Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nick_S
Hvis der er noget der er foruroligende, er det da hvordan så mange mennesker kan anfægte en mand (Rasmus Larsen), som vidt og bredt er kendt som en af de mest professionelle og objektive anmeldere overhovedet, specielt når han samtidig bakkes op af Otto fra AV-Precision, der igen næsten er "kendt" som den største billedekspert på dansk jord.

Og dét, bare fordi han tilfældigvis er manden der skal overbringe de "åh så dårlige nyheder" - at Philips model 9704 evne til at vise et korrekt billede er ikke-eksisterende.

Nu er jeg på ingen måde på niveau med de to før omtalte herrer, men jeg går blandt TV til daglig. Det være sig modeller som netop 9704, G10, X10, B855 og mange andre middelmådige og gode fladskærme. Der skal ingen doktorgrad til, for at kunne se at flatpanels.dk så bestemt er inde på noget af det rigtige i sin anmeldelse af omtalte Philips skærm.
Den har det klassiske Philips look i sit billede. Hvilket, for mig, aldrig vil være et look jeg ville være interesseret i at have stående i stuen.

Jeg ved dog efterhånden hvordan et tv skal og kan stå.
Philips er vel nok den producent der er længst fra det, i mine øjne, optimale billede. Derfor kan jeg kun være 100% enig i flatpanels' konklusioner i deres test.

Jeg siger mange tak for en god test! Som altid god læsning :)

Og god søndag til folket!
Af Th@mas
Nu har jeg også fulgt med i debatten her uden at have nogen speciel interesse for det testede tv. Jeg bakker helt sikkert op om RL og Flatpanels i denne diskution. De virker som om at disse ejere/kommende ejere af omtalte tv er gået helt i selvsving over den kritik tv'et har fået. Jeg har set Philips i diverse butikker og er selv ikke til denne type billede (har selv et billigt 5404 i soveværelset hvor jeg har slået alt farveladen og overdrevet skarphed fra). Udgangspunktet ud fra et objektivt synspunkt må vel være et naturligt billede og hvis producenten har en anden holdning må man vel kunne indstille sig udaf det. Hvis dette ikke er tilfældet har man et produkt hvor køberkredsen der er dem der falder for f.eks farvelade og overdreven skarphed i butikken og synes det er rigtige billede for dem, fred være med det. Men disse nærmest personangreb pga. man ikke kan lide testen er uværdige, men behøves vel ikke at blive bekræftet i ens køb, det er vel ikke for at kunne fremvise en supertest man køber et tv, det vel fordi man kan lide billedet, design og funktionaliteter.

Mvh
Th@mas
Af Helmuth
Rasmus Larsen skrev:Jeg har en møde med Philips d. 9. november (i morgen), og jeg vender det med dem her. Mødet handler om Philips syn på billedkvalitet.
Det lyder rigtig godt.

Så spørg' dem lige samtidig hvornår de "finder ud af" at sætte stikkene på bagsiden af tv nedad ...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Helmuth skrev:
Rasmus Larsen skrev:Jeg har en møde med Philips d. 9. november (i morgen), og jeg vender det med dem her. Mødet handler om Philips syn på billedkvalitet.
Det lyder rigtig godt.

Så spørg' dem lige samtidig hvornår de "finder ud af" at sætte stikkene på bagsiden af tv nedad ...
Det spørger jeg alle producenter om undtagen Samsung (og B&O for deres nye BeoVision 10), så det svar kan du få med det samme 8)

Svaret: Næste år. Sjovt, for det sagde de også sidste år :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige en kommentar til den negative omtale af TV'et. Der er ingen der skriver, at dette er et elendigt TV! Det kritiseres på visse punkter, men i stedet for kun at fokusere på alt det negative, så læg venligst mærke til, at TV'et også har en hel række dyder, som jo også fremhæves. Korrekt farvegengivelse er blot noget vi lægger ret stor vægt på herinde, så derfor får det meget spalteplads.
Af POS
Til Rasmus Larsen

Hvis du skal til møde med Philips i morgen, kunne du jo spørge dem, hvorfor de har valgt at skærmkalibreringen skal bestå af ca. 5 skærmbilleder, hvor man skal vælge mellem venstre eller højre side – that's it. Hvorfor har de ikke lavet en menu med følgende punkter :
1): D65 ( 6500K, Gamma 2,22 )
2): Valg2 ( xxxxK, Gamma x,xx )
3): Valg3 (yyyyK, Gamma y,yy )
4): Valg4 (zzzzzK, Gamma z,zz )
Dette ville kunne tilfredsstille både Hr. og Fru Jensen og mig.
Jeg ved godt at Pioneer og Panasonic har denne mulighed, men hvorfor må vi, der ikke køber Pio eller Pana, ikke få denne mulighed ??

