Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja kan du få plads (i budgettet) til et OLED, så vi du se et væsentligt bedre billede. Vær opmærksom på at et Samsung ikke har Dolby Vision.
Af Supergris
Radiomanden skrev: 08 sep 2025, 12:39 Vær opmærksom på at et Samsung ikke har Dolby Vision.
Hvorfor mener du, det er noget, trådstarter skal være opmærksom på?
Dolby Vision er ikke en kvalitetsbetegnelse. Et TV uden Dolby Vision kan sagtens have bedre billedkvalitet end et med!
Når vi snakker TV i den billige ende, vil det endda ofte være bedre at fravælge HDR, da de ikke møder de krav, der kræves for en god HDR-gengivelse...
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det var en oplysning i det tilfælde at der forventedes at der var Dolby Vision. Mit nye TV er ikke det dyreste, implementering af HDR er væsentlig bedre end det gamle, der er væsentlig forskel.
Af Supergris
Så vidt jeg erindrer, er det et Panasonic OLED til overpris, du har erhvervet dig, korrekt?
OLED er netop overlegne med hensyn til HDR-gengivelse, da de har kontrol af billedet på pixel-niveau.
Er det af nyere dato, hvor der er sket en del mht. lysstyrken igennem de sidste par år, siden Samsung kom på markedet med deres QD-OLED, er det faktisk knap så nødvendigt med dynamiske metadata (Dolby Vision og HDR10+), da tonemapping ikke længere er så vigtigt...
Senest rettet af Supergris 08 sep 2025, 22:31, rettet i alt 2 gange.
Af JornH
Jeg tror det er Power der har et Samsung til halv pris…nok ikke oled, jeg anbefaler altid Samsungs…
Af Supergris
JornH skrev: 08 sep 2025, 22:03 Jeg tror det er Power der har et Samsung til halv pris…nok ikke oled, jeg anbefaler altid Samsungs…
Det lyder som om, du er en såkaldt fanboy, hvilket vil være en særdeles god grund til ikke at lade dine råd som værende værd at lytte til...
Senest rettet af Supergris 08 sep 2025, 22:09, rettet i alt 1 gang.
Af JornH
Btw, Panasonic oleds behøver ikke koste over 10.000 kr… men min type findes ikke mere…
Af JornH
Hvis han kun har 5000 at købe for kan jo nok ikke fåes en oled lg eller hvad andre foretrækker…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Supergris skrev: 08 sep 2025, 22:02 Så vidt jeg erindrer, er det et Panasonic OLED til overpris, du har erhvervet dig, korrekt?
OLED er netop overlegne med hensyn til HDR-gengivelse, da de har kontrol af billedet på pixel-niveau.
Er det af nyere dato, hvor der er sket en del mht. lysstyrken igennem de sidste par år, siden Samsung kom på markedet med deres QD-OLED, er det faktisk knap så nødvendigt med dynamiske metadata (Dolby Vision og HDR10+), da tonemapping ikke længere er så vigtigt...
Vil ikke mene det er til overpris, det er en 2024 model som havde en startpris på Kr 13,999, det er købt til Kr 9,999 for få uger siden.
Af Supergris
Netop, men var det ikke det, du mente, var et godt tilbud, på trods af det kunne købes til 8000 kr. andre steder, hvilket vel gør det til en overpris?
I følge Pricerunner har det i øvrigt aldrig kostet den startpris, du nævner. Compumail har endda solgt det til lige under 6000 kr. for ganske nylig.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3390513 ... ign-Priser

Dit argument var, at du gerne ville støtte de lokale forhandlere, eller var det en anden tråd?
Af PeterD
JornH skrev: 08 sep 2025, 22:03 Jeg tror det er Power der har et Samsung til halv pris…nok ikke oled, jeg anbefaler altid Samsungs…
Det er PRÆCIS dette, som er problemet .

Hvorfor støtte et firma som i forvejen er så stort og dominerende ?

Det er ligesom de folk som ALTID køber Æblet..uanset om nogle konkurrenter kan gøre det lige så godt og ... Billigere

"Jeg anbefaler altid Samsung"

Fed vejledning. Men så er det ligesom sat på plads fremover
Af JornH
Power støtter jo Forumet her så kan godt anbefale dem, bedre end en lokal butik der kører med høje priser på alt, købte en ledning og et fordeler stik til 45 kr. i et andet butik, hvor mit lokale butik tager 50 kr bare for stikket…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Anbefaler Samsung, og så køber du Panasonic, det hænger ikke sammen.
Hellere Panasonic end Samsung IMO.