Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JA
når har vi vil haft denne diskussion i gennem flere år

Helt rigtigt ;) Da jeg for snart 2 år siden pointerede problemerne ved ambient light, afviste plasma folket hårdnakket at der overhovedet var et problem - at sort og farver blev udvasket ved ambient light + reflektioner. Først på det seneste begynder man at annerkende at sort og farver faktisk bliver udvasket ( primært på plasma ) ved ambient light - og at der er et problem med reflektioner.

Men man glemmer hurtigt, og xcardman er nu tilbage i 2008 hvor han hårdnakket afviste at der overhovedet var et problem. Reflektioner og udvaskede fraver og kontrast hører i min verden med i billedekvaliteten.

Som ejer af en 50PX600 Panasonic plasma siden 2006 ved jeg godt hvad reflektioner vil sige - men de nye G20 har forbedret noget på problemet, efter min mening ikke nok, men det er jo smag og behag og afhænger af ens brugssituation.

Meget positivt at Flatpanels som de første medtager reflektioner og påvrkning af sort og farver med i deres testes, inkl billede. Ikke sikkert det er tilfældet - men mon ikke min vedvarende dokumentation har været med til at åbne øjnene hos mange.

Desværre har mange topmodeller på LCD i 2010 fået den ide at glossy er smart - også bærbar PC er "smittet" af denne sygdom og vildfarelse - men de forskelle reviews begynder nu endelig at få øjnene op for problemet og kritiserer nu direkte reflektioner. Har netop bestilt en Acer 5940G bærbar - noteboocheck spørger vedr. glossy skærm - WHY ??? ( se de to billeder http://www.notebookcheck.net/Review-Ace ... 144.0.html )
Jeg spørger også for TV - WHY ??
(I dette tilfælde bruger jeg den som stationær med ekstern monitor - så intet problem. )

Glossy skærm hører ikke hjemme hverken på TV, på bærbar eller på PC monitor ;)
Af focus01
Hej

Har en stue magen til din, med sammen lys indfald, samme antal ruder , dog er stuen ca. dobbelt så stor.

Kan godt forstå at din kæreste ikke vil op på 50", det vil jo dræbe stuen visuelt, tingene skal vel se ordentlig ud?

Jeg har netop købt en 42" plasma med blank front, og det eneste du skal gøre om dagen er at rulle for mod nordvest, sværere er det ikke. :)

Mvh. Focus01
Af Martin Sjøstrand
Kan godt forstå at din kæreste ikke vil op på 50", det vil jo dræbe stuen visuelt, tingene skal vel se ordentlig ud?
Det der MÅ være en kvindelig bruger der skriver :p

jeg har nu meget svært ved at se det dræber en så stor stue visuelt??? Nu er det jo ikke et gammelt CRT fjernsyn med 1 meter ind til væggen, hængt op i store bøjler. Jeg syntes nu de fleste af dagens fladskærme er et flot "møbel" Udover det, ville jeg godt nok blive træt at at skulle koncentrere mig for at læse teksterne på en 42" på den afstand, og nej, jeg trænger ikke til briller, jeg HAR linser der korrigerer for mit syn :)

Men nu er jeg så også i den helt modsatte ende af skalaen fra Focus01... jeg glæder mig bare til min 63" ankommer... og vi sidder nok 3-3,5 meter væk :D
Af Supergris
Jeg holder med Martin!!! Man behøver jo ikke vælge det grimmeste TV!!!
Af focus01
Du ved absolut ikke noget som helst om hvor jeg ligger hende på skalaen. ej heller hvilken baggrund jeg har, i øvrigt er det også denne tråd ligegyldigt. Ejeren af tråden er tydeligvis ikke nogen nørd, og hvis kan ikke kan se tekst på en 42" med en afstand på 3.5 meter ja så er det da muligt at det hedder 60 " plus
Som jeg læste det var der en partner som betød noget, og da vi har forladt ur stadiet for en del år siden, må der være tale om et tålelig kompromis

