Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nAlen
Når vi nu er ved dem, hvordan fan*** kan det være at de prøver virkeligt ihærdigt at producere nogenlunde pæne tv, men når det kommer til fjernbetjeningen, som jo er ca lige så tilstedeværende i stuen, så er det bare klasket sammen hos det lokale beskyttede værksted :/

Min brors philips, ser dog anstændig ud, men er i brug et mareridt (hvilket vel næsten er værre) :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er mig virkelig også en gåde. Hvorfor lave et TV til 15.000 kr. og levere en fjernbetjening med, der er så hæslig at man næsten mister lysten til at betjene TV'et? Jeg har taget konsekvensen og erhvervet mig det Lintronic system vi anmeldte tidligere, hvilket giver mulighed for at benytte en Beo4 fjernbetjening i stedet. Bedre kvalitet skal man lede længe efter.
Af nAlen
Yakken: Jeg er meget tilbøjelig til at følge trop.. Hvis ikke det bliver en af logitechs harmony eller philips pronto (mener jeg de hedder), så går jeg også linen ud og laver samme løsning som dig..

Synes simpelthen den er så urimeligt kikset og grim den her remote :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke prøvet at holde de nye Pronto-betjeninger i hånden, men Harmony-serien er jeg ikke vild med. Den er stadig for plastic-agtig til min smag - selv i One-modellen.

Jeg er ikke helt sikker på funktionaliteten, men den nye Beo5 skulle vist kunne programmeres til at styre andre enheder - uden brug af en Lintronic boks. Designet er dog ikke helt så stilrent som Beo5 i min mening :)
Af Tom-H
Hejsa jeg er ny her på forum, har førhen kun læst lidt med.

I forgårs købte jeg mit første Fladskærms TV :D

Det var faktisk meningen jeg ville købe Panasonics C10Y 42" model som de havde tilbud på ved expert til 5500kr - men da jeg så stod derovre kom jeg til at se Panasonics TX-P42GA11 som stod lige bagved, den kostede godt nok lidt over det dobbelte men men tænkte nej skal sku have noget ordentlig kval så det endte med jeg købte den.

Fik så 2 pakker HDMI kabler til 250kr pr. stk. samt et vægbeslag til 799kr med gratis oveni 8)

Jeg har nu prøvet at indstille TV'et efter disse indstillinger taget fra testet:
Kode: Vælg alt
Profil: 	Biograf
Kontrast 	36
Lys: 	0
Farve: 	30
Skarphed: 	0
Farvetemperatur 	Varm
Farvestyring 	Fra
x.v.Colour 	Fra
Eco-format 	Fra
P-NR 	Fra
Intelligent Frame Creation 	Fra
Hvidbalancen høj rød 	-2
Hvidbalancen høj blå 	0
Hvidbalancen lav rød 	-4
Hvidbalancen lav blå 	0
Gamma 	2.2
Vil lige høre skal jeg sætte den op sådan både på Analog, Digital, og DVD ? For billed indstillingerne foregår jo individuelt for hver enkelt, men den skal vel bare køre med ens indstillinger for dem alle 3 ska den ik ?

Jeg har lige lidt yderlige spørgsmål som jeg håber i kan besvare.

Er der en test af min model herinde ? når jeg sammenligner de 2 modeller (TX-P42G10 vs TX-P42GA11) inde på panasonics egen side så ser det ikke ud til der er nogen særlig forskel på specifikationerne, men noget forskel må der vel være?

Derudover så kan jeg ikke få lyd på TV'et når jeg kører på HDMI indgangen, har sat min DVD afspiller til HDMI1 indgangen, men der kommer kun billed ingen lyd - det dog ikke det store problem da den DVD er forbundet til min surround forstærker som jeg benytter sammen med den når jeg ser film.

Der er dog fint lyd på alm. analog TV og på de digitale kanaler som sjovt nok her hvor jeg bor kører på DVB-T og ikke DVB-C som jo ellers er normalt når det er kabel tv.

Derudover er jeg lidt usikker på om jeg skal have aspect stående til auto eller til 16:9, problemet er at jeg oplevede en kanal hvor underteksten var uden for billedet så derfor satte jeg den på 16:9.

