2 mere end noget andet over en lang periode..
Brugeravatar
Af MigSelv
allo skrev:THM:
jo - den ER tydlig (hver gang) - og jo - den forsvinder igen efter...- kommer an på hvor længe jeg har brugt teks-tv (men de 20+sek.er gode nok - deromkring...) - problemet kom 'snigende' - det var der ikke i starten...

'health-logo' burn in er stadig på - har aldrig brugt Xbox mere end par 4-5t. ad gangen så man kan vist ikke kalde det for 'over-mishandling' :-) (for enten så slukker jeg for Xboxen eller så slukker jeg for tv'et - f.eks.mens kontrolleren skal oplades eller U name it...)
Hvis brugsmønstret er 4-5 timer med et logo det samme sted ( hver dag ), og ingen anden kilde efterfølgende uden logo, så bliver tv'et voldtaget.
Hvor høj er kontrastindstillingen ved tekst tv? Den kan indstilles fra 1-3, dette kan måske hjælpe lidt.
Af PhDream
Jeg må erklære mig enig med de andre. 4-5 timers spilletid ad gangen er ikke lidt og hvis man bare slukker tv'et og fortsætter dagen efter, er det endnu værre. Tror, at selv de mest resistente plasmaer ville få burn-in af den behandling.
Af allo
THM; MigSelv:
det har aldrig været på (uafbrudt) mere end max 5-8min. - enten så bliver jeg slagtet og skal lige starte fra save (ca.30sek.) ellers så bliver der skiftet/afbrudt til map og lign.i ca.30sek. - aldrig har det været på mere end de par min.ad gangen

ellers så har jeg misbrugt ca.70t.på det spil (i løbet af lidt over 50 dage - og aldrig mere end max 4-5t.MED pauser - er ikke en decideret gamer eller noget - men bruger da mit tv til mange ting)

MigSelv: jeg kan kun indstille: top eller liste samt vest/oest bogstaver under tekst-tv
Brugeravatar
Af MigSelv
allo skrev:THM; MigSelv:
det har aldrig været på (uafbrudt) mere end max 5-8min. - enten så bliver jeg slagtet og skal lige starte fra save (ca.30sek.) ellers så bliver der skiftet/afbrudt til map og lign.i ca.30sek. - aldrig har det været på mere end de par min.ad gangen

ellers så har jeg misbrugt ca.70t.på det spil (i løbet af lidt over 50 dage - og aldrig mere end max 4-5t.MED pauser - er ikke en decideret gamer eller noget - men bruger da mit tv til mange ting)

MigSelv: jeg kan kun indstille: top eller liste samt vest/oest bogstaver under tekst-tv
Hvis jeg husker korrekt, fra min tid med VT30, så tryk menu /billedindstillinger ( med tekst tv aktiveret ), så kommer muligheden for kontrastindstilling.
Af scaw
Betyder det, at når I, der har plasma, har spillet konsolspil, så bliver i nødt til f.eks. at have en film kørende i et stykke tid efterfølgende?
Sætter man en film på og sætter fjersynet på Sleep Timer, mens man selv går til køjs? ::l
Af PhDream
scaw skrev:Betyder det, at når I, der har plasma, har spillet konsolspil, så bliver i nødt til f.eks. at have en film kørende i et stykke tid efterfølgende?
Sætter man en film på og sætter fjersynet på Sleep Timer, mens man selv går til køjs? ::l
Nej, for jeg spiller aldrig 4-5 timer ad gangen, og aldrig det samme spil.

Hvis man vil være på den sikre side, kan man køre "rulleren", som alle plasma tv har indbygget, i ca. 30 min.
Brugeravatar
Af edinger
Mysen skrev:Havde det ikke været for designfokus, 3D, Smart-platforme, digitale kredsløbsforberinger m.m., så var det måske også et bedre tv, man kunne have haft i dag [.....] Jeg er til gengæld enig i, at buzz kun eksisterer, fordi skærmene skal samles så hurtigt og billigt som muligt, så lanceringspriser kan holdes konkurrencedygtige. Blæserstøj er vores skyld, fordi vi er begyndt at kræve, at skærmene er så tynde, som de er.
Indeed. Og om jeg begriber denne prioritering fra forbrugernes side. Det er simpelthen usagligt.

Dermed (slet) ikke sagt, at du er usaglig, allo. Jeg forstår til fulde din frustration.
Af allo
MigSelv:

tak for quiden :-) - prøvede at lege med det men...- lige meget har det hjulpet...

scaw:

havde nul og nix problemer med andre spil - har gennemført 6-7 spil siden dec. (bl.a. 'Red Dead Redemption' - har stort set samme logo - dog i bunden af skærmen - og der var ingen tegn på burn in eller noget...- det kom færst nu...)

