16 jun 2012, 20:21
Og så kan jeg kun gentage, at hvis kildematerialet er i orden, så ser en korrekt gengivelse altså _ikke_ uskarp ud. Hvis man har dén opfattelse, så har man ganske enkelt ikke set en korrekt gengivelse, heller ikke selv om man TROR man har.
Man har f.eks. IKKE set en korrekt gengivelse, blot fordi man har set et Panasonic TV i THX indstilling nede i en forretning.
Jeg har et tv stående i stuen, som ikke er korrekt på alle punkter, men som er et af de eneste tv i verden som rent faktisk er 100% korrekt netop hvad angår opløsning og skarphed. Alle der mener at korrekt billede ikke er skarpt, er meget velkomne til at komme forbi min stue i Horsens og få en demonstration.
EDIT: Jeg glemte det altoverskyggende argument: HVIS producenten af filmen mener der skal tilføres kunstig skarphed for at en 1080P gengivelse skal opleves som tættere på intentionen, så er der INTET der afholder ham fra at gøre det i produktionen af en blu-ray (og det GØR de rent faktisk ind imellem). _Alt_ hvad du kan lave af kunstig skarphed i TV'ets signalbehandling, kan producenten lave i studiet. Derfor er det rent selvbedrag at sige at det er nærmere producentens intention, at tilføre kunstig skarphed.
Squeak skrev:Jeg kan ikke sige så meget andet end at jeg er lodret uenig i at det giver en reel forbedring af billedkvaliteten i praksis. Eksempelvis opløsning - at tilføre kunstig skarphed er lig med en _forringelse_ af opløsningen. Det er væsentligt at skelne mellem opløsning og skarphed. At øge skarpheden forbedrer ikke opløsningen, det forringer den. Hvis man vil komme nærmest muligt på dén kvalitet som optagelsen KUNNE have været, hvis den var optaget i højere opløsning, så skal man netop _undgå_ at forringe opløsningen yderligere i forhold til dén opløsning du får serveret i kildematerialet. Selve tankegangen om at ville forbedre kildematerialet er forfejlet. Du kan _ikke_ forbedre en egenskab i kildematerialet, uden samtidig at forringe en anden egenskab. Det er ganske enkelt fysisk umuligt.
Men, jeg vil mene at der er visse typer materiale hvor "forbedringer" af materialet er på sin plads.
Det kan være tv materiale eller nyere film, hvor vi med god ret kan gætte på at instruktøren ville have brugt udstyr med højere opløsning eller med flere frames per sekund hvis det havde været muligt for ham på optagelses-tidspunktet.
Og så kan jeg kun gentage, at hvis kildematerialet er i orden, så ser en korrekt gengivelse altså _ikke_ uskarp ud. Hvis man har dén opfattelse, så har man ganske enkelt ikke set en korrekt gengivelse, heller ikke selv om man TROR man har.
Man har f.eks. IKKE set en korrekt gengivelse, blot fordi man har set et Panasonic TV i THX indstilling nede i en forretning.
Jeg har et tv stående i stuen, som ikke er korrekt på alle punkter, men som er et af de eneste tv i verden som rent faktisk er 100% korrekt netop hvad angår opløsning og skarphed. Alle der mener at korrekt billede ikke er skarpt, er meget velkomne til at komme forbi min stue i Horsens og få en demonstration.
EDIT: Jeg glemte det altoverskyggende argument: HVIS producenten af filmen mener der skal tilføres kunstig skarphed for at en 1080P gengivelse skal opleves som tættere på intentionen, så er der INTET der afholder ham fra at gøre det i produktionen af en blu-ray (og det GØR de rent faktisk ind imellem). _Alt_ hvad du kan lave af kunstig skarphed i TV'ets signalbehandling, kan producenten lave i studiet. Derfor er det rent selvbedrag at sige at det er nærmere producentens intention, at tilføre kunstig skarphed.
Senest rettet af Otto J 16 jun 2012, 21:22, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Otto