Der er også et andet problem og det er at der på nogen kanaler kommer noget støj øverst oppe lige uden for billedet i den yderste kant, det ligner sådan en tynd hvid stiplet linie der kører fra venstre mod højre, og for at få den væk er jeg nødt til at gøre som de skriver i manualen at man skal nemlig at slå Overscan til. Så zoomer den lidt ind så det forsvinder, men jeg synes så bare at den snupper for meget af det øvrige billed med, synes den tar for meget.

Når jeg kører på de digitale kanaler er der ikke den støj linie så det er fint nok, men man kan desværre ikke sætte Overscan til at køre individuelt med feks. "Til" på de analoge og "Fra" på de digitale, ændrer man så skifter den for dem begge. Lidt træls da de digitale ikke har det problem med den støj stribe.

En anden ting jeg synes er dumt er at de har placeret den der N tast oppe ved siden af MENU knappen og nogen af de andre knapper som man bruger ofte, det lidt dumt for kommer man til at trykke på den så ryger alle de indstillinger man har lavet tilbage til standard ;;)

Det kom jeg til en enkelt gang, fatter ik hvorfor de har placeret den knap der, den burde slet ikke være der, det er nok at man kan vælge det inde i menuen hvor funktionen også findes.

Nå det var mange spørgsmål på en gang, men håber i kan/vil hjælpe mig lidt med at besvare dem :)

Vil også gerne sige tak for en god side og et godt forum.

Mvh.
Tom
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Tom-H skrev:Vil lige høre skal jeg sætte den op sådan både på Analog, Digital, og DVD ? For billed indstillingerne foregår jo individuelt for hver enkelt, men den skal vel bare køre med ens indstillinger for dem alle 3 ska den ik ?

Er der en test af min model herinde ? når jeg sammenligner de 2 modeller (TX-P42G10 vs TX-P42GA11) inde på panasonics egen side så ser det ikke ud til der er nogen særlig forskel på specifikationerne, men noget forskel må der vel være?

Derudover så kan jeg ikke få lyd på TV'et når jeg kører på HDMI indgangen, har sat min DVD afspiller til HDMI1 indgangen, men der kommer kun billed ingen lyd - det dog ikke det store problem da den DVD er forbundet til min surround forstærker som jeg benytter sammen med den når jeg ser film.

Der er dog fint lyd på alm. analog TV og på de digitale kanaler som sjovt nok her hvor jeg bor kører på DVB-T og ikke DVB-C som jo ellers er normalt når det er kabel tv.

Derudover er jeg lidt usikker på om jeg skal have aspect stående til auto eller til 16:9, problemet er at jeg oplevede en kanal hvor underteksten var uden for billedet så derfor satte jeg den på 16:9.

Der er også et andet problem og det er at der på nogen kanaler kommer noget støj øverst oppe lige uden for billedet i den yderste kant, det ligner sådan en tynd hvid stiplet linie der kører fra venstre mod højre, og for at få den væk er jeg nødt til at gøre som de skriver i manualen at man skal nemlig at slå Overscan til. Så zoomer den lidt ind så det forsvinder, men jeg synes så bare at den snupper for meget af det øvrige billed med, synes den tar for meget.

Når jeg kører på de digitale kanaler er der ikke den støj linie så det er fint nok, men man kan desværre ikke sætte Overscan til at køre individuelt med feks. "Til" på de analoge og "Fra" på de digitale, ændrer man så skifter den for dem begge. Lidt træls da de digitale ikke har det problem med den støj stribe.

En anden ting jeg synes er dumt er at de har placeret den der N tast oppe ved siden af MENU knappen og nogen af de andre knapper som man bruger ofte, det lidt dumt for kommer man til at trykke på den så ryger alle de indstillinger man har lavet tilbage til standard ;;)

Det kom jeg til en enkelt gang, fatter ik hvorfor de har placeret den knap der, den burde slet ikke være der, det er nok at man kan vælge det inde i menuen hvor funktionen også findes.
Ja indstillingerne kan sagtens bruges for alle signaler. For analoge signaler kan det dog være nødvendig at skrue en anelse op for skarphed.

GA11 og G10 skulle mere eller mindre være identiske så du kan sagtens bruge betragtningerne herfra.

Du kan kun få lyd på enten den digitale udgang eller HDMI fra de fleste enheder. Så når du ikke får lyd gennem HDMI på din DVD, er det fordi du har opsat den til at sende det ud gennem den digitale lydudgang.

Aspect ratio skal som udgangspunkt stå på auto. 16:9 strækker alle udsendelser - også dem der ikke er i 16:9 format.