edinger:

jeg kunne bare godt tænke mig at nogen tog ansvar for det de producerer...mange (med mindre at der er blevet lavet om på det) var lige glæde og ville ikke fixe skærmen hvis der kom pixel-fejl på skærmen (Sone havde f.eks. 'bestemte områder' som de kiggede på - kom fejlen andre steder så...- så var det ikke et problem som de ville tage sig af), man får skylden for burn in (hvilket er sssååå langt ude og latterligt...- især hvis man kigger på hvad de reklamerer med og hvad man bruger et tv til...- for der er jo en grund til at der findes spillekonsoller...), så mange restriktioner (for ellers så får man burn in og jeg ved ikke hvad), man må selv gætte sig frem til hvad er 'tilladt' og hvad ikke er 'tilladt'...- det er jo til grin...buzz og larmende fans og retention og en del andre problemer år efter år og top-model efter top-model...

man kan ikke engang koble eksterne højtaler (V/H) til sin skærm mere - klogt fra deres side da de producerer deres egne soundbars men...- næste nederen (taler kun for mig selv) - for aktive kræver jo en forstærker - og jeg ville kunne sagtens 'nøjes' (for de spiller fantastisk) med 2 Jamo A804 som jeg så på tilbud til 2000kr. - men nop...- der er meget lidt man selv må vælge efterhånden :-D - men på papiret ser det meeeggeettt godt ud...
Af nanoflower
kennethm skrev:Bantam: tak for dit input, vil undersøge linksne og hente den test.
Hvor længe eller hvor ofte skal man lave dette break-in? Er det hver gang efter man har set tv?

J.H.: tak for dit input.
Du nævner jeg skal være varsom med konsolspil, dette er nemlig hvad skærmen primært vil blive brugt til. hvad skal jeg være varsom på mht. At spille? For den kommer ikke til at stå stille, ikke mere end højest 10 minutter til et toilet besøg eller sådan. Det samme gælder med film.

Kan man ikke risikere der sker noget under break-in processen, altså noget burn in af farven/mønstret der?

Er ret bekymret for det.
Men sælgeren fortalte mig at Panasonic havde sagt at hvis såfremt burn-in opstår, så kan jeg få byttet min skærm kvit og frit, ved dog ikke om der er hold i dette så beder ham lige skaffe det på papir til mig så jeg kan bevise det i tilfælde af der sker noget :-)
-blander mig lige en smule.

Jeg har netop været i kontakt med Panasonic som på skrift bekræfter at Burn-In problemer ikke er dækket af garantien.

Pas derfor på Jeres skærme og brug dem med omtanke.

Jeg har selv kørt 200 timers break-in slides på min VT50 (via USB) og har endnu ikke set skyggen af retention.
Ren tortur, men ventetiden værd.
Af THM
scaw skrev:Betyder det, at når I, der har plasma, har spillet konsolspil, så bliver i nødt til f.eks. at have en film kørende i et stykke tid efterfølgende?
nej. kører engang imellem farvevask i stedet for at slukke tv'et(ikke kun efter spil), når det ikke får signal slukker det selv efter 15min.
ellers har jeg bare blandet brug, skifter aspect engang imellem. og når jeg holder pause i fifa så gør jeg det efter en kamp, så den kan stå og vise highlights imens, hvor der ikke er faste logoer...
det genere mig ikke at være lidt påpasselig.
Af kennethm
nanoflower: nå jeg tror da lige jeg skal have mig en snak med sælgerne i expert så når de begge to forklare mig at det dækker Panasonic!!
Godt jeg har det på papir, så skal de nok få at hører fra mig da.

Jeg har stadigvæk fået at vide at skete der det mindste, så skal jeg kontakte en sælger i expert fra horsens, så skulle han tage sig af sagen. Så er ikke urolig nu hvor jeg har papir på det, men er da skuffet over endnu engang at blive fuppet af sælgere !:(
Af Mysen
Du kan da ikke både være fortrøstningsfuld over din aftale med Expert og så samtidig være skuffet over sælgerne. Hvis sælgerne har givet dig en skriftlig sikring på, at burn-in er en skade, som giver dig ret til at bytte, så har de jo bare givet dig en ekstraordinær god - men også noget naiv - service. Han/de har vel været i den overbevisning, at burn-in ikke længere forekommer på Panasonics plasmaskærme, og det må jo så stå for egen regning, at det ikke er tilfældet.

Jeg forstår til gengæld ikke, at du læner dig så meget op af den aftale, når du nu VED, at man skal passe på sin plasmaskærm. Bevares, du har en aftale der siger, at ved skade kan du bytte, men selv om man har lavet en idiotforsikring, der dækker iPad for sodavand og kaffe, så giver man da ikke sin 3-årig en sodavand, mens hun spiller Angry Birds? Man ved, at uheldet er faretruende tæt på, og det forsøger man jo at undgå - præcis som du bør med din nye skærm. Jeg siger ikke, du skal bruge indkørings-dvd'er i 200 timer, men hvis du har set OL på TV2 i 7 timer i træk, så er nok en idé lige at køre rulleren i 30 minutter bagefter, når du nu VED, at det har skærmen godt af. Man passer altså på sine ting, selv om det er nogle andre der skal betale, hvis de går i stykker; det er bare min mening.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8