Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af THM
jeg har bare indstillet mit efter anmeldelsen herinde og er tilfreds med den mulighed, så kommer jeg forholdsvis tæt på et neutralt billede og det er fint for mig. det er et frit land man vælger selv.
og det med at man er dum hvis ikke man køber plasma fornemmer jeg ikke er en generel holdning, det bilver jo sagt at nogle er bedst tjent med lcd, så der er jo intet galt i at købe lcd, men er nu ret overbevist om at mange fravælger plasma pga. fordomme de har hørt.
Af Steen Bay
Akyhne skrev: Indtil jeg oprettede en profil på flatpanels for ca. 2 uger siden, opfattede jeg flatpanels.dk som stedet at gå hen (i DK), hvis man skulle have vejledning og inspiration til indkøb af nyt tv. Men flere poster her i forummet får det til at lyde som om man er idiot hvis man ikke kalibrerer, og at man dermed ikke rigtig hører til her.

Og det var egentlig derfor jeg startede denne debat. Hvis stedet kun er for entusiaster, burde Rasmus bemærke det på forsiden, og evt. sætte nogle flere boards op som kun værende synlige for medlemmer.
Der er alle slags typer/mennesker på ethvert forum, og det er kun godt, for ellers var det jo svært at få en god diskussion :) Og det er mit indtryk at sitet som sådan kun prøver at give en så saglig/objektiv information som muligt (men alle mennesker har selvfølgelig personlige præferencer).
Af Akyhne
Det var også min generelle opfattelse, men kommentarer som nedenstående understøtter det ikke.
bleze skrev:Hvis man ikke ønsker at se det billede som productenten har tænkt sig det skal se ud, så er man gået forkert i byen mht til rådgivning her. Så kan man sgu lige så godt gå i Fona eller Elmutanten og se på deres galleri af standard indstillede TV og snakke med de sælgere som vil sælge dig det TV som de tjener mest på selv :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Akyhne skrev: Indtil jeg oprettede en profil på flatpanels for ca. 2 uger siden, opfattede jeg flatpanels.dk som stedet at gå hen (i DK), hvis man skulle have vejledning og inspiration til indkøb af nyt tv. Men flere poster her i forummet får det til at lyde som om man er idiot hvis man ikke kalibrerer, og at man dermed ikke rigtig hører til her.

Og det var egentlig derfor jeg startede denne debat. Hvis stedet kun er for entusiaster, burde Rasmus bemærke det på forsiden, og evt. sætte nogle flere boards op som kun værende synlige for medlemmer.
FlatpanelsDK er naturligvis for alle. Alle er velkomne :)

Vi prøver at holde kalibreringsdebatterne til kalibreringsforummet. Den måde vi har delt forummet op på indtil nu har været ganske hensigtsmæssig hidtil, men det kan da godt være vi skal begynde at kigge på lidt andre kategorier.

Husk dog også, at vi stadig er i sommerperioden. Der sker ikke så meget på nyhedsfronten i denne tid, og vi skal jo have et eller andet at snakke om indtil IFA 2010 starter. ;)
Af Steen Bay
Med "sitet som sådan" mente jeg bare de officielle tests/artikler her. På forumet er der selvfølgelig frit slag (sådan da) for alle slags meninger/synspunkter :)
Af xcardman
Akyhne skrev:
bleze skrev:Hvis man ikke ønsker at se det billede som productenten har tænkt sig det skal se ud, så er man gået forkert i byen mht til rådgivning her. Så kan man sgu lige så godt gå i Fona eller Elmutanten og se på deres galleri af standard indstillede TV og snakke med de sælgere som vil sælge dig det TV som de tjener mest på selv :)
Jeg tror du mener..
Hvis man ønsker at se det billede som productenten har tænkt sig det skal se ud...
Du får det også til at lyde som om flatpanels.dk er for hardcore entusiaster

hvad vil du gerne selv
hvis alle bare købte efter det nu engang selv synes er bedst
hvorfor så snakke om billedekvalitet eller teste et tv med hensyn til
billedekvalitet
der bliver brugt samme måleudstyr og nogen tv er alså bedre end andre

forstå faktisk ikke dit budskab

Ja vi er nogen som er hardcore entusiaster
men du ser alså ikke nogen som skriver et tv er dårligt og man skal holde sig langt væk fordi det er phillips eller sony
eller man skal holde sig fra lcd eller plasma

men når nogen påstå et tv har et helt naturligt billede og overgår alle andre tv. især alle plasma topmodeller
fordi det er phillips helst 21:9 samt en ny type lcd panel
der ryger kæden nok af for de fleste på dette forum.

det kan man udmærket selv synes det er
den holder så bare ikke og skrive, at alle andre ikke ved noget om billedekvalitet
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi er så afgjort ikke ude på kun at henvende os til entusiaster, hvilket forhåbentlig også fremgår af den måde anmeldelserne er udformet på. Vi har med vilje undladt at inkludere de mange grafer for kalibrering, gammakurve osv. da det typisk forvirrer mere end det gavner - især hvis man ikke aner noget om kalibrering i forvejen.

