Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af clrawe
wpredw skrev:Nu er et 42" jo altså ikke på størrelse med hverken vaskemaskine eller amerikanske køleskabe. Et fjernsyn, også af den størrelse, kan man sagtens transportere i bil.
Det er jo helt gak!!
Hvad hvis man ikke har en bil, eller har en lille bil??
Og gamle mennesker (og de fleste kvinder) kan ikke bære et 42".
Forstår slet ikke jeres argumenter. Eller det vil sige, jeg har slet ikke set nogle argumenter, kun end nogle påstande. Kom med nogle henvisninger...det har jeg i det mindste gjort.
Af wpredw
Ja undskyld, men hvordan skal man "bevise" noget som ikke fremgår af loven, netop fordi du ikke har krav på det.

Jeg vil foreslå som jeg nævnte at du tager fat i www.fbr.dk

Og argumenter giver ikke mening i denne sammenhæng. Det vi snakker om, er hvorvidt du har krav på det eller ej. Det kan du ikke argumentere hverken for eller imod. Det SKAL fremgå af loven, hvis du har krav på det. Alternativt, hvis forretningen tilbyder det kan det fremgå at købsbetingelserne.
Af jhsc
Argumentet er i Købeloven § 78, stk 4:
"Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning."

Det springende punkt er "uden væsentlig ulempe for køberen". Et plasma må vist ikke transporteres liggende, og at have en alm. personbil på der kan rumme en 42" plasma stående er ikke så ubredt

Jeg vil foreslå at du kontakter firmaet og henviser dem til denne paragraf eller må du gå forbrugerstyrelsens vej

Man kan også argumenter at 6 uger er noget lang tid for en rep. af tv, om dette er "indenfor rimelig tid" vil jeg heller ikke mene
Af wpredw
Som jeg også siger >> Spørg forbrugerrådet, de ved det.

Jeg arbejder ikke med det til daglig, så jeg ved det ikke med sikkerhed
Af red_martians
Synes man skal overveje flere ting, allerede inden man køber fjernsyn.
Et af de væsentlige er om fjernsynet er billigt eller dyrt. Er man allerede på krigsstien for at spare penge må man også forvente længere reparationstider og mindre service, deraf parallel-import, reparation i udlandet osv. reparationer kan også blive forsinket af andet. En af de typiske er at kunden ikke har emballagen som også skal bruges af butikken til fragt, hvor der derefter skal opstøves en passende kasse.
Flere butikker sælger også forsikringer der kan afhjælpe en med sådanne problemer.
Men 6uger er en rimelig tid for et fjernsyn, da det er svært håndterbart og at butikken ofte hellere vil glæde sin kunde ved at fjernsynet kommer tidlgiere hjem end at skuffe ham i sidste ende.
Af clrawe
Jeg har sandelig også tænkt mig at spørge Forbrugerrådet, men de lukker kl. 12, og jeg var nysgerrig efter jeres mening.

I skal huske at købeloven er til for at hjælpe/beskytte os forbrugere os forbrugere mod bras (og jeg mener ikke mit fjernsyn er bras....endnu).

Forestil jer, at I køber en bærbar computer, hvor der går en tast i stykker, fordi fjederen under tasten er dårlig. I sender (afleverer) den så til reparation i butikken. De vælger så at vente til de kan fylde en lastbil, med at sende den videre til værkstedet, der ligger i Indien (godt og billigt). Efter 3 måneder kommer den så tilbage. En uge efter ryger næste tast så...forfra med det hele.
Hvis der ikke er konsekvenser ved at sælge bras, bliver det jo aldrig stoppet, og butikkerne kunne i princippet være ligeglade.

