Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

JornH skrev: 13 feb 2025, 09:11 Rasmus eller andre, hvad menes med dette “Pixelstuktur giver farvekanter” ?
Her er et eksempel. De hvide bogstaver og søgeikonet skulle være fremvist som hvid, men får farvekanter på QD-OLED. Det sker ikke på WOLED (LGs paneltype).

Det er svært at se fra normal siddeafstand, med mindre man har friske øjne.

Billede
Ville vente til der nogle gode tilbud, som sagt så der ikke så meget pt.
I dag kan man stort set ikke få et Tv der ikke er det de kalder et Smart Tv.

Et Smart Tv er i grove træk "bare" et Tv der har en indbygget brugerflade (et styresystem) hvor man kan gå på nettet og samtidig have sine streaming tjenester installeret i form af
App´s, så man ikke skal tilslutte en anden enhed for at styre disse (For eksempel et Apple Tv)
Der også mange andre muligheder men som sagt i grove træk.

Bruger ikke selv den "Smarte" del af mit Tv, bryder mig ikke om brugerfladen/oplevelsen.

Humlen er ikke om det et Smart Tv eller ej, det billedekvaliteten på Tvét der afgørende i dette tilfælde da Smart delen ikke har din interesse.

Jeg ville vælge et OLED 4K, det der måske delte meninger om men jeg syntes det giver et fantastisk billede/farver. God være mit pt. koster ca. 13.000kr men gav som sagt selv ca. 7000kr, find det du gerne vil ha og se tiden an så kommer det på tilbud, hvis du har mulighed for at vente.
Problemet med smarte TVer er App's de kan være gode i en bestemt OS version, men når der kommer en ny kan du måske ikke bruges mere, eller opdatering kan kræve mere kraft i behandling end TVet kan yde og de vil så ikke virke eller køre dårligt.
Med en extern enhed er man bedre stillet, jeg den kan også blive for gammel med OS, men generelt lever de længere, og de kan skiftes ud billigt. Ligeledes så har det TV man køber ikke nødvendigvis de App's man skal bruge, og så skal der alligevel købes en extern enhed.
Du tog ikke mod den danske stavemåde for dine "eks"terne enheder?
At appsene stopper med at fungere, før TVet er klar til at blive skrottet, er der nu ingen garanti for, men vi er enige i, at smartdelen burde høre til i den lave ende af prioritetsrækkefølgen.

Mig bekendt findes der ikke TV på consumer-markedet, der ikke er beregnet til de professionelle, der ikke er "smarte", men den evt. besparelse er nok ikke værd at græde over, da det er stykantallet, der har afgørende betydning for udbudsprisen, så smartdelen er bare noget, der følger med ved køb af nyt TV, som markedet ser ud i dag...
Tak for svarene, jeg var lidt rundt. Først i en radio og tv forretning men de havde ingen Samsung, men havde en Panasonic med apps fra google play store, men deres OLED havde ikke TV2 Play appen.
Så var jeg lige forbi Føtex på vej til en Power butik, men i Føtex havde de LGs eller billige Samsung.
I Power havde de en OLED til 15000, men ville slå 3000 kr af prisen, så kostede som den QLED der var nedsat fra 20.000 kr. ca. ( Den fra billedet her) Men jeg ser lige tiden an. TV 2 Play, Yousee og Norlys skal TVet have…
Radiomanden skrev: 13 feb 2025, 16:58 Problemet med smarte TVer er App's de kan være gode i en bestemt OS version, men når der kommer en ny kan du måske ikke bruges mere, eller opdatering kan kræve mere kraft i behandling end TVet kan yde og de vil så ikke virke eller køre dårligt.
Med en extern enhed er man bedre stillet, jeg den kan også blive for gammel med OS, men generelt lever de længere, og de kan skiftes ud billigt. Ligeledes så har det TV man køber ikke nødvendigvis de App's man skal bruge, og så skal der alligevel købes en extern enhed.
Lader til du opslugt i den "Smarte" del men tror du har misforstået noget. Det handler om billede/skærm kvalitet intet andet i dette tilfælde.

Det så fint du ydre dig om den "Smart" del men igen ingen relevans.
JornH skrev: 13 feb 2025, 09:16 Ja, det skal være et Samsung med Tizen, jeg kan ikke gennemskue hvad Smart der er i de dyre… vælger nok bare at købe en ret billig tv igen…
Fik vi en forklaring på hvorfor skal det (Død & Pine) være Samsung ?