Det er dog ikke hemmeligt, at vi naturligvis bedømmer et TV ud fra dets evne til at gengive et billede korrekt iht. de standarder, som ligger til grund for en kalibrering. Andet giver simpelthen ikke mening. Hvad man som bruger så derudover foretrækker at gøre ved sit TV, er helt op til dem selv. Man kan jo vælge at springe alle kommentarer om farvegengivelse over i anmeldelsen, hvis man foretrækker noget andet.

Vi har bragt et par artikler omkring dét at kalibrere, indstille sit TV, forkert billedgengivelse mv. som de interesserede kan læse, og de uinteresserede kan lade være med at læse. De findes i vores fokussektion, hvor man ligeledes kan finde artikler om alle de andre sjove ting der er at hive fat i omkring fladskærme.
Brugeravatar
Af MigSelv
Steen Bay skrev:
Akyhne skrev:
Steen Bay skrev:Hvorvidt Cameron Diaz er lækker eller ej, det vil jeg nu mene er hævet over enhver diskussion! ;)
Det kan du så have ret i :p
Men lidt mere seriøst, så tror jeg at problemet opstår når vi kalder det kalibrerede billede for "korrekt". Når noget er "korrekt", så er alt andet nødvendigvis forkert, og det ville derfor nok være bedre at bruge betegnelsen "et neutralt billede".
Hej
Kalibreret til D65 normen er korrekt billedegengivelse ( hvis 100% nøjagtighed opnås ), hvad resten så er, må være et spørgsmål om temperement. Kald det forkert, mindre rigtigt eller måske bare dårligt.
Hvad hver enkelt person så foretrækker at se på, gør ikke hans billede bedre, men blot til personlig præference.
Vi kan ikke i test sammenhænge diskutere smag og behag, men blot holde os til fakta ( måledata ).
PS. Coq au vin kan ikke laves uden rødvin, så er det ligegyldigt om jeg kan lide rødvin eller ej.
Af Akyhne
xcardman skrev:hvis alle bare købte efter det nu engang selv synes er bedst
hvorfor så snakke om billedekvalitet eller teste et tv med hensyn til
billedekvalitet
Du får det til at lyde som om du ikke kan tage en selvstændig beslutning, men blot handler efter hvad du anbefales.
Hvis flatpanels.dk var i stand til at teste alle tv der kunne købes og dermed kunne kategorisere i alle prisklasser, ville jeg nok læse lidt nærmere om anbefalinger.
Men det ville være en uoverkommelig opgave, selv for store fora om skærme.
xcardman skrev:forstå faktisk ikke dit budskab
Diskutionen startede i forummet ris & ros, hvor én klagede over "JA" var blevet banlyst.
Flere skrev at han nærmest skulle have været fjernet ene og alene på grundlag af hans uvidenhed og/eller på grundlag af hans misfortolkning af en eller anden graf.
Da jeg som ny bruger synes det syn falder sammen med flere tråde hvor folk efter min mening bliver nedgjort for værende uvidende, ville jeg blot have på plads om hvor vidt det var tilfældet dette forum kun er for hardcore nørder.

Det er ikke sikkert I selv lægger mærke til det eller kan se det, men det er altså min observation.
Og lad nu være med at spørge hvor jeg har de indtryk fra, jeg har læst så mange tråde her at jeg ikke kan huske det.
Af Steen Bay
MigSelv skrev:
Steen Bay skrev: Men lidt mere seriøst, så tror jeg at problemet opstår når vi kalder det kalibrerede billede for "korrekt". Når noget er "korrekt", så er alt andet nødvendigvis forkert, og det ville derfor nok være bedre at bruge betegnelsen "et neutralt billede".
Hej
Kalibreret til D65 normen er korrekt billedegengivelse ( hvis 100% nøjagtighed opnås ), hvad resten så er, må være et spørgsmål om temperement. Kald det forkert, mindre rigtigt eller måske bare dårligt.
Hvad hver enkelt person så foretrækker at se på, gør ikke hans billede bedre, men blot til personlig præference.
Vi kan ikke i test sammenhænge diskutere smag og behag, men blot holde os til fakta ( måledata ).
PS. Coq au vin kan ikke laves uden rødvin, så er det ligegyldigt om jeg kan lide rødvin eller ej.
Jo, hvis man har den holdning/filosofi at en neutral gengivelse af kildematerialet er at foretrække, så vil et D65 kalibreret TV give en sådan neutral gengivelse, som så er korrekt ifølge den norm. Og måske jeg selv foretrækker en sådan neutral gengivelse (eller accepterer den fordi det er mest politisk korrekt), men hvis f.eks. min moster skulle synes at THX profilen på hendes nye TV simpelthen er for trist/kedelig, og derfor vælger en anden profil med højere kontrast og farvemætning, så kunne jeg aldrig drømme om at fortælle hende at der er nogetsomhelst 'forkert' ved det.