Til dagligt designer jeg HMI udstyr (Human Machine Interface), og ved hvor vigtigt det er, at designe den daglige betjening så simpel og logisk som muligt.
Her er et eksempel hvor jeg mener at Philips har fejlet :
Jeg har lige sat min Samsung op, så jeg med tasterne 1 til 9 og piletasterne, kan vælge den kanal jeg ønsker (9 stk. frie kanaler). Efterfølgende forventede jeg at Philips'en (5604) var lige så logisk at sætte op – men nej. Jeg kan slette de uønskede kanaler – OK – men rækkefølgen kan jeg ikke lave om på. Kanal 21 ”DR Update” ville jeg gerne have lagt under tast 7 - den første ”tomme” kanal – men nej, ikke muligt. Piletasterne virker OK. Favoritkanaler er der straks nogen der siger – NEJ – det er ikke logisk.
Senest rettet af POS 09 nov 2009, 08:33, rettet i alt 1 gang.
Rasmus Larsen skrev:Anmeldelsen af Philips 9704 er nu online. Vi har testet 46" modellen kaldet 46PFL9704H.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1257331199

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen 8)
Er det samme indmad der er i 40" modellen bare lidt mindre, eller er der tale om enden indmad på bla lcd panel?
Af Otto J
hlh skrev:
Generelt er jeg forundret over den forudtaget negative holdning mange har til Philips. Philips har selvfølgelig svagheder, men de har så sandelig også meget godt at byde på. Herunder backlight scanning etc. Deres nye 9000 serie har fået rigtig god kritik og vinder test efter test. Hvorfor er AV precision, Yakken, Xcardmann, Lennon mfl. (og nu også Rasmus) altid meget negative og forudtaget, når det drejer sig om Philips????
Jeg kan kun svare for mig selv, om andre er forudindtagede hverken kan eller vil jeg svare på. Jeg mener på ingen måde jeg er forudindtaget mht. Philips, hver eneste gang der kommer nye modeller, tager jeg såvidt muligt et kig på dem, for at se om der er kommet nogle forbedringer af de ting jeg mener de burde forbedre. Når jeg er lidt hård ved dem (det er jeg nu også ved andre der leverer tv med horrible standard-indstillinger, især dem der heller ikke i det mindste kan justeres ordentligt), så skyldes det ganske enkelt at jeg, helt objektivt ud fra min vurdering af hvad jeg gerne vil have et tv skal kunne, ikke mener de leverer et særligt godt produkt. Og så er jeg ligeglad med hvor mange der mener noget andet, det ville _netop_ være forudindtaget at jeg skulle "overgive" mig og begynde at mene noget andet end dét jeg selv oplever, fordi andre oplever noget andet. En af grundene til at jeg står rimeligt fast på min egen holdning i det her, er at jeg selv har været ret stor tilhænger af Philips's måde at gøre tingene på for år tilbage, men i takt med at jeg har lært mere og mere om billedkvalitet, er det gået op for mig at der er langt mere at få ved at gå i en anden retning. Et konkret eksempel, jeg er kraftig modstander af at bruge Natural Motion og lignende systemer. Men for nogle år tilbage var jeg måske den største tilhænger du kunne finde af dét system - jeg lod mig forblænde af fordelene, og havde ikke øje på ulemperne. Men heldigvis er det tilladt for os alle at blive klogere. Så må man kalde mig arrogant, men jeg føler at jeg har prøvet at stå på begge sider af "hegnet", og derfor føler jeg mig ret godt påklædt til at udtale mig om hvilken side der er den rigtige.

