Log ind med sociale netværk
12 jan 2012, 19:00
Rene skrev:Hvordan kan du det, hvis de ikke samsender igår og idag ???Steen Bay skrev:prøv at se drhd og bagefter dr1. så er der tydeligt forskæl. det kan jeg seRene skrev:jeg har skrevet til dr1 om hvornår de sender i hd. og fik så svaret, at det havde de ingen planer om lige pt. men fra 11.1-12 vil de sende i forbedret kvalitet som intet havde med hd at gøreSignalet fra YouSee er 720p, og for mig at se er kvaliteten omtrent den samme som på de andre HD kanaler.så det er nok derfor at der ikke står dr1hd
12 jan 2012, 22:19
Steen Bay skrev:Nej! p til levende billeder, som film, og i til stil-billeder. Bare min smag. Men nej, det er en misforståelse. Et tv på 720p kan opskallere til 1080i, det er her misforståelsen opstår. man kan ikke sammenligne det på den måde....Torben Arnold skrev: Det signal du får er 720p, men dit tv er full-hd og har mulighed for at opskalere billedet til 1080i. Da signalet ikke bliver sendt til dig i 1080p (full-hd). Jeg ville helt klart anbefale dig til at sætte dit tv til at vise 720p, i stedet for det opskalerede 1080i-pjat, men kun min mening om sagen ;-)Det er vel nødvendigt at opskalere billedet hvis det skal fylde hele skærmen på et Full-HD TV.
13 jan 2012, 01:01
teoretisk vil det fungere når bitrate er høj nok på HD, men det har vi og får vi aldrig på gamle SD billeder. så opskalering vil altså stå dårligere end hvis du ser det i sit oprindelige billed i en nativ opløsning på skærmen.(husk DR har været sendt i 7Mbit på canal digital, så kvali har været i top)
Det er altid det fysiske som tæller og ikke den elektroniske øje i første omgang.
Du køber vel ikke allerede HDX-Ray film, som du ikke kan afspille derhjemme? samme for TV2, de køber ikke afspilninger hjem som de ikke kan gengive via eget udstyr.
så selvom du får en bluray afspiller som klarer dine gamle DVD skiver, så bliver afspilningen jo ikke bedre? så din mpeg2 vs. mpeg4 og bitrate kan kun være accepteret når matrialet er på plads. som jo kræves.
så tv2's nye udstyr gengiver desværre ikke venner bedre fra deres oprindelige matriale, og de har desværre ikke pengene til at købe HD versionen hjem (endnu) som andre i udlandet allerede har.
Otto J skrev:Det er ikke rigtigt. Selv med den samme bitrate vil et opskaleret HD signal være en fordel på SD signaler, fordi komprimeringsfejlene bliver mindre. Det råmateriale kanalerne har til rådighed i SD er af langt bedre kvalitet end de SD signaler vi ser på vores tv, og at opskalere til HD betyder at vi får lidt mere af dén kvalitet at se, end vi gør på en SD kanal. Derfor er det en fordel at få det leveret i opskaleret HD, omend det ville være bedre med en højere bitrate end tilfældet er - også på gamle SD optagelser.kort sagt, så mener du en 50'r som klippes over i 20 dele, og samles men udelader 2 dele, vil blive pænere når vi klipper den over i 80dele og fjerner 16 dele. Den tror jeg ikke du får mange til at købe. du skal tage højde for den analoge mangel på punkter som er ringe, og så højre antal linier, så vel nok 8x normal.
teoretisk vil det fungere når bitrate er høj nok på HD, men det har vi og får vi aldrig på gamle SD billeder. så opskalering vil altså stå dårligere end hvis du ser det i sit oprindelige billed i en nativ opløsning på skærmen.(husk DR har været sendt i 7Mbit på canal digital, så kvali har været i top)
Otto J skrev:Iøvrigt har det intet med alderen at gøre at TV2 kun har en SD version. Serien er for det første ikke optaget "før HD var opfundet", bare før HD kom til Danmark... For det andet er den optaget på 35 mm, som har rigeligt information til at lave et godt HD signal. Der er blu-ray udgivelser fra tilbage i 30'erne, der tydeligt demonstrerer at der er højere kvalitet i en gammel 35mm optagelse, end DVD kan fremvise.Serien er igen optaget og solgt før HD kom til Danmark. At der kan ligge optagelser i studiet er vel sagen uvedkommende, da det handler om penge og tiden, og dengang købte TV2 ikke en HD version hjem, den var kun i 625 linier.
Det er altid det fysiske som tæller og ikke den elektroniske øje i første omgang.
