Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
Raum skrev:
MigSelv skrev:Et tv's billedperformance kan ikke vurderes i en butik, med mindre alle halogenspots, lysstofrør o.lign. slukkes.
Hvis du skal bedømme billedperformance, så henvend dig hos de små lokale tv pushere, her kan og vil de gerne simulere normal boligbelysning.
Hvorfor i det hele taget ofre så mange penge på et tv, når man søger det mest ukorrekte billede? Overmættede farver og vanvidsagtige kontrastindstillinger, kan opnås på alle tv, selv til 1000 kr. ( her vil størrelsen kun knibe pga. det lave indkøbsbeløb ). Det kræver kun et tryk i menuen, måske to, butiksmode og Dynamisk profil.
Fordi korrekt billede ikke nødvendigvis er alles smag....

Jeg blev meget benovet over pang-farverne på samsungs LED ES7005 og ES8005, men da jeg havde kigget på dem i et stykke tid (blev i butikken mindst 1 time...), så ville jeg personligt hellere have et plasma og ST50 tiltalte mig meget (value for money).
Andre kan jo have en anden smag.

Smag og korrekt billede kan ikke sammenlignes i min verden.
Der kan ikke spores en sammenhæng i dit indlæg, du valgte jo selv korrekte farver.
Jeg anfægter ikke folks ret eller valg, til individuelle krav til billedet på et tv. Jeg stiller ? ved, at vælge en teknologi, der er kendt for det modsatte af mest ukorrekt billede. Så jeg spørgen igen, hvor er logikken i, at smide så mange penge efter et tv, der er tiltænkt bedst mulige ( læs : korrekt ) billede i prisklassen?
Dette vil anden teknologi klare meget bedre.
Senest rettet af MigSelv 28 jun 2012, 21:08, rettet i alt 1 gang.
Af Raum
MigSelv skrev:
Raum skrev:
MigSelv skrev:Et tv's billedperformance kan ikke vurderes i en butik, med mindre alle halogenspots, lysstofrør o.lign. slukkes.
Hvis du skal bedømme billedperformance, så henvend dig hos de små lokale tv pushere, her kan og vil de gerne simulere normal boligbelysning.
Hvorfor i det hele taget ofre så mange penge på et tv, når man søger det mest ukorrekte billede? Overmættede farver og vanvidsagtige kontrastindstillinger, kan opnås på alle tv, selv til 1000 kr. ( her vil størrelsen kun knibe pga. det lave indkøbsbeløb ). Det kræver kun et tryk i menuen, måske to, butiksmode og Dynamisk profil.
Fordi korrekt billede ikke nødvendigvis er alles smag....

Jeg blev meget benovet over pang-farverne på samsungs LED ES7005 og ES8005, men da jeg havde kigget på dem i et stykke tid (blev i butikken mindst 1 time...), så ville jeg personligt hellere have et plasma og ST50 tiltalte mig meget (value for money).

Der kan ikke spores en sammenhæng i dit indlæg, du valgte jo selv korrekte farver.
Jeg anfægter ikke folks ret eller valg, til individuelle krav til billedet på et tv. Jeg stiller ? ved, at vælge en teknologi, der er kendt for det modsatte af mest korrekt billede. Så jeg spørgen igen, hvor er logikken i, at smide så mange penge efter et tv, der er tiltænkt bedst mulige ( læs : korrekt ) billede i prisklassen?
Jeg siger jo netop i mit indlæg at hvis ikke jeg var blevet i butikken så længe, så havde mit valg været et LED/LCD.

Hvor mange tror du først vælger TV efter de har holdt øje i laaaaaaang tid?

De vælger plasma fordi det er billigst lige nu - hverken mere eller mindre og så sætter de pangfarverne på ligesom det LCD de godt kan lide...........
Brugeravatar
Af MigSelv
Raum skrev:
MigSelv skrev:
Raum skrev: Fordi korrekt billede ikke nødvendigvis er alles smag....

Jeg anfægter ikke folks ret eller valg, til individuelle krav til billedet på et tv. Jeg stiller ? ved, at vælge en teknologi, der er kendt for det modsatte af mest korrekt billede. Så jeg spørgen igen, hvor er logikken i, at smide så mange penge efter et tv, der er tiltænkt bedst mulige ( læs : korrekt ) billede i prisklassen?
Jeg siger jo netop i mit indlæg at hvis ikke jeg var blevet i butikken så længe, så havde mit valg været et LED/LCD.