Overscan er netop lavet for at komme sådanne problemer til livs. Nogle udsendelser har bare ikke komplet billedinformation og derfor zoomer man lidt ind - oftest for analoge kanaler.
Af Tom-H
Du skriver at 16:9 strækker alle udsendelser også dem der ikke er i 16:9 - det forstår jeg ikke, hvis du har den sat til automatisk så blir de da også strukket, faktisk strukket mere end hvis du har den på 16:9.

Feks. TV2 nyhederne på TV2, hvis man ser dem over den analoge så kører de normalt 4:3 letterbox med sorte bjælker for oven og forneden, men sætter man den på auto ja så strækker den billedet kunstigt for at få bjælkerne væk, den snupper enda mere af billedet end blot bjælkerne. Og da det ikke er ægte 16:9 på den analoge TV2 ja så blir det altså kunstigt billed når den strækker den på den måde.

Derfor tror jeg nok jeg vælger at beholde den fast på 16:9, så får jeg det altid korrekt. jeg bryder mig ikke om den måde den zoomer ind ved auto, jeg vil have at man kan se hele billedet intet må være udenfor.

Ang. det med HDMI så har jeg nu kigget i DVD afspillerens menu/settings og jeg synes ikke jeg kan finde noget hvor det kan ændres så jeg får lyd igennem, prøver at rode lidt mere med det.

Ang. det med støj øverst i billedet så fik jeg i dag at vide hos TV2 teknisk afdeling at det er et problem hos YouSee, noget han kaldte for VSS (har glemt hvad det stod for, noget med widescreen signal tror jeg) - alle der modtager fra YouSee og som har fladskærms tv har åbenbart det problem på de analoge kanaler, de havde for nylig gjort YouSee opmærksom på problemet, hvornår det ville blive løst kunne han ikke sige præcist.

Hvis jeg feks. vælger Overscan så blir billedet også zoomet ind når jeg ser en DVD film, det ik særlig smart da man jo gerne vil have hele billedet med.

Det sjovt mange af de andre indstillinger for billed kan ændres individuelt for analog, digital, og HDMI / AV - men ikke aspect og overscan.
Af nAlen
Nu hvor vi lige er ved billede, bjælker og indstillingerne.. Hvordan bør man så forholde sig til det, set ud fra fjernsynets ve og vel ?

Bør man for så vidt muligt bide i det sure æble, og tilpasse billedet til skærmen, eller sker der ikke en døjt ved lige at ta ringenes herre trilogien med de par bjælker i top og bund det nu medfører ?

Nu jeg lige er igang med at skrive, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad andre ejere, (måske mest møntet på 50G10 ejere) har af blæserstøj på deres eksemplar.. Mit har en "let mekanisk" hylen fra blæserne. Det er ikke supersindsygt generende, men kan da anes bag lyden ved almindeligt tv kiggeri.. Er det bare "sådan det er", har jeg alt for gode øre, eller har mit eksemplar fået de dårligste blæsere fra kassen ? :)
Af Tom-H
Næ hvad skulle der ske ved at se den med bjælkerne? Ingen grund til at bide i det sure æble bare kør med bjælkerne på som jeg gør, det er helt normalt ved DVD film :)

Forsøger du at zoome ind vil du miste noget af billedet, TV'et vil aldrig kunne fjerne bjælkerne uden at du mister noget af billedet da TV'et ikke er ægte biograf størrelse/ format.

Havde du haft den der nye aflange fra Phillips så havde du kunne få bjælkerne væk og beholde hele billedet korrekt.

Men det jo en smagsag, jeg foretrækker til hver en tid bjælkerne fremfor det zoomen ind hvor noget af billedet ryger.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Tom-H skrev:Du skriver at 16:9 strækker alle udsendelser også dem der ikke er i 16:9 - det forstår jeg ikke, hvis du har den sat til automatisk så blir de da også strukket, faktisk strukket mere end hvis du har den på 16:9.

Ang. det med HDMI så har jeg nu kigget i DVD afspillerens menu/settings og jeg synes ikke jeg kan finde noget hvor det kan ændres så jeg får lyd igennem, prøver at rode lidt mere med det.

Det sjovt mange af de andre indstillinger for billed kan ændres individuelt for analog, digital, og HDMI / AV - men ikke aspect og overscan.
Ja, du har ret.