Derudover, på trods af at jeg siger at det ikke er Philips jeg kalibrerer flest af, så har jeg altså større erfaring end de fleste mht. hvordan Philips (og andre) tv performer i praksis, hjemme i folks stuer, både med og uden kalibrering. Derfor synes jeg også det er unfair at kalde mig forudindtaget, jeg har netop et større grundlag at udtale mig på baggrund af, end groft sagt alle andre i den her diskussion. Men du kan jo ikke vide hvad min baggrund for at udtale mig er, så det er fair nok at du kan få den oplevelse. Jeg håber så bare at denne uddybning kan få dig til at forstå at i det mindste jeg ikke udtaler mig ud af forudindtagethed. Jeg har ingen mærke-præference overhovedet, tværtimod så anerkender jeg f.eks. Samsung's store fremskridt i forhold til at tilbyde ordentlige kalibrerings-muligheder, selv om jeg egentlig ikke bryder mig specielt om Samsung's måde at gøre tingene på generelt, og absolut mener de har lavet rigtigt mange decideret dårlige tv. Og iøvrigt har standard-indstillinger der er næsten lige så ringe som Philips' (men også kun næsten ;) )
Af Otto J
kskruger skrev:Rasmus, lige som B&O har er en mening om hvordan deres billede skal vises. Så må Philips også ha deres, har du en ide om - hvorfor Philips har valgt, at designe deres skærme så langt fra det, man ville kalde et helt korrekt billede. Det er jo højtuddannede ingeniører, som helt sikker ved hvad de har med at gøre, så der må være en mening med deres valg.
Jeg tillader mig at svare selv om du spørger Rasmus direkte: Det er ekstremt simpelt, det er nemmere at sælge et "pumpet" billede, end et korrekt billede. Philips har valgt en strategi der gør at de sælger så mange tv som muligt, på dén måde som netop deres forhandlernet typisk sælger tv (20 tv stablet op ved siden af hinanden).

Et konkret eksempel: Jeg var for nyligt i Elgiganten her i Horsens, helt ny kæmpestor butik. Deres TV-afdeling har præcist samme problem som alle andre Elgiganten: Dér hvor du burde stå og kigge på skærmene, kommer næste række af papkasser. Så du kan vælge mellem at stå 1 meter eller 5-6 meter fra skærmene og kigge på dem. 5-6 meter er for meget til at få et ordentligt indtryk af dem hvis man sidder de typiske 3-4 meter fra derhjemme, så de fleste vælger at stå 1 meter fra dem. Fint nok, men de er placeret i tre rækker, med øverste række over 2 meter fra gulvet. Enhver der har set et LCD-tv fra en skæv vinkel, ved hvor meget det påvirker farvegengivelsen, alle LCD-paneler har meget matte farver fra så skæv en vinkel. Da det er værre at have for lidt farve end for meget, så skruer producenten vildt op for farverne, sådan at der stadig er lidt tilbage i de butikker hvor tv'ene er helt forkert placeret. At bedømme et LCD-tv's kvalitet ved at kigge på det fra en 45 graders vinkel nedefra, er som at lytte på en højttaler hvor diskanten ikke er sat til - komplet ubrugeligt at bedømme noget ud fra. Men det er sådan tv'ene i praksis oftest sælges, og det tager Philips højde for.
Af Otto J
O'Brian skrev:

Otto : Jeg købte mit Philips 9830 i 2005. Bla fordi du var MEGET positiv i din omtale af TV'et. Den gang var du jo vist også ansat i Tape-connection som havde Philips på hylden. Du skriver selv at du måske er en smule inhabil i dine bedømmelser når du pt sælger andre apparater..

Der er sæfølig sket en kæmpe udvikling siden 05, men at Philips i dine øjne nu er blevet SÅ dårlige undre mig lidt. Ved godt du og andre jagter det perfekte billede, men mindre kan jo også gøre det.
Jeg vil gerne forsvare den anbefaling. På den ene side undrer det mig lidt at jeg ikke oftere bliver konfronteret med dét faktum at jeg har anbefalet rigtigt mange at købe Philips, men i dag siger det modsatte. På det tidspunkt var LCD-teknologien et helt andet sted end i dag, og de tv jeg opfattede som "bedst", havde som regel stadig nogle ret åbenlyse mangler. De andre var med andre ord værre. Eksempelvis havde nogle af de mest populære Samsung modeller et billede jeg dengang som nu mener er decideret rædselsfuldt. 9830 roste jeg f.eks. ofte som et bedre tv end 9730, på trods af lavere opløsning på panelet - fordi farvegengivelsen var langt bedre på 9830. Problemet er at når jeg tænker tilbage på f.eks. 9830'eren, så har Philips ikke flyttet sig ret langt på de områder af billedgengivelse jeg mener er vigtige, slet ikke sammenlignet med netop en konkurrent som Samsung. De har flyttet sig på en masse andre punkter, men hvad hjælper det at de har forbedret en masse billedbehandlingssystemer som jeg dybest set slet ikke mener skal være der? Det er jo ikke sådan at jeg har anbefalet en 9830, eller noget som helst andet Philips tv, i standard-indstillinger.

