Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af danji
Hej.

Efter stor hjælp fra de mange gode indlæg/anmeldelser/artikler her på flatpanels, købte jeg en 42" G10'er for to uger siden. Købte hos elgiganten, men den første havde to døde røde pixels og en enkelt blå så den røg retur. Da de kun sjældent har dem i butikkerne, tog jeg demo modellen, mod jeg fik lov at tjekke den i butikken. Da den havde nul fejl tog jeg den i stedet. Desværre kom der brummen fra elektronikken og susen fra blæserne (som det første ikke havde) og derfor røg det også retur, efter at have haft det over påske. Her valgte jeg at få pengene igen, og dermed tabt 500,- for levering, da jeg oprindeligt købte over nettet.

Nå, men det var den hyggelige forhistorie. Nu har jeg tænkt mig at købe samme skærm i et panasonic center. Desværre havde den eneste i butikken en enkelt rød pixel der var død, og når man nu har meldt sig ind i club panasonic og har nul-pixel fejl garanti i 30 måneder så valgte jeg ikke at tage den med hjem, men i stedet vente på en ny levering, som forhåbentlig dukker op i morgen.

Det eneste der gør mig en lille smule i tvivl, er det faktum at når jeg tester for pixel fejl, har jeg udover et rødt, grønt og blåt billede som jeg har med på SD kort, lige til at komme i TV'et, så har jeg også et helt hvidt billede. Men når man ser på dette billede, så ser det overhovedet ikke hvidt ud. Det er gråt. Er det pga. lysstyrken? Eller hvad skyldes dette. Jeg kunne komme en del tættere på hvis ved at vælge S-kurve gammakorrektion.

Man ser ofte stor fokus på gengivelse af sort og naturligvis kontrast, men fremtoningen af hvid er vel ikke irrelevant. Det skal naturligvis også ses i lyset af (ha ha) at jeg måske ikke prioriterer det at sidde og se blue-ray film i et helt mørk lokale højest, da jeg meget oftere bruger fjernsynet i en lys stue og ser almindeligt fjernsyn.

Tak for på forhånd for jeres feedback.

Mvh danji.

P.S. Jeg ved at jeg kan komme i modvind for denne bemærkning, men dem som er i tvivl om man får glæde af Full HD på 2.5 meters afstand i 42". JA det gør du. Jeg kan sidde i sofaen og klart se en enlig svale af en død rød pixel. Ok, det er kun hvis hele skærmen er rød og man skal vide ca. hvor den er, men det kan ses. Jeg ville have troet man max. kunne "fornemme" den eller se lidt "ujævnhed" i den røde flade, efter utallige gange at have læst man som minimum skulle op i 46". Men nej, en tydelig prik, dog ser den ikke sort ud da den er så lille, så den ser meget mørkerød ud i stedet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Farvekalibreringen bestemmer hvordan den hvide farve ser ud og når du vælger en S-formet gammakurve, så flytter du essentielt lyse gråtoner opad i farveskalaen (dvs. de bliver lysere) og mørke gråtoner nedad i farveskalaen (dvs. de bliver endnu mørkere). Det betyder at selvom du måske får den ønskede effekt på én farveflade, så går det galt mange andre steder - eksempelvis i shadown-detail.

En kalibrering af TVet vil kunne rette op på alle disse fejl.
Af xcardman
selv om jeg er mest til plasma

da jeg meget oftere bruger fjernsynet i en lys stue og ser almindeligt fjernsyn.

hvis mine behov havde været sådan, havde jeg nok valgt et led eller almindeligt lcd tv. En plasma er bedst i mørke omgivelser.
Af danji
yakken skrev:Farvekalibreringen bestemmer hvordan den hvide farve ser ud og når du vælger en S-formet gammakurve, så flytter du essentielt lyse gråtoner opad i farveskalaen (dvs. de bliver lysere) og mørke gråtoner nedad i farveskalaen (dvs. de bliver endnu mørkere). Det betyder at selvom du måske får den ønskede effekt på én farveflade, så går det galt mange andre steder - eksempelvis i shadown-detail.
Tak for svaret, yak.