P.S. - Håber dog at folk selv får lov at bestemme om de vil spise Coq au vin eller ej :)
Af netfors
Steen Bay skrev:
Akyhne skrev:
Steen Bay skrev:Hvorvidt Cameron Diaz er lækker eller ej, det vil jeg nu mene er hævet over enhver diskussion! ;)
Det kan du så have ret i :p
Men lidt mere seriøst, så tror jeg at problemet opstår når vi kalder det kalibrerede billede for "korrekt". Når noget er "korrekt", så er alt andet nødvendigvis forkert, og det ville derfor nok være bedre at bruge betegnelsen "et neutralt billede".
Hvis du ser verden gennem et par briller, med farvede glas, vil farverne du ser, IKKE være "korrekte", lige meget hvor godt du synes det ser ud?
Så jeg synes helt klart godt, man kan tale om det "korrekte" billede, og alle andre billeder må derved være "Ukorrekte". ;)
Af lennon
Udgangspunktet for producenten skal være, at tilbyde et TV som kan gengive billedet mest muligt korrekt i forhold til kildematerialet og de gængse industistandarder (- og ikke som Philips ! ).
Af xcardman
Akyhne

Men har du så langt mærke til en ting
ingen her på dette forum har skrevet negativt om din holdning
for den har du lov til at have.
du køber et tv efter hvad du synes er bedst
vi er så en del som køber efter det tv, som gengive et billede efter d65 normen bedst mulig. ergo vil jeg aldrig købe et phillips, de ligger meget langt nede på listen.
samt det er intet med pris at gøre.
synes bestemt en 50 LG750n med THX, levere et rigtig godt billede for cirka 7500 kr. igen fordi du har mulighed for THX og derved vil en almindelig bruger hurtig kunne indstlle sit tv, til noget som kommer i nærheden af et korrekt billede.
alså så man ser en film som en instruktør har tænkt sig og ikke hvad en tv producent synes man skal se.
det er forskellen og har intet med panel teknologi/producent eller noget som helst andet at gøre.
det er netop derefter jeg kigger på måle data, da jeg ved 100 producent
det giver det bedste billede for mig.
har set mange tv efterhånden.
desværre er det ikke mange som nogeninde har set et tv, som er ordenligt indstillet efter D65.

der er bare forskel på fup og fakta, derfor ryger kæden af
når en bruger agumentere eller mangel på samme for noget som ikke holder vand. derfor havde vi en hård debat.
Af bleze
Akyhne skrev:Jeg tror du mener..
Hvis man ønsker at se det billede som productenten har tænkt sig det skal se ud...
Nej det giver jo ingen mening. Det eneste der var galt i den linie var stavningen af 'producenten' :)
Akyhne skrev: Du får det også til at lyde som om flatpanels.dk er for hardcore entusiaster - og kun for dem der får sit tv kalibreret. Personligt har jeg ikke tænkt mig at bruge penge på en kalibrering - ikke mindst fordi en sådan kalibrering så burde foretages mindst en gang om året på grund af slid.

Mit billigste tv til dato - før jeg købte min første fladskærm til stuen for 14 dage siden - kostede 13.000,- Nu er jeg blot i den situation at budgettet ikke tillader mig at være kritisk, skal jeg så være udelukket fra at deltage i debatterne her, og stille spørgsmål vedr. mit middelmådige, nyindkøbte tv?

Indtil jeg oprettede en profil på flatpanels for ca. 2 uger siden, opfattede jeg flatpanels.dk som stedet at gå hen (i DK), hvis man skulle have vejledning og inspiration til indkøb af nyt tv. Men flere poster her i forummet får det til at lyde som om man er idiot hvis man ikke kalibrerer, og at man dermed ikke rigtig hører til her.

Jeg siger bestemt ikke at stedet kun er for entusiaster? Jeg siger at stedet er for folk som gerne vil vide noget om TV generelt samt deres indstillinger. Jeg synes det er lidt at pisse på Rasmus' store arbejde med at teste og kalibrere TV'ene til alles fordele. Hvis man alligevel ikke gider bruge indstillingerne eller slå alt det processering fra som i bund og grund ødelægger det korrekte billede (i min opfattelse), så mener jeg at man er gået forkert i byen fordi vi snakker ikke på et plan der kan sammenlignes.
Og nej det er da ikke noget krav at få kalibreret sit TV overhovedet. Man kommer langt med Rasmus' indstiller og sågår en DVD/Blu-ray og et par farve filtre. Der kan de fleste være med og vil ende med et meget mere korrekt billede (i min opfattelse igen) end det skidt som TV'ene bliver leveret med i standard indstillinger. Nogle har dog THX mode men hr og fru Hansen ved ikke rigtigt noget om dette og det er ikke standard slået til.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8