Når det er sagt, så er det tilladt for alle at blive klogere med tiden. Jeg står et helt andet sted i dag end for 5 år siden, og hvis jeg vidste hvad jeg ved nu, dengang, så havde jeg sikkert gjort nogle ting anderledes. Hvis jeg vidste i dag hvad jeg ved om 5 år, så er der sikkert også ting jeg burde gøre anderledes end nu. Men hvis dét skal afholde én fra at udtale sig, så kan man jo ikke foretage sig noget som helst.

Det skal siges at HD materiale dengang var væsentligt mindre udbredt end i dag, og derfor heller ikke blev tillagt så meget værdi i vurderingen af et tv, hverken af mig eller af kunderne. En sidste bemærkning, jeg fremhævede ikke Philips' kvaliteter fordi det var dét jeg blev pålagt at sælge. Tværtimod var det meget langt hen ad vejen min beslutning at vi skulle sælge Philips, fordi jeg helt oprigtigt mente det var det bedste produkt.

Jeg vil dog stadig, fordi jeg egentlig ikke bryder mig om at kritisere konkurrerende produkter, hvadenten det er en direkte eller indirekte konkurrent, gerne appellere til at man selv vurderer hvor meget vægt der skal lægges på mine udtalelser. Jeg siger bare hvad jeg mener, så må folk selv bedømme troværdigheden. Men jeg foretrækker nu at blive mødt med reelle modargumenter.
Af Otto J
kskruger skrev:
Derfor er jeg også ret overbevis om, at Philips har haft en del af deres kunder ind til forskellige test, hvor de er blevet spurgt om, hvad de går efter når de ser på fladskærme. Og ud fra det, så har de valgt at fokusere på disse ting i designet af deres skærme, fremfor en mere korrekt måde at designe det på.
Det er rigtigt, men det er jo netop dét korstog der er hele grundlaget for mit karrierevalg: Jeg oplever en ekstremt udbredt, fejlagtig opfattelse af hvad der giver det bedste billede, og jeg forsøger så gennem undervisning at vise folk hvordan det egentlig hænger sammen. Det er en meget tung opgave, især fordi de fleste helt naturligt har den samme autoritetstro som du udviser her: Hvis en stor koncern som Philips har valgt at det skal være sådan, så er der nok en god grund til det. Men er det virkelig så svært at tro på at grunden er at der skal sælges tv? Philips har valgt at agere ud fra hvordan forbrugerne tænker, i stedet for at forsøge at ændre på hvordan forbrugerne tænker. Præcis som B&O (der så bare er en af de eneste der tør indrømme det), så agerer de reaktivt. De gør IKKE det der er bedst for forbrugerne, de gør det forbrugerne tror er bedst for dem selv. Det er overraskende sjældent det samme.

Philips har med andre ord valgt at spørge dem der ved MINDST om billedkvalitet, nemlig forbrugerne, om hvordan billedet skal være.