Du køber vel ikke allerede HDX-Ray film, som du ikke kan afspille derhjemme? samme for TV2, de køber ikke afspilninger hjem som de ikke kan gengive via eget udstyr.
så selvom du får en bluray afspiller som klarer dine gamle DVD skiver, så bliver afspilningen jo ikke bedre? så din mpeg2 vs. mpeg4 og bitrate kan kun være accepteret når matrialet er på plads. som jo kræves.
så tv2's nye udstyr gengiver desværre ikke venner bedre fra deres oprindelige matriale, og de har desværre ikke pengene til at købe HD versionen hjem (endnu) som andre i udlandet allerede har.
13 jan 2012, 07:28
EDIT: Jeg tror godt jeg vil trække lidt i land igen. Med samme bitrate vil det formentligt i praksis være hip som hap om man opskalerer før komprimering eller ej, forudsat at kvaliteten af komprimeringen er den samme. Fordelen ved at opskalere først, er at HD kanalerne normalt sendes med højere bitrate end SD, og/eller med bedre komprimeringsalgoritmer. Men jeg vil stadig påstå at hvis kvaliteten er mærkbart ringere ved en given bitrate opskaleret HD end ved samme bitrate SD, så er det fordi stationen bruger en elendig opskalering, ikke fordi der er noget galt med princippet i at gøre det.
lgowner skrev: Serien er igen optaget og solgt før HD kom til Danmark. At der kan ligge optagelser i studiet er vel sagen uvedkommende, da det handler om penge og tiden, og dengang købte TV2 ikke en HD version hjem, den var kun i 625 linier.Nu forholdt jeg mig til det principielle i at en optagelse der er fra "før HD" sagtens kan have en kvalitet der retfærdiggør HD. Derudover så er dén kvalitet TV2 har indkøbt, væsentligt højere end den kvalitet de har vist, komprimeringen i udsendelsen forringer jo kvaliteten. Ved at sende i HD (i en tilstrækkelig bitrate) smides mindre af dén kvalitet væk.
Mvh. Otto
13 jan 2012, 10:13
Samsung40d6505 skrev:Mandag kl 20.00 kan man sammenligne med DR HD når der samsendes en naturfilmVi kan få et indtryk af det allerede i aften kl 21.30 når musicalen Fame samsendes. Mit gæt er, at hvis der er nogen forskel i kvalitet, så vil den være så lille at den er svær at få øje på.
13 jan 2012, 12:16
Ja, det bliver spændende at se i aften :-)
Man kan iøvrigt også sammenligne DRUpdate SD signal med DR 1 kl 12, 15 og 18.50
Man kan iøvrigt også sammenligne DRUpdate SD signal med DR 1 kl 12, 15 og 18.50
13 jan 2012, 22:09
Nu har jeg sammenlignet lidt mellem DR1 og DRHD her til aften hvor de begge viser filmen Fame. Jeg synes at DRHD står en lille smule skarpere og lidt mere knald på farverne, men det er ikke meget.
DR1 har også stadig de der sorte bjælker bagved underteksterne, de er der ikke på DRHD. Det er en af de ting jeg godt kan lide ved HD kanalerne at man ikke får de der sorte bjælker bagved underteksterne, det fremstår flottere.
DR1 har også stadig de der sorte bjælker bagved underteksterne, de er der ikke på DRHD. Det er en af de ting jeg godt kan lide ved HD kanalerne at man ikke får de der sorte bjælker bagved underteksterne, det fremstår flottere.
14 jan 2012, 11:25
Synes også klart filmen "Fame" var skarpere, flotter på DRHD end DR1. Så selvom DR1 sendes i 720p så er det ikke samme kvalitet som DRHD's 720p.
Det kunne være fedt hvis Flatpanels så nærmere på dette kompleks!
Jeg modtager signal fra YouSee Aarhus.
Det kunne være fedt hvis Flatpanels så nærmere på dette kompleks!
Jeg modtager signal fra YouSee Aarhus.
Senest rettet af Lindberg47 14 jan 2012, 13:28, rettet i alt 1 gang.
14 jan 2012, 13:11
Nu skriver I ikke om I modtager signalet via tagantenne, kabel eller sattelit !!!
14 jan 2012, 14:44
Lindberg47 skrev:Synes også klart filmen "Fame" var skarpere, flotter på DRHD end DR1. Så selvom DR1 sendes i 720p så er det ikke samme kvalitet som DRHD's 720p.Enig, med "Fame" (via YouSee) var der en tydelig forskel, men ved andre udsendelser synes jeg at kvaliteten på DR1 umiddelbart har virket som værende stort set på højde med kvaliteten på andre HD kanaler, og ved den delvise samsending i dag med TV2-HD (fejringen af Margrethe), der synes jeg det var sværere af afgøre hvad der var bedst.
Opret konto
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.
Log ind på din konto