Da jeg var inde med mit fjernsyn, stod der allerede 2 på gulvet med samme fejl, og sælgeren sagde, at de fik 2-3 ind om UGEN. De vidste allerede hvad fejlen var. Nemlig kolde lodninger.
Vi stod og sludrede lidt med en der kom ind samtidig med os (med det ene fra gulvet). Hans TV havde 2 lodrette striber, og de var IKKE kommet samtidig. Nu frygter jeg selvfølgelig at mit kommer tilbage, og så går der kun en måned før det skal afsted igen.
Præcis dette er mit argument for at jeg ikke skal have væsentlig ulempe, når mit fjernsyn går i stykker.
Af clrawe
red_martians skrev:Synes man skal overveje flere ting, allerede inden man køber fjernsyn.
Et af de væsentlige er om fjernsynet er billigt eller dyrt. Er man allerede på krigsstien for at spare penge må man også forvente længere reparationstider og mindre service, deraf parallel-import, reparation i udlandet osv. reparationer kan også blive forsinket af andet. En af de typiske er at kunden ikke har emballagen som også skal bruges af butikken til fragt, hvor der derefter skal opstøves en passende kasse.
Flere butikker sælger også forsikringer der kan afhjælpe en med sådanne problemer.
Men 6uger er en rimelig tid for et fjernsyn, da det er svært håndterbart og at butikken ofte hellere vil glæde sin kunde ved at fjernsynet kommer tidlgiere hjem end at skuffe ham i sidste ende.
Hvem siger jeg har været på nogen krigssti ang. prisen?
Jeg er almindelig forbruger og har ikke hørt noget om at mit fjernsyn skulle være parallelimporteret.

Og for min skyld kunne de være 60 uger om reparationen, hvis jeg havde et tilsvarende lånefjernsyn i mellemtiden.
Af red_martians
clrawe skrev:
red_martians skrev:Synes man skal overveje flere ting, allerede inden man køber fjernsyn.
Hvem siger jeg har været på nogen krigssti ang. prisen?
Jeg er almindelig forbruger og har ikke hørt noget om at mit fjernsyn skulle være parallelimporteret.

Og for min skyld kunne de være 60 uger om reparationen, hvis jeg havde et tilsvarende lånefjernsyn i mellemtiden.
Har nu heller ikke nævnt at DU har været på krigstien hvad angår fjernsyn, bare at man skal huske, at der ofte er en grund til at fjernsynet i den ene butik koster 9999kr og i den butik ved siden af 14999kr. Dem der sælger den til 14999kr må man jo tilsvarende forvente en bedre service fra. Fjernsyn fra Smasung-nordic har bl.a. en del service som direkte transport til værksted fra kunde osv. Af netop samme grund som folk køber B&O. Så antaster dig på ingen måde, sætter bare tingene i perspektiv, for aner ingenting om hvor du har købt dit fjernsyn, eller hvilken fejl der er tale om. Og i og med at jeg kan forstå den skal til udlandet er det jo ret sikkert ikke en Fona du har handlet i :-)
Af clrawe
Så har jeg talt med Forbrugerklagenævnet.

Transport ved reparation:
De siger, at er det en fejl, der falder ind under reklamationsretten, så skal forretningen transportere mit fjernsyn tilbage til mig. Principielt skal de også hente det. Afhentning kræver dog at man skal være sikker på, at fejlen vitterligt er omfattet af reklamationsretten. Og det kan der selvfølgelig være tvivl om (i hvert fald første gang fejlen opstår).

Det betyder altså:
Fjernsynet skal minimum bringes. Opstår fejlen igen, skal det helt sikkert hentes og bringes.

Reparationstid:
Max. accepteret tid på elektronikvarer er 3-4 uger, og da det er en kendt fejl bør den være væsentlig mindre (jeg kan jo selvfølgelig ikke bevise at fejlen er kendt).

Det betyder altså:
De lovede 6 uger er alt for lang tid.

Da jeg ikke har nævnt butikkens navn endnu, er det fordi det hele måske løser sig i fordragelighed.
Dog vil jeg tilføje navnet på fjernsynet i min første post, da jeg mener - tilsyneladende - generelle fejl skal frem.

Tak for alle input.
Speciel tak til jer, der bare vidste jeg tog fejl i mine påstande, men ikke gad dokumentere det. (ironi sandsynligvis benyttet)
Af wpredw
Perfekt... så har du jo måske fat i den lange ende. De behøver jo ikke rette sig efter forbrugerrådet mig bekendt, men mon ikke de gør det :)

Er det ikke første gang du indleverer dit til reperation? Sådan har jeg forstået det - så skal du selv ind med kassen, eller hvad?

Men som sagt, lækkert at det faldt ud til din fordel - hader selv at bøvle med sådan noget.