Har du andet udstyr af det mærke kan det være æstetisk flot at alt er samme mærke. Når det er sagt findes er 4-5 producenter som alle laver fornuftige produkter, såfrem de "rigtige" modelnumre vælges.

Køb en medieafspiller så er Smartdelen sikret (mange år frem ?) uanset hvad tv du vælger :)

https://mobilsiden.dk/priser-guides-tip ... fspillere/
JornH skrev: 13 feb 2025, 18:03 Tak for svarene, jeg var lidt rundt. Først i en radio og tv forretning men de havde ingen Samsung, men havde en Panasonic med apps fra google play store, men deres OLED havde ikke TV2 Play appen.
Så var jeg lige forbi Føtex på vej til en Power butik, men i Føtex havde de LGs eller billige Samsung.
I Power havde de en OLED til 15000, men ville slå 3000 kr af prisen, så kostede som den QLED der var nedsat fra 20.000 kr. ca. ( Den fra billedet her) Men jeg ser lige tiden an. TV 2 Play, Yousee og Norlys skal TVet have…
Det har da ingen betydning for dig hvilke App's der mangler, du har da andre enheder der tager sig af det,
Det er korrekt at Panasonic ikke har set App's der bruges herhjemme, i alt fald ikke den alle, undtaget de af deres TVer der stadig kan fås med Android, de bruger Fire TV nu, ikke godt hjemme, lige som da de brugte My Home Screen, som er det OS der er på det jeg har.
PeterD, som sagt havde de en Panasonic OLED med den havde ikke TV 2 Play, LG kunne jeg ikke finde på at købe, men jeg er lidt lun på den anden Panasonic de havde men var vist en LED tv kun… Ved ikke hvad der ellers er…
Jeg har 3. Medie afspillere, men de står bare slukket, ingen grund til ikke at have et Smart TV med de apps jeg bruger, når de fås på et Samsung TV…
Dit budget på 12000-15000 kr for et 55" OLED ligger langt over, hvad du egentlig behøver at smide, blot er det lige nu et rigtigt skidt tidspunkt at købe, så slå lidt koldt vand i blodet og vent et par måneder, så dukker der nok et fint tilbud eller to op, som du kan vælge imellem...

Nu vi er ved "smart", hvad er så det smarte ved at have indtil flere medie-afspillere, som ikke laver andet end samle støv?
[quote=Supergris post_id=366463 time=1739472190 user_id=2680
Nu vi er ved "smart", hvad er så det smarte ved at have indtil flere medie-afspillere, som ikke laver andet end samle støv?
[/quote]

Det er da ikke særligt smart. Det må der være en grund til.
En af Medie afspillerne har jeg i reserve, min Nokia afspiller bruger jeg mest til F1 Pro og test, den sidste er en More TV boks til at se NRK 2 og 3 bla.
Jeg synes, at du bør overveje Apple TV 4K boksen. Så kommer du ikke til at kigge dig tilbage mht. streaming. Den har alle de relevante apps, inkl. F1 Pro og NRK, får løbende opdateringer med nye funktioner. Den tænder og slukker med TV'et og kan styres fuldt ud med TV'ets fjernbetjening. Alternativt kan TV'et tændes/slukkes med Apples gode aluminiumsfjernbetjening.

Og så ellers enig med Supergris. Du behøver slet ikke op i 12-15.000 kroner for at få et godt OLED TV. Du kan f.eks. for tiden få et 55" LG B4 til 7.000 kroner. Se Tilbudsjagten: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php

Hvis du vil have Samsungs 55" QD-OLED, så skal du op i S95D serien, og så bliver det noget dyrere, ja. Den er bedre, men jeg synes ikke den er så meget bedre, at den retfærdiggør merprisen pt. Vær også opmærksom på, at den har mat skærmbelægning. Det har fordele og ulemper.
Tak Rasmus, som sagt LG bliver det ikke og jeg syntes jeg har nok Medie bokse, jeg havde lige min More TV boks tændt, der er flere tyske kanaler jeg ellers ikke kan se, det med jeg ikke køber ATV eller LG går tilbage til jeg var Superbruger og hjælper i Yousee Forumet… sådan et Samsung Frame kunne det være noget?

Men jeg ser tiden lidt an, får råd senere til et 12-14.000 kr TV, kan ende med jeg køber nu et ca. 4000 kr dyrt Samsung som den jeg har nu og før i tiden…
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8