Mvh. focus01
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skriver jo selv, at en 50" vil dræbe stuen visuelt, så det kan vel kun betyde, at du foretrækker en mindre skærm? Da Martin ligger i den anden grøft og vil have det så stort som muligt, så er det vel en ret harmløs kommentar du tager så nært.
Af Martin Sjøstrand
Ja jeg syntes da godt nok også det var en småsur bøvs du kom med der, til hvad jeg selv syntes var et svar, med et glimt i øjet jeg skrev (deraf smiley'erne)

Jeg prøvede jo bare at pointere at jeg ikke syntes de tv der er i dag, gør noget grimt ved rummet

Og muligt han ikke er en nørd.... Ved nu heller ikke om det kræver en nørd at være glad for film og en god biofornemmelse? Jeg er skam også glad for min partner..... Og det er så gengældt, siden hun giver mig lov til at installere sådan et "skrummel" til gengæld får hun lov til at bestemme det meste af resten af indretningen. Vidste ikke man var på urstadie, fordi man respekterede hinandens hobbyer. Syntes nu det er ganske modent og voksent
Af Supergris
Ja. Jeg råder altid folk til, altid at købe mindst ét nummer større end de havde regnet med, da der er mange, der stadig tænker på de gamle dage, hvor et 32 ", var et STORT tv...
De fylder LANGT mindre i dag, og har endnu ikke mødt nogle, der har fortrudt at købe et for stort tv, tværtimod! Dette gælder også kvinder, efter de har prøvet at få oplevelsen på en større skærm.
Oplevelsen er og bliver STØRRE, jo større skærmen er, og op til 50 " er prisforskellen ikke stor...
Af xcardman
JA skrev:når har vi vil haft denne diskussion i gennem flere år

Helt rigtigt ;) Da jeg for snart 2 år siden pointerede problemerne ved ambient light, afviste plasma folket hårdnakket at der overhovedet var et problem - at sort og farver blev udvasket ved ambient light + reflektioner. Først på det seneste begynder man at annerkende at sort og farver faktisk bliver udvasket ( primært på plasma ) ved ambient light - og at der er et problem med reflektioner.

Men man glemmer hurtigt, og xcardman er nu tilbage i 2008 hvor han hårdnakket afviste at der overhovedet var et problem. Reflektioner og udvaskede fraver og kontrast hører i min verden med i billedekvaliteten.

Som ejer af en 50PX600 Panasonic plasma siden 2006 ved jeg godt hvad reflektioner vil sige - men de nye G20 har forbedret noget på problemet, efter min mening ikke nok, men det er jo smag og behag og afhænger af ens brugssituation.

Meget positivt at Flatpanels som de første medtager reflektioner og påvrkning af sort og farver med i deres testes, inkl billede. Ikke sikkert det er tilfældet - men mon ikke min vedvarende dokumentation har været med til at åbne øjnene hos mange.

Desværre har mange topmodeller på LCD i 2010 fået den ide at glossy er smart - også bærbar PC er "smittet" af denne sygdom og vildfarelse - men de forskelle reviews begynder nu endelig at få øjnene op for problemet og kritiserer nu direkte reflektioner. Har netop bestilt en Acer 5940G bærbar - noteboocheck spørger vedr. glossy skærm - WHY ??? ( se de to billeder http://www.notebookcheck.net/Review-Ace ... 144.0.html )
Jeg spørger også for TV - WHY ??
(I dette tilfælde bruger jeg den som stationær med ekstern monitor - så intet problem. )

Glossy skærm hører ikke hjemme hverken på TV, på bærbar eller på PC monitor ;)

hvis du kun kigger efter om en skærm har reflektioner
så kan jeg bedre forstå du kun vil have en skærm med MAT overflade

har selv valgt en lcd pc monitor med Glossy skærm
kan bestemt ikke lide skærme med mat overflade

men du forholder dig stadig ikke til billedekvalitet
men vælger udfra hvad du selv synes er bedst
fint nok, det kan de fleste bare ikke bruge til en meter.

men håber jeg kan skifte min lcd monitor ud med en oled skærm om et par år.
hvorfor er det stadig plasma skærme som er i front, når vi snakker billedekvalitet og 3D
men ingen kender vil til billedekvalitet her på flatpanels.dk.

