Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thor-thor
Hvorfor blive ved med at skrive beskeder herinde.
Vi sidder jo bare og udveksler gensidig uvidenhed/gætterier mht. en evt garantirep af din skærm?

Vi her på forum kan jo ikke reparere din skærm, hvis du vil have det ordnet er du nødt til at kontakte forhandleren istedet for at skrive beskeder herinde
Af dd
De kommer og henter tv´et. Når jeg får det tilbage, vil jeg så igen skulle igennem de ca. 200 timers "indkøring" for at mindske risikoen for burn-in. Med andre ord - er det som at få en ny skærm, hvor man skal passe lid på i starten ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det vil være en ny skærm, der er ligeså skrøbelig som den var da du købte den.
Af dd
Så blev tv´et hentet af en selvstændig reparatør, som den tv-forretning jeg købte tv´et i samarbejder med. DVS ikke en Panasonic-reparatør(hvis der findes en sådan?).

Hvordan er det lige med tv-paneler. Kan jeg være helt sikker på, at jeg får nøjagtig samme kvalitet panel sat i tv´et af reparatøren ?. Jeg har ikke så meget forstand på det, men har jeg grund til at frygte, at jeg får et dårligere panel i end originalen, så tv´et ikke har samme specifikationer/kvalitet som før ???.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det tror jeg ikke du behøver at frygte. Jeg har set klager over forkerte panaler mht. LCD skærme, men man må formode at Panasonic i det mindste bruger deres eget panel, hvilket begrænser udvalget en hel del. Hvis der er tale om 37" modellen er udvalget pludselig reduceret til 2 forskellige hvoraf den ene er forrige PX70 model.

Det samme er tilfældet på 42" modellerne, hvor PX80 repræsenterer laveste model i segmentet. PX8 har godt nok dårligere specifikationer, men selve panelet burde være det samme, så også hér er der kun PX70 panelet tilbage hvis du skal have en forkert model.

Alt i alt, så tror jeg ikke du har noget at frygte og ovenstående diskussion er jo også kun gyldig så fremt reperatøren med vilje gør noget forkert. Du har jo krav på at få samme panel (eller bedre) i skærmen igen, så skal vi ikke gå ud fra at man er klar over det på værkstedet?

Er du altid så pessimistisk indstillet? ;)
Af dd
Det er bare når der kommer en reparatør og henter tv´et fra en ukendt forretning(og mine fordomme måske synes det virker lidt snusket :) ), hvor de måske repererer alle mærker, så bliver jeg lidt usikker. Mest fordi jeg ikke har forstand på det. Vil det sige, at kun Panasonics paneler virker til px80, så jeg derfor kan være sikker på at få det helt rigtige Panasonic-panel(og vil et px8 eller px70 panel være af dårligere kavlitet end det i px80?) ?. Og et andet spørgsmål: px80 er jo ikke ægte HD - vil man kunne sætte et ægte HD panel i PX80, så det pludselig er ægte HD, og dermed måske bedre ??.
Af dd
Så lige at panelet i PX80 hedder GD 11 hvorimod det i PX70 hedder GD 10 (den ældre model). Men jeg har vel ikke en chance for at vide, hvad der sættes i O-O

Måske jeg er pessimistisk. Men sådan nogle småreparatører minder mig list om brugvognsforhandlere :)

Er paneler standard for alle tv, eller er det kun de respektive mærkers paneler, der virker i de respektive tv ?
Af thomit
dd skrev:Det er bare når der kommer en reparatør og henter tv´et fra en ukendt forretning(og mine fordomme måske synes det virker lidt snusket :) ), hvor de måske repererer alle mærker, så bliver jeg lidt usikker. Mest fordi jeg ikke har forstand på det. Vil det sige, at kun Panasonics paneler virker til px80, så jeg derfor kan være sikker på at få det helt rigtige Panasonic-panel(og vil et px8 eller px70 panel være af dårligere kavlitet end det i px80?) ?. Og et andet spørgsmål: px80 er jo ikke ægte HD - vil man kunne sætte et ægte HD panel i PX80, så det pludselig er ægte HD, og dermed måske bedre ??.

Du kommer til å få nøyaktig det panel som allerede sitter i - man kan ikke bare bytte til et vilkårlig panel, da elektronikken inne i TV'et skal passe sammen med et bestemt panel. Ikke engang Panasonics egne paneler kan byttes Panasonic-TV imellom, av samme grunn. Et PX70/PV70 panel (som er forrige generasjon panel fra Panasonic) kan ikke puttes inn i en PX80 uten at man må inn og totalt rekalibrere elektronikken - hvis det i det hele tatt går. Muligvis kan PX8 og PX80's panel byttes seg imellom - disse er visstnok 100% identiske.

Det du kan "risikere" er at du kan få en nyere versjon av det panel som sitter i.
Hvis din reparatør er proff, og ikke en bandit/diletant, skal det der gå bra, ser du.
Brugeravatar
Af radiomand
Hej dd

Du skrev først i din tråd at tv var købt hos et Panasonic Center, disse Panasonic Centre bruger kun Panasonic´s aut. rep. værksteder og ikke en hvilken som helst lille værksted.
Af dd
Ok. Kan ikke lige huske værkstedets navn(et eller andet xxx radio og tv aps eller noget), men det hed i hvert fald ikke noget med Panasonic(men de må vel så få sendt panelet fra Panasonic?). Og det virkede ikke særlig autoriseret, og er ikke et værksted, der ligger hvor jeg købte tv´et. Men det er nok bare mig der er lidt fordomsfuld O_O

Men hvis "thomit" har ret i, at man ikke bare kan sætte et vilkårligt panel i, og ikke engang sætte et andet Panasonic panel i, har jeg vel intet at frygte...for så MÅ det jo kun være "G 11 panelet" der vil virke i et PX80 O_O
Af dd
Ved man nogenlunde hvor stor en procentdel af fladskærme, der har pixelfejl (alt fra én enklet og op) ?

Med andre ord, hvor stor risiko er der for, at jeg også vil finde en fejl, når jeg får tv´et tilbage ?

Jeg tænkte, at hvis det er en stor procentdel, kan det nærmest ikke betale sig at "klage" over én enkelt ødelagt pixel på en 37" skærm eller ?. Kan ikke rigtig finde ud af, om jeg skulle have droppet at få panelet skiftet bare pga af én skide pixel O_O
Af Thor-thor
Det er meget sjældent at pixelfejl forekommer, så risikoen er meget begrænset.

Men mon ikke det er på tide at du tænker på at glasset er halvfyldt istedet for "næsten tomt". :)

Du må da være en af verdens mest negative/bekymrede mennesker, med alle de bekymringer du har over det tv, du har sendt det til rep.
Du kan ikke gøre noget ved det lige nu alligevel, så hvorfor ikke bare slappe af og glæde sig til at få tv'et tilbage i fin stand.

Det må være et hårdt liv at bekymre sig så meget: Vandhanen begynder garanteret at dryppe imorgen, det skulle ikke undre mig om køleskabet går i stykker i eftermiddag, bilen vil garanteret ikke starte, bussen kører sikkert lige når jeg kommer ned, cyklen er nok punkteret, jeg bliver sikkert syg i morgen etc. etc.