Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
Corporal skrev:Det har du helt ret i, men jeg ser ikke full HD som et MUST HAVE or else I DIE!, men bare som en ekstra godte som jeg godt kunne tænke mig.
Jeg vil dertil, i forhold til LCD vs. plasma, godt sige at jeg altid har haft et forbehold overfor plasma skærme, derfor er det måske også et sværere valg for mig når i så siger at det er bedre end de LCD tv jeg fandt.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om i ser nogle store ulemper ved plasma skærm i forhold til LCD, set i lyset af de ting jeg skal bruge den til (altså tv, blue ray, dvd og PS3 gaming)?
En af ulemperne ved plasma er glaspladen foran panelet. Den resulterer nemlig i genskin fra andre lyskilder som feks vinduer. Her har de fleste LCD skærme en noget mere matteret overflade, som absorberer lyset anderledes.Ellers kan man man også diskutere hvor smart opløsningen på PanasonicPX80 er hvis man virkelig har et massivt PC behov . Men til det primære brug du nævner, vil plasma være et absolut glimrende valg .
Af Corporal
Okay, så der er risiko for "genskin"..

Ville jeg kunne få noget der var lige det bedre hvis jeg lagde et par tusinde oven i mit budget så det var på ca 9-10k? Det ville jeg helt klart være parat til, hvis det gjorde en betydelig forskel.
Af lennon
Corporal skrev:Okay, så der er risiko for "genskin"..

Ville jeg kunne få noget der var lige det bedre hvis jeg lagde et par tusinde oven i mit budget så det var på ca 9-10k? Det ville jeg helt klart være parat til, hvis det gjorde en betydelig forskel.
Hvis vi udelukkende snakker rå billedkvalitet er Panasonic PZ80/85 noget af det bedste du kan få uanset pris ! Det er ikke opløsningen der gør,at de er lidt bedre end PX80, - men et lidt bedre panel plus lid bedre billedbehandlingskredsløb.
Af Corporal
Okay, se det lyder jo godt! :)
Hvad ville i så anbefale jeg skulle købe? Kan det overhoved betale sig at tage PZ85'eren frem for PZ80'eren, også prisen taget i betragtning?

80'eren ligger på ca 7900kr, mens 85'eren ligger på henholdsvis 8800kr for E-versionen, og 9900kr for U-versionen...

Hov, så lige at der er findes en PZ81 version som har Mpeg-4 tuner? Ville det ikke være oplagt når jeg nu regner med at beholde mit nye tv i mange år..?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Corporal skrev:Hvad ville i så anbefale jeg skulle købe? Kan det overhoved betale sig at tage PZ85'eren frem for PZ80'eren, også prisen taget i betragtning?
PZ85 giver dig IFC systemet fra Panasonic, som er deres ækvivalent af interpoleret 100 Hz, ligesom Sony og Samsung bruger på deres LCD TV. Du kan læse om effekten af denne teknologi i vores anmeldelse af PZ85. Der er dog også en designforskel og et par ekstra tilslutninger på PZ85, som du måske vil favorisere ift. PZ80. Det er op til dig, men billedkvaliteten er den samme derudover.
Corporal skrev:80'eren ligger på ca 7900kr, mens 85'eren ligger på henholdsvis 8800kr for E-versionen, og 9900kr for U-versionen...
U-versionen er ikke beregnet til det europæiske marked og dens tunere vil ikke fungere her i DK. Den må du ikke købe.
Corporal skrev:Hov, så lige at der er findes en PZ81 version som har Mpeg-4 tuner? Ville det ikke være oplagt når jeg nu regner med at beholde mit nye tv i mange år..?
Igen - PZ81 er ikke beregnet til det danske marked, men til det franske og norske. Ja, den har MPEG4, men Panasonic DK har meddelt at TVet ikke er godkendt af Boxer til brug i 2012 når MPEG2 overgår til MPEG4 på DVB-T sendenettet.
Af Corporal
Okay, tusinde tak for hjælpen! Dejligt forum i har her.

Så holder jeg mig bare fra U-modellen og tager E istedet ;)

Så tror jeg sørme jeg er kommet til en konklusion efterhånden.. fantastisk! Det bliver jo nok en PZ85'er eller måske PZ80'eren. Så fik i alligevel omvendt mig ^^

Tak for den hurtige respons og kvalificerede rådgiving.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skal lige indskydes at PZ80 også kører ved 100 Hz (ligesom alle andre plasmaskærme gør det i dag), men at der ikke interpoleres i hver anden frame, som på PZ85. På PZ80 vises hvert billede blot 2 gange, ligesom du nok kender det fra de ældre CRT TV, der også fik 100 Hz opdatering hen mod deres sidste dage.

Interpolationen er en kunstig måde at "gætte" hvad der kunne ske mellem to opdateringer i et alm. 50 Hz signal, hvorefter dette kunstige billede indsættes i hver anden frame. Altså udfyldes halvdelen af de 100 billeder af et beregnet billede i stedet for blot, at gentage et billede.
Af Corporal
Aha.. Du forklarer det så selv jeg kan forstå det - imponerende!

Da jeg så læste anmeldelsen af PZ85'eren her på siden synes jeg også der var noget negativt ved denne interpolering? Men alt i alt er det vel stadig en bedre skærm, altså PZ85'eren frem for 80'eren? Er bare i tvivl om, hvor meget bedre...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, PZ80 og PZ85 har samme panel og kan opnå samme billedkvalitet. PZ85 har så også IFC systemet, et lidt andet udseende (den grå kant nederst er anderledes), en korlæser i siden, en optisk digital udgang til lyden og så er der vist lidt med at PZ85 understøtter Dolby Digital signaler via antennen, men sådanne signaler udsendes alligevel ikke over antennenettet herhjemme.
Af Corporal
I see.

Kan bare ikke helt finde ud af om det er værd at give ca en tudse mere for. Nu ved jeg heller ikke lige hvor meget den interpolering betyder..

Designet siger selvfølgelig også lidt, men der ved jeg faktisk ikke helt hvilken model jeg foretrækker :P
Af ukendt79
Ejer selv et PZ85, og er fantastisk tilfreds. Men reelt anvender jeg ikke IFC, da jeg synes, det skader mere end det gavner. Tilslutningsmulighederne i begge er mere end rigelig til normal brug. Derfor vil jeg mene at den største forskel mellem PZ80 og PZ85 ligger i designet. Her bliver det en smagssag og ser ingen grund til at betale ekstra, hvis du i forvejen synes, det er for mange penge at smide efter luksus ting. Du kunne i stedet bruge pengene på noget digitalt tv eller bluray film :)
Af Corporal
True true..

Men tror nu jeg køber 85 modellen alligevel. Synes dog den er noget pænere end 80'eren efter at have kigget på nogle større billeder. Desuden tiltaler de skjulte højtalere mig, foruden tilslutnings mulighederne i siden frem for foran. Lyden skulle eftersigende være lidt bedre, og selvom jeg somregel kører lyden over mit anlæg når jeg ser film og spiller, er det alligevel en betydelig faktor når jeg ser almindelig tv.
Og så har den jo IFC, om man så bruger det eller ej, som kunne hjælpe lidt på billedet i forskellige situationer.