fifafrazen -->
Det jeg har fundet ud af, er at det er absolut umuligt at sammenligne skærme ud fra specifikationer..
Især hastighed er totalt ubrugligt at bruge til at sammenligne med.. Du kan dog med stor sikkerhed være ret sikker på at skærme opgivet til 2-5ms er skærme med et TN panel..
Der er mange grunde til at responstiden opgivet af skærmeproducenterne ikke kan bruges til ret meget..
For det første, så er den tid der angives, en tid panelet i skærmen bruger.. altså den tid fra panelet starter med at ændre farve, indtil den er færdig..
Det er også meget fint, og denne hastighed skal helst være max 16ms.. (min mening)
Problemet er at den elektronik der styrer panelet, bruger tid på at behandle signalet, før panelet rent faktisk starter med at skifte farve..
Så den samlet tid er altså elektronik+panel..
Så en skærm med et 2ms panel, og 10ms elektronik giver ialt 12ms..
og en skærm med 6ms panel og 6ms elektronik giver ialt 12ms..
Den ene skærm er opgivet til 2ms, den anden til 6ms.. selvom de er lige hurtige..
(yakken vil så her nok understrege at det ikke er samme resultat, som det heller ikke er, men det vil meget virke some det samme så længe vi snakke så små tal)
Det er klart at hvis panelet bliver for langsomt, så dannes slør når der er levende billeder.. men 16ms eller derunder er alt nok af panelet.
Det hele handler om tal, og salg.. 2ms lyder bedre end 6ms.
**For mig er det absolut vigtigt med hurtig elektronik.. om panelet er 2ms eller 10ms, det er sådanset mig lige meget, den smugle slør kan mine gamle øjne ikke se alligevel**
Panel hastighed = mængden af slør.
Elektronik hastighed = Hvor hurtig der skær noget på skærmen..
Ret mig hvis jeg tager fejl yakken
-----------
Og her snakker vi kun responstid.. der er så mange andre skumle ting i specifikationerne man ikke kan sammenligne.. Det er derfor jeg spørger på et forum, idet jeg håber der er hjælp at hente hos folk der rent faktisk har prøvet det de anbefaler..
Jeg kan sagtens selv sammenligne specifikationer, men det giver ikke noget korrekt billed overhovedet..
--
Jeg bestiller med stor sikkerhed den Samsung 971p nuher snart.. Om ikke andet, så kan jeg se hvad den evt fejler efter min mening..
/muttleydk