Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kajs Bodega
simonlund52 skrev: Når man ser avatar er det så meningen at underteksterne skal være gule? Så må der da være noget galt ikke?
Hvis jeg ikke tager meget fejl, så tror jeg det er meningen. Underteksterne er nemlig også en smule gule hos mig, på netop denne film... =/
Af simonlund52
Jeg tror at du har ret i at det er meningen. :-)
Af keldp
simonlund52 skrev:Jeg tror at du har ret i at det er meningen. :-)
Teksterne er gule i AVARTAR. ;;)
Af simonlund52
Hehe :-)

Men er der nogen der kan svare mig på om billedet bør være ens indstillet hvad enten man spiller playstation, ser fjernsyn eller hvad man bruger det til?
Af PhDream
Billedet skal indstilles forskelligt fra kilde til kilde. Tv er for det meste SD og PS3, blu-ray, osv. er HD. Selv HD kilderne varierer.

Du skal bruge en dvd eller blu-ray til kalibrering på tværs af kilder.

Men, som jeg skrev tidligere: hvis man ikke ved hvad man laver, er det bedst at sætte tv'et på profilen BIOGRAF og bare se tv.
Af simonlund52
Så jeg skal bare bruge biograf profilen til både tv og ps3?
Af PhDream
Yep.

Jeg plejede dog at ændre den lidt, når jeg spillede PS3 på PK250 - øget skarphed og mere lysstyrke for bedre at se detaljerne i spil. I spil kan de fine detaljer i skyggerne være afgørende. :)
Af Mysen
simonlund52 skrev:Så jeg skal bare bruge biograf profilen til både tv og ps3?
Du skal prøve at kigge på det link, jeg sendte dig. Jeg er sikker på, at du på øjemål kan få finjusteret lidt i forhold til især lys og kontrast. Det kræver bare nogle mønstre, at justere efter.

Det mørke referencebillede, der vil give det bedste billede til tv og film, kan godt være lidt for mørkt i spil. Du indstiller bare HDMI indgangen til det du synes. Det vigtigste er vel, at du kan se alle detaljerne i spillet. Bare sørg for at slukke billedbehandlingsindstillingerne. De øger input lag.

Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig et link til et sted, der forklarer lidt om paneltyperne i PK serien fra 2010. Så vidt jeg ved er det nemlig PK250n, der er den eneste med det billigere panel, mens PK350, PK550, PK760 og PK950 alle har samme panel. Der er andre forskelle på disse modeller end panelet f.eks. THX, sortfilter og antallet af indgange.
Men jeg forstår da godt PhDreams utilfredshed med PK250n, da det måske er lidt for billig kvalitet, til at blive blæst op i 60 tommer. PK350n skulle jo altså bare være bedre.

Mht. til sortniveau ifht. LCD, som de nævner i testen, så mener de højst sandsynligt at det gælder ved tv-kigning i er mørkt rum. I lyse omgivelser performer den knap så godt pga. den reflekterende glasfront uden smart antireflektiv coating og filter.
Af PhDream
Har kigget grundigt på PK350, og den er ikke bedre end PK250.

Folk siger det ene og det andet om disse paneler, men jeg har endnu ikke set noget bevis på, at panelerne er ens, eller at PK250 er dårligere end de andre. I servicemenuen på PK250 kunne man b.a. slå THX profilen til, så noget må den have til fælles med de dyrere modeller.

Som skrevet tidligere, kan jeg først se en forskel ved 760 og 950. De to reagerer også hurtigere på kanalskift og normal betjening end de andre. PK250 til 550 er der ingen synlig forskel på i billedet. Jo, der er THX, men på 550, men det betyder ikke det store.

Ang. sortniveau, så var den ringe over hele linien. Klart, den blev endnu ringere i dagslys, men sort var altid gråt, uanset hvor meget man manipulerede med lyskilderne i rummet. Mine forældres 4 år gamle Sony LCD har lige så "god" sort som PK250.
Af Mysen
Jeg tror også kontrastfilter på 760 og 950 er så meget bedre, at man her ser en forskel på sortniveau ifht. de tidligere modeller. Det er dog kun 950, der ifølge den danske hjemmeside har det "dyre" filter.
Jeg har heller ikke set beviser på, at der ens paneler, og der er også derfor, jeg godt gad at se det sort på hvidt, for det har da om noget været diskuteret i 2010.

På avforums er der testet både 3, 7 og 9, og her er billedkvaliteten på de 3 forbavsende ens. Design, indgange og kontrastfilter er dog sparet væk på 350. - Selv om den nu stadig er nydeligt designet. Det er også derfor, jeg er hensat til at tro, at panelet ikke er anderledes på de dyre. Samtidig er du ikke den første, der taler dårligt om 250, hvilket giver anledning til at tro, at den falder udenfor. -Kan ikke huske, hvor jeg ellers hørte/læste det.
Men hvis du har set både 250 og 550 i samme omgivelser med indstillet billede, så er det nok ikke noget, jeg kan argumentere imod. Jeg har nemlig ikke selv set alle modeller i en stue...
Af PhDream
Jo, har både haft 550'eren og 250'eren hjemme. Ikke på samme tid, men der var ikke gået længe mellem udskiftningen, så min hukommelse var nogenlunde frisk. :)

250'eren havde sine mangler, men jeg ville have beholdt den, hvis det ikke havde været for den sindssyge buzz. Man kan og skal ikke forvente alverden af en 60", der kostede 9000 kr.

