31 aug 2023, 03:40
Jeg må indrømme at jeg efter konsolversionerne af Immortals of Aveum og den seneste grafisk svært nedgraderede S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl — Bolts & Bullets konsol baserede trailer er blevet mindre overbevist om at træerne vokser helt ind i himmelen i forbindelse med UE5's potentialer på aktuelle konsolversioner end jeg tidligere har givet udtryk for. Jeg er begyndt at hælde til at man på nærværende konsoller nok når længere med skræddersyede propriætære engines uden brug af så prossesortung rendering som nanite. På den anden side har man jo set UE5 demoer med nanite og lave grader af lumen afviklet på PS5 i 30 fps, som levner plads for optimismen. Så jeg giver det lige et par spil endnu og ikke mindst nogle 30 fps titler, før jeg drager nogle mere skråsikre konklusioner. Men det ser umiddelbart ikke lovende ud når der sigtes mod 60 fps på konsollerne med UE5's nanite og lumen, i hvert flad ikke hvis vi ikke snart ser en pro version. Imidlertid har min benovelse, glæde og tilfredshed med særligt nanite stadig ingen ende taget, Lumen betragter jeg også som "fint" (selv om der bestemt findes langt bedre, mere komplete, præcise og mere givende løsninger (- jævnfør trailerne ovenfor med pathtracing og deep learning ray reconstruction). Men selve Unreal 5's samlede potentialer og betydning for grafikken er jeg når hardwaren er der til det stadig rigtigt godt tilfreds med, særligt grundet nanite som efter min mening og praksiserfaring er helt genialt og et stort kvalitativt step op over tidligere renderingteknikker, når det altså ikke grundet for få kræfter bliver ensbetydende med 720p rendering med dårlig opskalering vs f.eks. 4K rendering eller 1440-1800p som opskaleringen langt bedre kan bære. Min eneste anke mod Unreal 5 er at den stadig mangler at integrere real-time pathtracing (det har den aktuelt kun off-line pathtracing)
Hvor om alt er, så skal i ikke snydes for den seneste spil-trailer, der demonstrerer styrkerne ved kombinationen af det [relativt til andre renderingteknikker] meget imponerende nanite og det [relativt til andre Raytracing-teknikker] mindre imponerende lumen, her fra et mindre Japansk spil-firma i færd med at udvikle en survival horror first-person shooter kaldet "Lost Fragment" - Danm det er flot!
Hvor om alt er, så skal i ikke snydes for den seneste spil-trailer, der demonstrerer styrkerne ved kombinationen af det [relativt til andre renderingteknikker] meget imponerende nanite og det [relativt til andre Raytracing-teknikker] mindre imponerende lumen, her fra et mindre Japansk spil-firma i færd med at udvikle en survival horror first-person shooter kaldet "Lost Fragment" - Danm det er flot!
PC: 9800X3D, MSI-Suprim RTX 5090, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K