Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tape Connection
azrael skrev: Jeg kunne dog aldrig finde på at kalde folk idioter, bare fordi jeg synes de køber fladskærme lidt overilet (vel, Otto :))...
Skidt formulering fra min side, sorry...

Mht. plasma vs. LCD: Der findes absolut dårlige plasma-tv, og en dårlig opstilling kan sagtens hive et dårligt billede ud af et plasma-tv. Plasma er ikke _konsekvent_ bedre end LCD. Men plasma har _potentiale_ til at levere et bedre billede end LCD har _potentiale_ til, i hvert fald med den teknologi der er tilgængelig i dag. Det der for alvor gør plasma interessant er at Panasonic er så billige. Det betyder reelt at der ud fra et billedmæssigt synspunkt ikke er nogen som helst grund til at lede efter billigere alternativer end Panasonic, for at få "et bedre køb" - Enhver skærm til samme eller lavere pris er _klasser_ ringere.
Brugeravatar
Af azrael
Se, og nu er Otto og jeg helt enige igen. :)

Der er absolut kun én ting man kan klandre Panasonic for mht. deres plasmaskærme, og det er at de ikke kan presse deres fabelagtige plasmaskærme ned i 32" (det er selvfølgelig lidt ment som en spøg, da det er tekniske årsager, der gør det svært, men for pokker hvor jeg lider under den begrænsning).
Af barfodcph
azrael skrev: Jeg er bare ikke vild med at man sådan set får påtvunget fladskærme (der er i realiteten intet alternativ) og at mange hopper med på fladskærmsbølgen fordi det er "smart" uden at tænke det mindste over at konsekvensen faktisk kan være et ringere billede end man er vant til.
For 3-4 år siden var jeg også ked af at blive påtvunget et CRT, da der i realiteten intet alternativ var.:)

Glædelig jul
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
azrael skrev:Der er absolut kun én ting man kan klandre Panasonic for mht. deres plasmaskærme, og det er at de ikke kan presse deres fabelagtige plasmaskærme ned i 32" (det er selvfølgelig lidt ment som en spøg, da det er tekniske årsager, der gør det svært, men for pokker hvor jeg lider under den begrænsning).
Hvad med designet? Det kan der vist godt arbejdes lidt på i næste generation af Panas skærme :)
Brugeravatar
Af azrael
Rasmus Larsen skrev:
azrael skrev:Der er absolut kun én ting man kan klandre Panasonic for mht. deres plasmaskærme, og det er at de ikke kan presse deres fabelagtige plasmaskærme ned i 32" (det er selvfølgelig lidt ment som en spøg, da det er tekniske årsager, der gør det svært, men for pokker hvor jeg lider under den begrænsning).
Hvad med designet? Det kan der vist godt arbejdes lidt på i næste generation af Panas skærme :)
Jow, det kan der, men sååå grimt er det nu heller ikke... :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jow, det kan der, men sååå grimt er det nu heller ikke...
Nej bestemt ikke. Mange andre producenter har bare lige taget et par skridt videre med designet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil tilslutte mig Rasmus' kommentar, dog uden at trække i land igen ;) Jeg synes ubetinget at Panasonics modeller er hamrende grimme og selvom billedet er i særklasse så ville jeg ikke have det rædsel stående i min stue...
Brugeravatar
Af azrael
Jeg ville nu hellere end gerne have det stående, hvis jeg ellers havde plads. Måske rykker et års "tv-frihed" ved designkriterierne... :P
Af cederstrom
Otto, TC skrev: Det er ikke stofas skyld!