køb en lcd skærm med mat overflade, så har man en perfekt skærm
især hvis den er 21:9
der er absolut ingen ulemper og alt er godt
samt du forholder dig stadig ikke til et korrekt billede
netop en grund til jeg aldrig vil vælge phillps så længe de har deres billede politik.
du kan selv finde en fin artikel her på siden
du er helt umuligt og diskutere med og det har andre også fundet ud.
kun din mening tæller og alle andre er forkert på den
når vi snakker om reflektioner eller 21:9/16:9
eller billedekvalitet
jeg er nemlig helt ligeglad med panel teknologi.
men absolut ikke korrekt billedekvalitet.
Af Kratz
Gad vist om trådstarter stadig følger med i tråden her... :s
Af xcardman
Kratz skrev:Gad vist om trådstarter stadig følger med i tråden her... :s
Nej netop en grund til jeg næsten ikke skriver flere indlæg
men Ja kan jeg alså ikke undgå
Af mrjonesdk
Jojo, jeg har dog lige været på ferie.. :-) Har lige læst det hele igennem.. Der er sku mange meninger..

Jeg ligger efterhånden fast på en 40/42" skærm.
Dog er jeg kommet lidt i tvivl om jeg skal vælge plasma.. Alle som jeg snakker med "ude i den virkelige verden" *Sorry, hehe* siger jeg skal vælge LCD. Så spare man en del på strømmen. Der er stadig ca. 1 1/2 måned før jeg skal bruge tv'et, så jeg har da lidt tid til at tænke over tingene endnu.. :P

mht til lys fra vinduerne, så kommer solen ikke til at stå direkte ind i skærmen. Der kommer til at være sol på den modsatte væg, det meste af dagen, og det der det jeg er bange for, vil gå i skærmen.
Af xcardman
Ja et led/lcd er lidt billigere i strøm
de bedste lcd er med glasfront og nogen "meget" værre end plasma
husk det
men tænk lidt mere over hvilket billede du ønsker, fremfor nogen bare siger lcd eller plasma
For nej de kan ikke vise den samme kvalitet.
hverken dag eller nat

Samt husk det er et tv du skal købe. lcd/plasma er bare en panel teknologi.
Af Kratz
Ok, lad os prøve at opdatere en gang.

Jeg ved det kan skabe forvirring at tale med folk ude i den virkelige verden. Undskyld mit direkte sprogbrug, men de ved sjældent hvad de taler om :D

Den generelle opfattelse er, at LCD er det eneste der dur, plasma er forældet og på vej ud af markedet, det giver burn-in og er derudover alt for dyrt i strøm!
Jeg har selv diskuteret med mange venner og kolleger om netop disse punkter. De fleste af dem har dog som diskussionen er skredet frem måttet erkende, at de har været forudindtaget og troet på de rygter der florerer.

Hvis vi vender tilbage til din situation kommer solen, som jeg forventede, ikke til at skinne direkte ind i skærmen. Hermed vil jeg holde fast i plasma ikke er noget problem, særligt ikke nyeste generation Panasonic hvor front glaspladen er blevet fjernet.
Derudover skal du være opmærksom på, som xcardman også skriver, at også mange LCD TV har glasplade i front, hvor problemet er absolut lige så stort. Så man skal passe på med at gøre dette til et isoleret plasma problem.

Og for lige at tage strømforbruget en gang til. Et G20 forbruger omkring 200 W i snit (afhængig af indstillinger). Et typisk LCD TV i samme størrels bruger mellem 80 og 150 W (afhængigt af om det er med LED belysning eller ej).
Hvis du kigger i tråden for anmeldesen af Panasonic V20 vil du se et fint eksempel på årsforbrug med et 200 W TV. Med 6 timers dagligt forbrug bliver det omkring 880 kr årligt i strøm. Med et LED/LCD TV vil du kunne spare 400 - 500 kr om året (men sådan et får du ikke til 8.000 kr!). Med et traditionelt LCD TV er besparelsen nede i området 200 - 300 kr årligt.

Efter min overbevisning bør det ikke være den afgørende faktor for valget.