De vælger plasma fordi det er billigst lige nu - hverken mere eller mindre og så sætter de pangfarverne på ligesom det LCD de godt kan lide...........
Billigst lige nu? Det har det været i mange år. Og hvis det er pangfarver eller ukorrekt billede, man vægter højest, så er plasma stadigvæk den dårligste teknologi, at vælge til det formål.
Af Raum
MigSelv skrev:
Raum skrev:
MigSelv skrev: Der kan ikke spores en sammenhæng i dit indlæg, du valgte jo selv korrekte farver.

Billigst lige nu? Det har det været i mange år. Og hvis det er pangfarver eller ukorrekt billede, man vægter højest, så er plasma stadigvæk den dårligste teknologi, at vælge til det formål.
Mange år - lige nu - jep jep.....
jeg er da helt enig med dig - men først efter at jeg har læst her og på recordere i et års tid.
Hvor mange gør det?

Lad dem dog gøre som de lyster - der er sørme også mange ting jeg undrer mig over.
Af THM
Hvis det udelukkende er pang effekt man går efter. Kan man jo også få billige led tv fra Samsung, Philips, mf. Som ganske rigtigt kan spytte mere lys ud. I hvert fald ved helt hvid skærm
Af kennethm
Nu skal det altså lige siges, at jeg jo netop er en amatør-forbruger.
Jeg er blevet bidt af salgstricket ved boosting af farver på led skærme i butikken, synes det er så flot når det er skarpt osv.
Men tilgengæld, har jeg endnu aldrig set en bluray film på en plasma som er kalibreret, så jeg ved jo ikke hvordan det ser ud.
Altså der er vel ingen tvivl om at det samme som Raum siger, også vil ske for mig. Har maksimalt set den samme skærm i 20 minutter ca. Hvilket ikke er nok til at bedømme, og slet ikke i en butik.
Men det skal da ikke undre mig jeg hellere vil have det korrekte billede når det kommer til stykket.
Dog er mit eneste vigtige krav til skærmen, at den kan kører billeder flydende!
Her snakker jeg ligesom led 800hz tv'er kam som Samsungs es7 & 8 serier f.eks.
Spar mig for det med at det bør slåes fra osv. Jeg vil have soap-opera effekten!
Og ved godt 800hz ikke er 800hz men 200hz, men uanset hvad i siger, så giver Samsungs d8 & 7 serie et fejlfrit flydende billede i tunge hurtige actionscener med deres 800hz, fremfor deres 400hz!!
Har så set vt50 i elgiganten hvor jeg legede med noget af det samme (hvilket jeg ikke troede man kunne i plasma)
Og her satte jeg den på middel, da det var det billede jeg søgte!
Kan st50 også det?
Af THM
Det kan st50 også jaB-)
Af kennethm
Kan se der findes en Panasonic ut50 også som er omtrent 1500,- billigere end st50, hvor den kun mangler det der black pro filter eller hvad det hedder.
Er den sorte farve så meget dårligere herpå end st50 eller er det ikke noget man vil ligge mærke til?
Af T_skaaning
PS51d8005 blev bestemt ikke kåret til bedste skærm ud fra smart-features men netop ud fra billedmæssig kvalitet. Som THM-Entusiast ganske rigtigt skriver, så er det ps51d7005, der har høj fejlrate med buzzing, pixelfejl o.l. - fejl der sjældent gør sig gældende på ps51d8005.

Det er korrekt at panelet fra ps51d7005 og ps51d8005 minder meget om hinanden - måske nok så meget, at det kan være svært at se forskel - Men, de er dog ikke identitiske, som der er én der skriver tidligere i tråden her.

Som sagt er det et spørgsmål om smag, hvordan man vurderer billedkvaliteten hos st50 og ps51d8005 - at CNET anser ps51d8005 kan bl.a. udledes herudaf:

"The ST50 handily outperforms its predecessor, with deeper blacks, more accurate color, and an improved bright-room image. The picture is so good, in fact, that it scored the same as the flagship VT30 I lauded last year, and in person it's tough to tell the two apart"

ST50 og VT30 sættes altså som ligeværdige her. Både PS51d8005 og PS51d7005 anmeldte CNET til at have bedre billedkvalitet sidste år, hvorfor man altså så kan sige ps51d8005 må være bedre end st50 billedmæssigt.