Det hænger sådan sammen at fordi flertallet tilsyneladende er ligeglade med kvaliteten af signalet, bare der er så mange kanaler som muligt, så skal folk som mig der har en fornuftig billedstørrelse spises af med vold-komprimerede billeder der gør det nærmest uudholdeligt at se en superliga-kamp.
Nu vil teknologien heldigvis løse det problem, så vi må bare side og vente på at det sker. Med tiden må der komme nogle IP-TV providere det slår på god kvalitet. Det bliver dejligt når det sker ;)
Brugeravatar
Af azrael
Tror faktisk hellere jeg vil have ordentlig DVB-C. IPTV har jeg ikke helt kunnet se fidusen i endnu. Ligesom alt på Internettet er det pakkeorienteret. Desuden streames det, så man kan faktisk kun se én kanal ad gangen (såvidt jeg ved). Det er lidt upraktisk hvis der er mere end ét tv i husstanden eller man vil optage ét program mens man ser et andet. :)
Af cederstrom
azrael skrev:Tror faktisk hellere jeg vil have ordentlig DVB-C. IPTV har jeg ikke helt kunnet se fidusen i endnu. Ligesom alt på Internettet er det pakkeorienteret. Desuden streames det, så man kan faktisk kun se én kanal ad gangen (såvidt jeg ved). Det er lidt upraktisk hvis der er mere end ét tv i husstanden eller man vil optage ét program mens man ser et andet. :)
Som jeg skrev kan vi bare vente, fordi det er ikke godtnok endnu. Men når vi engang sidder med 100Mbit eller 1GBit forbindelser er det jo ikke noget problem at hente mere end en kanal af gangen ;)

Det vigtige er at både stofa og TDC KabelTV bliver tvunget til at levere noget bedre end de gør nu, fordi der bliver flere muligheder at vælge imellem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet er jo det samme. Du skal have en seperat IPTV dekoderboks til hvert TV. Hvis boksen kun kan dekode én kanal af gangen så har alle harddiskrecordere ligesom mistet deres værdi, med mindre man altid sidder og ser det progam man vil optage eller kun har behov for optagelser af ting man ikke er fysisk til stede til at se - dvs. ingen dobbeltbrug af tuneren.

Selv med en 100 Mbit/s forbindelse kan der opstå "klumper" i signalet, ligesom med IP-telefoni der også havde gevaldige problemer i starten (og stadig kæmper for at holde r... i overfladen). Jeg skal personligt ikke have IP-nogetsomhelst i den nærmeste fremtid. Min PC har problemer nok med IP-baseret internet til at det skal indføres i andre apparater ;)
Af koden
Har nu set min brors Aldi 40". Fint billede men dårlig lyd. Design pænere end jeg havde regnet med.

Ville selv købe det, hvis jeg skulle have 40"

Ophæng findes ikke standard, så det skal være et medion til en 50 euro....på ebay.
Brugeravatar
Af azrael
yakken skrev:Problemet er jo det samme. Du skal have en seperat IPTV dekoderboks til hvert TV. Hvis boksen kun kan dekode én kanal af gangen så har alle harddiskrecordere ligesom mistet deres værdi, med mindre man altid sidder og ser det progam man vil optage eller kun har behov for optagelser af ting man ikke er fysisk til stede til at se - dvs. ingen dobbeltbrug af tuneren.

Selv med en 100 Mbit/s forbindelse kan der opstå "klumper" i signalet, ligesom med IP-telefoni der også havde gevaldige problemer i starten (og stadig kæmper for at holde r... i overfladen). Jeg skal personligt ikke have IP-nogetsomhelst i den nærmeste fremtid. Min PC har problemer nok med IP-baseret internet til at det skal indføres i andre apparater ;)
Jeg fik læst op på IPTV efter sidste indlæg herom, og jeg er bestemt ikke blevet mere positivt foranlagt... En af de store "gevinster" ved IPTV (og det er en helt bestemt version af Internet-baseret tv, som Microsoft er forkæmper for) er, at det er gennemsyret af "Digital Rights Management" (har der nogenside været et mere eufimistisk udtryk).

Ordet "secure" nævnes mindst én gang per sætning, så man fristes næsten til at sige, at det er ligegyldigt med harddiskrecordere, da der intet at optage er (meget firkantet sat op). Indholdsudbyderne har jo længe villet lukke "det analoge hul", så de sidder sikkert og klapper i deres små hænder... :s