Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mads Rosendahl
Panasonic kan kun modtage, ikke vise 1080p. Det har altså kun et panel 1024x768, og kan derfor ikke vise fullHD.
At det performer 1080i bedre en samsungs gør i 1080p må være en smagssag.
-Skarpheden vil absolut ikke komme tæt på samsungen.
men igen, plasma har bedre sort, og hurtigere responstid, meget hurtigere. Plasma har somregel et mere flydende billede, men det er marginaler i forhold til forskellen på billeder i 1920x1080p24p og 1024x768p.
Hvorfor vil du op i 50" før du ser forskellen?
Af Mads Rosendahl
Her er et par facts om px80 hvis k.m. skulle være interreseret:)

Fra en anmeldelse fra marts 08 af Vincent Teoh fra ala test:

+ Excellent black level and shadow detail, Fluid motion handling with minimal blurring, Displays 1080p/24 video signal without telecine judder

- Native resolution only 1024 x 768 (i.e. not true HD), Does not deinterlace film-based material properly, Exhibits posterisation particularly with poor source

! Armed with native 24fps playback and marginally better blacks, the Panasonic TH42PX80 represents an evolutionary rather than revolutionary improvement over its predecessor the PX70 series.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mads Rosendahl skrev:Hvorfor vil du op i 50" før du ser forskellen?
Du skelner på en forkert måde. Du argumenterer for at man kan se forskel på et SD og et fuld HD signal, hvor Lennon snakker om at kunne se forskel på fuld HD OPLØSNINGEN og 720p. Det er ikke samme snak.

Med en højere opløsning af kildematerialet vil du selvsagt have mulighed for at få et bedre billede, men for at kunne se forskellen på 720p opløsningen og 1080p opløsningen på et TV, så er det et spørgsmål om synsevner - dvs. siddeafstand vs. TV størrelse. Vi har tidligere bragt artikler omkring dét emne:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Hvis du ser BluRay på et TV med 1024x768 punkters opløsning og samtidigt har et TV med 1920x1080 punkter koblet til ved siden af, så vil du i en hvis afstand ikke kunne se forskel på de to TV alene af den grund at dit syn er for dårligt til at se de ekstra detaljer der findes på fuld HD TVet.
Af Mads Rosendahl
Jeg snakker ikke om SD, hvor har du det fra?:)
-Jeg snakker om forskellen på 720p og 1080p.
Ja selvfølgelig skal man tage siddeafstand med i sin beregning.
Jo tættere man er på billedet, jo mere kan man se, ren logik..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fint, så lad os holde os til 720p vs. 1080p i den forstand at det er TVets opløsning der tales om og at kildematerialet er 1080p. I det tilfælde kan du stadig ikke se forskel på de to skærme hvis du sidder mere end 2 meter væk og skærmen eksempelvis er 42". Forudsat at alle parametre er ens for de to TV undtagen opløsningen.
Af Mads Rosendahl
Okay:)
Så hvis jeg beder min blu-ray afspiller om en opløsning på 720p, jeg vil jeg ikke kunne se forskel fra før, på bare to meter?
Jeg må lave en test med min kammerat, for tror ikke på jeg ikke kan se forskel!
Jeg vil opdatere resultater senere når min quest er overstået! :P
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu blander du igen rundt i det. Jeg snakker om TVets opløsning. Ikke om hvad der kommer ud af din afspiller. De to ting er ikke det samme og du kan ikke vende mine argumenter om og antage at det samme gælder hvis du ændrer opløsning på kildematerialet.

Det er denne test du skal lave:
1080p signal fra BluRay afspilleren - TVene skal selv nedskalere hvis det er nødvendigt.
2 stk. TV af SAMME TYPE, men med den éne forskel at opløsningen på TV #1 er 720p og på #2 er den fuld HD.
Sæt dig længere væk end vores applet fra mit link før angiver er max. afstand for 1080p.

Dvs. du skal IKKE gøre følgende:
Tage ét TV og afgøre om du kan se forskel på om din afspiller spytter 1080p eller 720p ud. Det er IKKE det samme.

Når man laver testen "rigtigt" så er det end ikke en film, men bare sort/hvide bevægelige pixelmønstre der vises, hvor seeren skal afgøre hvornår han kan se at mønstrene bevæger sig. Det er bestemt ikke så nemt som det lyder!
Af lennon
Med andre ord. Når du ser en Blu-Ray film på et 40"- 42" TV, - er det lige gyldigt hvilken opløsning TV´et har . .
Af Mads Rosendahl
Du tager da vidst det her meget seriøst hva.
Hvorfor er det ikke det samme om min afspiller skalere ned eller om mit tv gør det?
Af lennon
Mads Rosendahl skrev:Du tager da vidst det her meget seriøst hva.
Hvorfor er det ikke det samme om min afspiller skalere ned eller om mit tv gør det?
Det er en borgerpligt,at redde folk ud af misforståelser ! Det er feks helt galt når en køber står og vakler mellem to 42" TV, m henholdsvis std opløsning og fullhd opløsning , - og så sluttelig vælger TV udfra, at 1080p ubetinget gir bedre billede, - eller er mere fremtidssikret :s ! ! Ikke at der er noget galt m full hd, - men opløsningen er bare temmelig sekundær på et 42" TV, også når du ser FEDE blu-ray film.

Der er forskel på scalerkvaliteten i din afspiller og TV . Og det er netop en af de mange faktorer( -sammen m billedbehandlingskredsløb osv) der er meget mere afgørende for et godt billede på et 42" TV, - end selve TV´s opløsning.