Det har du helt sikkert ret i. Det jeg nok har misforstået lidt, er at gamma correction ikke korigerer ende punkterne, men kun ulineariteten mellem sort og hvid (eller rettere for R,G,B hver for sig). Så når alle pixels skal sættes til max, så er burde gamma correction ikke ændre ved at der blot sætte max luminans til alle tre sub-pixels. Og her kommer lysstyrken vel så ind i billedet i stedet. Men S-Curve booster måske lysstyrken også ved at corrigere luminansen i endepunktet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, det kan nu meget vel være at indstillingen også ændrer på lysstyrken i endepunktet samtidigt med at kurven forskydes. Jeg har sakset et billede af S-kurver her
[img]http://www.hdtvexpert.com/images_b/LT-46144_3.gif[/img]

Ideelt så holder man endepunkterne samme sted og antager at toppunktet er hvid og bunden er sort, men det holder nok kun i teorien, dvs. når man betragter gammakurven på en input/output RGB skala og ikke på den luminans-skala som er vist ovenfor.
Af danji
yakken skrev:Ideelt så holder man endepunkterne samme sted og antager at toppunktet er hvid og bunden er sort, men det holder nok kun i teorien, dvs. når man betragter gammakurven på en input/output RGB skala og ikke på den luminans-skala som er vist ovenfor.
Ah, interessant info. Mange tak. Så i stedet for at investere i en LCD i stedet, så kan det være jeg kan booste lysstyrke indstillingen en smule og så bibeholde en gamma 2.2 på bekostning af panelets faktiske kontrast, og dermed opnå bedre hvid gengivelse.

Jeg vil så nødig skulle gå på kompromis med responstiden på LCD'erne. Så et par fodbold kampe over påsken, og der ser jeg i hvert fald en kæmpe forbedring i forhold til LCD (måske er en ikke het retfærdig sammenligning da det er baseret på mit gamle LCD TV fra Aldi, dvs. Medion).
Af bantam
Det er værd at notere, at formålet med grafen ovenfor vist KUN er at vise S-kurver... Det er ikke et RGB-plot af luminansforløbet - det er tre forskellige kalibreringer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er en fuldstændig tilfældig graf jeg googlede mig frem til blot for at vise at luminansen også kunne påvirkes af en eventuel indstilling. Grafen viser jo blot S-kurver for 3 forskellige presets, hvoraf den ene er kalibreret, den anden er en fabriks-mode og den sidse er fabriksindstillingen ud-af-boxen. At graferne så er R, G, B farvede er et uheldigt sammentræf.
Af danji
bantam skrev:Det er værd at notere, at formålet med grafen ovenfor vist KUN er at vise S-kurver... Det er ikke et RGB-plot af luminansforløbet - det er tre forskellige kalibreringer.
He he, ja ellers ville det være et noget cykedelisk billede der blev skabt :)
Tak for god objektiv Panansonic G10 anmeldelse.

Flatpanels.dk er efter mine begreber et af de allerbedste websteder overhovedet omkring anmeldelser. Der kunne selv velrenommerede udenlandske websites godt lære noget. Den nære korrespondence med anmelderen er helt unik, og man føler virkelig, at der på Flatpanels gøres meget for at brugeren kan få et så præcist og objektivt indtryk som muligt før et eventuelt køb. Derfor er det også det sted jeg kigger allerførst, når jeg skal læse anmeldelser.

Godt gået Flatpanels.dk.
Af kje
hej det var nu her jeg ville sprøge jeg har en 42 g10 og kan ikke få den til gemme standard indstilling eks. hvis jeg vil bruge jeres kalibering som standard , og vil også gerne vide om man kan optage direkte fra tv (dvb c) til hd optager.

vh kje
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal indstille hvert enkelt input for sig. Du kan ikke gemme noget som ikke slettes ved en "gendan til fabriksinstillinger".
Af kje
yakken skrev:Du skal indstille hvert enkelt input for sig. Du kan ikke gemme noget som ikke slettes ved en "gendan til fabriksinstillinger".
tak for svar, det er ikke det jeg mener, men at jeg kan sætte lys farve og lyd styrke som jeg vil og gemme det, og når jeg trykker på n så husker den det. jeg har sat alle som herfra kalibering test af g10 og hver gang jeg trykker på n mister jeg dem alle . eks. hvordan får jeg lyden til at stå på 18 når jeg trykker på n.
jeg har fundet ud af det med at optage det var mit scartkabel der ikke duede.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20