Når ST50 får så gode anmeldelser, så er det også fordi det er et prisbilligt tv..

ps51d8005 kostede næsten dobbelt så meget som st50 da CNET anmeldte det sidste år.. og det spiller også en rolle i deres karakter.

Men nu da de to tv koster nogenlunde det samme, så er der ingen tvivl om, jeg med glæde ville bytte mit st50 til et ps51d8005.. Jeg var bare så heldig at få st50 til en langt billigere pris, så det er det, der gjorde mit valg.
Af T_skaaning
MigSelv skrev:
T_skaaning skrev:Samsung ps51d8005.. 9300 hos wupti (sat ned fra 16-17000 tilbage fra lanceringen).

Kåret til bedste tv i 2011 af de fleste internationale sites - med vt30 på 2. pladsen. Her kan bl.a. nævnes CNET.

Med det fjernsyn kan du nemlig også sagtens opnå det samme kraftige/skarpe/skinnende billede som LED-modellerne.
Dette site kårede VT30 som den bedste af de to.
Dette site? Mener du Flatpanels eller CNET? CNET kårede pnxxd8000 som det bedste, med pnxx7000 på 2. pladsen og vt30 på 3...

Flatpanels har sikkert nok kåret vt30 til det bedste.. Der eksisterer jo en vis forkærlighed til panasonic på det site her.
Af kbaggen
Altså,

CNet hjemme sidde lister altså nu st50 som den bedste -->
http://reviews.cnet.com/best-plasma-tvs/?tag=leftnav

og

http://reviews.cnet.com/best-high-defin ... ag=leftnav

og

http://reviews.cnet.com/best-hdtvs/?tag=leftnav

Samsung PNE8000 series (2012 model af 51D8005) liste noget længere nede!

Når alt det nu er sagt, så er begge sikkert gode TV og synes bestemt at man skal gå ud og se de forskellige TV med sine egne øjne!

Mit råd og jeg har jo selv lige været igennem hele denne mølle med de samme mulgiheder er altså ST50!

Du kan se Samsung 51E8005 vs. Pana 50st50 vs. pana 50vt50 side om side i hifi-klubben på frederiksberg. Samt deres 55st50 mod 64E8005.
Af kennethm
Tak for alle inputs, det har ihvertfald guidet mig hen imod hvad jeg skal kigge efter.

Vil dog sætte kæmpe pris på, hvis jeg kunne få nogle tips til hvilke skærme i ville vælge, både blandt led og plasma, hvis i havde 7500,- til rådighed som det maksimale.
Jeg er lidt nød til at sige enten ja eller nej til LG pz950 50" skærmen i denne weekend da tilbuddet kun gælder i denne uge, så mit helt store spørgsmål er;
Ville jeg få meget bedre oplevelse ud af en anden plasma skærm til max 2000,- mere, såsom st50 eller ut50, eller evt. Grundig 8 serie (model nummeret husker jeg ikke men den blev jeg anbefalet i elgiganten i 46" til 7000,- hvor normal pris er 9000,-)
Selvfølgelig vil jeg hellere have en 50" end 46", og har ikke ekspert øjne så ligger ikke mærke til diverse forskelle mellem f.eks. Panasonic vt50 og st50, eller LG's lm760 og lm960, vil bare finde et funktionsdygtig tv i stor skærm som giver et kanon flot og detaljerig hd billede hvor 3d ikke er en vigtig faktor men til de priser synes jeg 3den bør være iorden.

Hvad ville i kigge efter med maksimalt 8000,- på lommen?
Af Supergris
Når du nu alligevel ikke interesserer dig for billedkvalitet, så køb det billigste.
Hvis jeg var dig, så ville jeg med din smag, uden tvivl vælge en LCD-skærm...
Jeg fatter ikke, du gider bekymre dig så meget, når du alligevel bare vil se på noget farvelade med soapopera-effekt...
Af PeterD
Fint med spørgsmål, men tror folk bliver lidt irriteret over at du ikke har skåret det lidt mere ud i "pap"...kort og kontant..

Lille råd: Sig nej til LG....Der findes bedre mærker derude.....( No offence to all the LG owners. But: Thats reality!)

Gå hellere efter at få billedkvalitet end efter størrelse (med mindre du skifter tv hver 6 måned) og bedste billedkvalitet fås med en plasmaskærm fra Panasonic med mindre du har stuen fuld af vinduer....

Ja, jeg har skrevet det før og det er.....

SAD BUT TRUE...

Og i tvivl om hvilket et: Check anmeldelserne her på siden, og træf dit eget valg....