Mange afspillere slår også automatisk over til digital lyd via optisk, når der bare sidder et optisk stik i. Det samme gælder mange Tv. Når der tilsluttes et optisk kabel, fjernes lyden fra Tv'ets egne højttalere.
Af Jumle
Første post.

Tak til flatpanel og Rasmus for et fantastisk medie både for n00bs og proffer (har jeg på fornemmelsen :)

Jeg står selv overfor et nært køb af tv, og kigger mest efter et p46G10.

Der er kun 2 bekymringer, og begge er nævt her før. 1: Støjen fra blæserne som er blevet diskuteret og kommenteret fint. Jeg må jo vælge om jeg vil løbe chancen og satse på at få et af dem der ikke larmer så meget.

2: "Problemet" omkring lys reflektion i skærmen... Jeg har sådan set fået stillet meget af min nysgerrighed blot ved at læse hele denne tråd.
Jeg kunne dog godt tænke mig at høre nogle tanker eller konkrete bud på hvorfor man vælger at smække et stort stykke glas på fronten af et tv.

Jeg er med på at nogle synes det "står flot" med sådan en glas facade, men panasonic må da være klar over det problem det skaber.

Personligt finder jeg at synes at billedet på tv uden denne glasfront virker mere rolige på en måde i kraft af at man kun ser det man skal se og ikke andre ting fra baggrunden, der reflekteres.
Sidder den glasplade der kun af æstetiske grunde eller har den et reélt praktisk formål?

På forhånd tak for udvist interesse og tid ;)

- Jumle
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jumle skrev:2: "Problemet" omkring lys reflektion i skærmen... Jeg har sådan set fået stillet meget af min nysgerrighed blot ved at læse hele denne tråd.
Jeg kunne dog godt tænke mig at høre nogle tanker eller konkrete bud på hvorfor man vælger at smække et stort stykke glas på fronten af et tv.

Jeg er med på at nogle synes det "står flot" med sådan en glas facade, men panasonic må da være klar over det problem det skaber.

Personligt finder jeg at synes at billedet på tv uden denne glasfront virker mere rolige på en måde i kraft af at man kun ser det man skal se og ikke andre ting fra baggrunden, der reflekteres.
Sidder den glasplade der kun af æstetiske grunde eller har den et reélt praktisk formål?
Der findes glasplader inde i selve plasmapanelet, da det er en naturlig del af et plasma-panel i dag. Det opbygges af lag, hvoraf nogle kan være af glas. Det kunne formentlig godt udskiftes med palstik eller et andet materiale, men det vil ikke give gode resultater for billedkvaliteten. Derfor er næsten et ufravigeligt krav, at plasma-Tv i dag indeholder glas.

Diskussionen er i mine øjne mere relevant i forhold til LCD-TV. Her tilføjer man i mange nye LCD-TV en blank coating, selvom den reelt set ikke er nødvendig. Det har naturligvis nogle fordele for billedkvaliteten, men bestemt også ulemper. :)

Problemet omkring 24p afspilning på G10 er dog også et problem, som du bør overveje. Det lader til at det er udbredt til størstedelen af markederne G10 eksisterer på nu.
Af Jumle
Ja, det kan godt blive et problem. Men hvis man ellers kan påvise problemet med den skærm man har købt kan man vel bytte den.

Alternativt må jeg jo finde en anden skærm hvis jeg ikke vil knokle med problemet. Jeg finder bare at fx X10 mangler specifikationer jeg ønsker og at v10 bliver for dyr. W5500 minder meget om så det kunne være jeg skulle tage ud og kigge på det? Er der en anden åbenlys anbefaling jeg burde være opmærksom på?

Var ude og se skærmen i dag i et panasonic center. Ganske imponerende da han klikkede over på HDMI kanalen der fik blueray signalet igennem :) Reflektions problemet var desuden ikke en stopklods for mig. Det sås mest i den sorte plastic ramme rundt om skærmen og ikke i selve billedet hvor det ville betyde noget for mig.
Af nAlen
Nu skal du lige være obs på at butikslokaler oftest er belyst anderledes end din stue.. Det være sig både loftslys og vinduesbelysning. Så derfor kan det godt virke som en relativt lille ting, når du står i butikken, men "forværres" når du får slæbt skærmen hjem...

Så længe du ikke har vinduer ret bag skærmen, burde det dog ikke være verdens største problem at blænde sig ud af det med gardiner og lignende..

Hos mig er det lidt en prøvelse kan ejg hilse og sige :)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 20