Forestil dig at du starter i første klasse i folkeskolen, og skal lære lidt om matematik. Hvad vil du helst have: En lærer der ved at 2+2 er fire, og fortæller dig om dét, eller en lærer der har spurgt alle de andre nystartede i klassen om hvad 2+2 er, lavet et gennemsnit, og fortæller dig at 2+2 er 4,7? Hvorfor er det en kvalitetsfaktor at man spørger dem der IKKE ved noget om det, hvordan de synes det skal være? Dét jeg oplever fra såkaldt almindelige forbrugere (dvs. dem der ikke læser dette), er _netop_ at de helt naturligt antager at producenten ved mere om at lave tv end de selv gør, derfor holder de snitterne fra indstillingerne - det har producenten jo nok styr på, ikke? Sådan burde det da ved gud også være, det er da ikke dig som forbruger der skal lære Philips at lave tv? Eller hvad?
Af Otto J
Nick_S skrev:Hvis der er noget der er foruroligende, er det da hvordan så mange mennesker kan anfægte en mand (Rasmus Larsen), som vidt og bredt er kendt som en af de mest professionelle og objektive anmeldere overhovedet, specielt når han samtidig bakkes op af Otto fra AV-Precision, der igen næsten er "kendt" som den største billedekspert på dansk jord.
Jeg vil gerne lige sige at jeg ikke er tilhænger af at man skal være blindt autoritetstro, og antage at alle der er mere anerkendte end én selv, altid har ret. Hvis jeg havde taget dén holdning, så var jeg ikke nået dertil hvor jeg er, det er jeg netop kommet ved at stille spørgsmål til ting jeg ikke forstod. Derfor synes jeg slet ikke det er u-konstruktivt at stille spørgsmålstegn ved min og Rasmus' udtalelser, det er tværtimod meget konstruktivt, så længe man er åben for de argumenter vi så har, og er villig til at modificere sin egen opfattelse, såfremt argumenterne er holdbare. Det er MINDRE konstruktivt bare blindt at tro på hvad jeg siger, uden at forstå hvorfor jeg siger det. Selvfølgelig ville det være nemmere for mig hvis folk bare gjorde som jeg sagde, men det ville da også være en del kedeligere... Når jeg overhovedet gider bruge så meget tid på denne slags diskussioner, så er det netop fordi jeg gerne vil have folk til at forstå hvorfor jeg mener dét jeg gør, ikke for at få dem til bare blindt at stole på alt hvad jeg siger. Set udefra, så ser man jo bare nogle forskellige mere eller mindre selvudråbte eksperter, som mener nogle forskellige ting. Hvem skal man så tro på? Det finder man ikke ud af ved at sammenligne CV, det finder man ud af ved at veje argumenterne op mod hinanden. Men jeg savner altså nogle brugbare argumenter for Philips' linie, ud over "når Philips gør det så må der være en grund til det" typen.
Af askernedefragrillen
Jeg har kørt med Philips 9704H skærmen i 1½ måned nu og personligt er jeg rigtig godt tilfreds med den.

Jeg har brugt den indbyggede kalibreringsfunktion og har ikke på noget tidspunkt tænkt (hold da op et dårligt billede) - snarere tværtimod. Omvendt er jeg ikke i tvivl om, at en mere professionel kalibrering ville være bedre og at jeg kunne se forskel på billedkvaliteten hvis det var stillet op ved siden af en af de allerbedste skærme...

Men for alle os "almindelige mennesker" så er det sgu et ret så fedt fjernsyn. Personligt elsker jeg designet, ambilightfunktionen, fjernbetjeningen, menusystemet og de mange funktioner fjernsynet har. Og så synes jeg som sagt at billedkvalitet en god.

Jeg købte skærmen med en klækkelig rabat igennem Logbuy.dk (9600,- inkl. fragt) og til den pris synes jeg, at jeg har gjort en fantastisk handel. :)
Af Otto J
yakken skrev:Lige en kommentar til den negative omtale af TV'et. Der er ingen der skriver, at dette er et elendigt TV! Det kritiseres på visse punkter, men i stedet for kun at fokusere på alt det negative, så læg venligst mærke til, at TV'et også har en hel række dyder, som jo også fremhæves. Korrekt farvegengivelse er blot noget vi lægger ret stor vægt på herinde, så derfor får det meget spalteplads.
Jeg synes det er forkert at sige "herinde", for hvis du spørger ganske almindelige forbrugere, så ønsker de faktisk også en korrekte gengivelse. De kalder det bare noget andet, og ikke mindst, de forventer per automatik at det er dét de får. Det er altså ikke fordi folk ikke gerne vil have det, de ved bare ikke at det ikke er dét de får. Pudsigt nok, så er det mere troværdigt for den almindelige forbruger at kvaliteten i optagelsen er dårlig, end at kvaliteten af tv'et er dårligt.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19