Det kan være filteret og det ydre glaslag, der gør forskellen på de dyrere modeller, men det kan i hvert fald ikke forklare den hurtigere respons. Processoren må være bedre, eller også er det softwaren, der er optimeret.
Af simonlund52
Mysen skrev:
simonlund52 skrev:Så jeg skal bare bruge biograf profilen til både tv og ps3?
Du skal prøve at kigge på det link, jeg sendte dig. Jeg er sikker på, at du på øjemål kan få finjusteret lidt i forhold til især lys og kontrast. Det kræver bare nogle mønstre, at justere efter.

Det mørke referencebillede, der vil give det bedste billede til tv og film, kan godt være lidt for mørkt i spil. Du indstiller bare HDMI indgangen til det du synes. Det vigtigste er vel, at du kan se alle detaljerne i spillet. Bare sørg for at slukke billedbehandlingsindstillingerne. De øger input lag.

Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig et link til et sted, der forklarer lidt om paneltyperne i PK serien fra 2010. Så vidt jeg ved er det nemlig PK250n, der er den eneste med det billigere panel, mens PK350, PK550, PK760 og PK950 alle har samme panel. Der er andre forskelle på disse modeller end panelet f.eks. THX, sortfilter og antallet af indgange.
Men jeg forstår da godt PhDreams utilfredshed med PK250n, da det måske er lidt for billig kvalitet, til at blive blæst op i 60 tommer. PK350n skulle jo altså bare være bedre.

Mht. til sortniveau ifht. LCD, som de nævner i testen, så mener de højst sandsynligt at det gælder ved tv-kigning i er mørkt rum. I lyse omgivelser performer den knap så godt pga. den reflekterende glasfront uden smart antireflektiv coating og filter.
Gider du så ikke forklare mig ud fra den test hvilke indstillinger jeg skal forholde mig til? For problemet er at han har ændret på en masse indstillinger på billederne han ikke skriver om i teksten. Billeder og tekst passer heller ikke sammen da han i teksten skriver at en indstilling skal sættes til off mens den på billedet er sat til on :s

billedbehandlingindstillingen er det når man bruger en af fjernsynets forprogrammeret indstillinger såsom biograf? og hvad skal dette så indstilles til?

Udover det kunne jeg godt tænke mig at finde en komplet guide til indstilling af min ps3 ved både spil, musik, bd, dvd og hele molevitten.

I mit 50pk350 er der også en billedguide. er denne ubruligt?
Af simonlund52
Jeg har været inde og læse lidt om folks respons på dette review for at se om de har haft samme problem med at kalibrere ud fra hans test som jeg har. det har de:
Phaerox Phaerox is offline
New Member

Hey Steve Withers..

First of all, thanks for a great review. Just brought the TV, and i am very found of it already. Just got a question for you in concern of the calibration. I cannot really figure out if the pictures you got in the review are the actual calibrated options you've made or?

Could you if it ain't to much to ask, make a Table form, with the calibrated settings if those on the picture ain't the calibrated results..

Like this, just a suggestion for further reviews. It is a bit easier to calibrate after..

Efter kalibrering
Profil: Expert 1
Contrast 80
Brightness 50
Sharpness 50
Colour: 50
Tint: 0
Dynamisk Kontrast: Fra
Noise Reduction Fra
Gamma Mellem
Black level Lav
Film Mode Til/Fra
Colour gamut Standard
Edge enhancer Fra
xvYCC Auto
Colour filter Fra
Colour Temperature Warm
RGB
Method: 2 points
Pattern: Outer
• Red contrast: -4
• Green contrast: 1
• Blue contrast: 2
• Red brightness: -7
• Green brightness: 3
• Blue brightness: 3

Best Regards..
Phaerox

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiTweet this Post!
Reply With Quote
Old 22-02-2011, 2:40 PM #51
Steve Withers Steve Withers is offline
AVF Hardware Reviewer

Steve Withers's Avatar

Hi Phaerox,

The menu photos are not meant to represent the final calibrated settings so I wouldn't use those for your display.

As a rule we try and avoid posting the more advanced calibrated settings because each viewing environment and panel is different and thus the settings on one display will not necessarily translate to another. In fact using someone else's settings can do more harm than good. What we usually recommend is that you follow the suggestions in the out of the box section and use a calibration disc or the THX Optimzer to correctly set the Brightness control for your viewing environment. If you don't have a calibration disc you can also use LG's excellent Picture Wizard function, however if you want to fully calibrate your display then I would recommend getting in a professional calibrator.
Af simonlund52
Hvor finder man de rigtige calibration disc eller thx optimizer?