Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Supergris skrev: 08 mar 2022, 15:27 Du skriver direkte, at du sammenligner et OLED der viser HDR, vs. et LCD hvor HDR er slået fra, hvilket alene forklarer en del, og det giver ikke meget mening!

For at kunne sammenligne billedkvaliteten må det ske under samme vilkår...
Jeg mener ikke jeg har brugt ordet billedkvalitet, da dette begreb åbenbart ikke kan gradbøjes i sin betydning.
Så jeg snakker udelukkende ud fra egen subjektive preference.
Ok, men jeg kan så oplyse dig om, at det er den (billedkvaliteten), du sammenligner!

Det kan desuden sagtens "gradbøjes", hvis der er tale om enkelte parametre i forhold til billedkvaliteten, du vælger at kigge på, men det giver stadig ingen mening, at sammenligne under forskellige forhold, hvis det er selve teknologien, du ønsker at teste op imod hinanden...

Jeg vil desuden give Rasmus ret, det du beskriver, at sort blot er kulsort, tyder på, du ikke har valgt de rette indstillinger for HDMI på din afspiller og dit TV, så prøv at lege lidt med det.
Begge skal stå på "Full" eller "Udvidet", hvis du ønsker HDR, men Apple kalder dem det omvendte, så vær opmærksom på det...
George1 skrev: 08 mar 2022, 10:39 Næppe det rigtige sted at spørge, jeg hælder også mest til LCD, velvidende at 99 procent af brugerne her foretrækker OLED.
Ser dog frem til QD OLED når det rigtig er etableret, og kommer i større end 65"
Jeg var ikke klar over, du generelt hældte til billedkvaliteten på LCD?
Du plejer at gøre kraftigt opmærksom på, det er din brug med timevis af TV2 News dagligt, der gør du har fravalgt det, og så ser du åbenbart meget TV om dagen, hvor du er glad for Samsungs Anti Glare...
Jeg er helt opmærksom på indstillinger.
Jeg er dog tidligere blevet belært om at billedkvalitet ikke er en subjektiv opfattelse.
Men igen ikke min intention at modsige Oleds billedkvalitet.
Det er blot mit synspunkt.
Nogle kan lide æbler andre er mere til flødeskumskager.
Der handles jo stadig masser af LCD og endda i den dyre ende.. så der må jo være andre end mig der har det på samme måde
Du er netop ikke opmærksom på indstillinger, idet du sammenligner to TV, der er indstillet til at modtage to helt forskelligt billedmateriale; desuden er jeg ret sikker på, din afspiller står på den forkerte HDMI-indstilling, hvor jeg gætter på, du bruger et Apple TV, som jeg har gjort opmærksom på, benytter modsatte benævnelser.

Prøv nu at følge mit råd, og leg med dine HDMI-indstillinger for din afspiller, så tror jeg, du vil opleve HDR, som det er meningen, det skal se ud...

Som regel er det andre egenskaber end billedkvaliteten, der afgør valget i fordel til LCDs side, som oftest frygten for burn in...

Billedkvaliteten kan sagtens opfattes subjektivt, da folk hælder til forskellige ting, men set i forhold til standarden, så er det ikke subjektivt, da det er noget man kan måle sig frem til, alligevel gælder det, at enhederne skal testes under nøjagtig samme forhold og kildemateriale, ellers giver det absolut ingen mening at sammenligne!
Et TV’ s fornemste opgave er at gengive kildematerialet 1:1, hvilket intet TV formår. OLED er bare ubetinget det der kommer tættest på. Nogle bryder sig så ikke om det såkaldte kallibrerede "perfekte" billede , - hvilket er helt OK . Men jeg tvivler nu også på,at det er "bedste billed" entusiaster der driver salget af LCD topmodellerne . .
Tror vi snakker forbi hinanden.
Jeg er godt klar over jeg sammenligner pærer og bananer. Dette er jeg vel i min fulde ret til. Det giver fint mening for mig.
Mine settings fejler intet.. de er opsat til fulde på mit OLED så det understøtter HDR, og settings til mit LCD er sat så TVet ikke aktiveret sin HDR profil ved HDR materiale.
Prøv alligevel at tjekke efter; forkert indstilling (der er kun 2 at vælge imellem) vil netop give sig udtryk i at sort, kun er sort!
Når du bruger en ekstern afspiller, kræver det, at TV OG afspiller står til at gengive samme område, ellers vil det enten give sig udtryk i manglende gråtoner eller manglende evne til at vise hvid.

Jeg kan forestille mig, du ikke ændrer dine HDMI-indstillinger på din afspiller, når du skifter mellem dine TV, korrekt?

Vi snakker ikke forbi hinanden, så længe du er klar over, du sammenligner pærer og bananer, så giver det bare ingen mening at oprette denne tråd, med mindre du ændrede overskriften til noget ala: "måske jeg bedre kan lide SDR end HDR"!

Du kan jo prøve at indstille begge TV til SDR og bagefter HDR, så kan du se, hvad du foretrækker ved SDR, og hvad du foretrækker ved HDR, forudsat du samtidig har valgt en fornuftigt profil på begge TV og evt. fintunet indstillingerne lidt, så dine TV har mulighed for at yde bedst muligt!
Supergris skrev: 08 mar 2022, 16:58 Prøv alligevel at tjekke efter; forkert indstilling (der er kun 2 at vælge imellem) vil netop give sig udtryk i at sort, kun er sort!
Når du bruger en ekstern afspiller, kræver det, at TV OG afspiller står til at gengive samme område, ellers vil det enten give sig udtryk i manglende gråtoner eller manglende evne til at vise hvid...

Vi snakker ikke forbi hinanden, så længe du er klar over, du sammenligner pærer og bananer, så giver det bare ingen mening at oprette denne tråd, med mindre du ændrede overskriften til noget ala: "måske jeg bedre kan lide SDR end HDR"!

Du kan jo prøve at indstille begge TV til SDR og bagefter HDR, så kan du se, hvad du foretrækker ved SDR, og hvad du foretrækker ved HDR, forudsat du samtidig har valgt en fornuftigt profil på begge TV og evt. fintunet indstillingerne lidt, så dine TV har mulighed for at yde bedst muligt!
Det har du selvfølgelig ret i.. HDR vs SDR er også en stor del af det jeg oplever.
Men OLED har vel også svære ved at vise grå.
Ikke nævneværdigt, som en anden allerede har svaret på.
Hvis du fra start havde skrevet, de forhold du testede under, så ville det være en anden tråd; det lader til, jeg er den eneste, der bed mærke i, hvad du egentligt skrev, som ikke passer med, hvad din overskrift lægger op til...

Hvorfor vil du ikke gøre dig selv den tjeneste, at ændre din HDMI-indstilling på din afspiller, så den matcher dit TV (som jeg har gjort opmærksom på benævner Apple dem modsat!), så er jeg sikker på, du vil opleve et langt bedre og mere korrekt billede, hvor du igen vil kunne nyde detaljerne, som Rasmus tidligere også har gjort opmærksom på?
Som skrevet matcher det på mit Oled men jeg matcher ikke på mit LED da det ikke kan vise HDR ordentligt.
Jeg er nok bare ikke fan af HDR og derfor tænker jeg at kunne "nøjes" med et LED næste gang.
Men hvilke settings er det helt præcist du tænker på?
HDMI-settings!
Der er mulighed for at indstille til enten "Full" (udvidet) eller "Standard", men du skal huske at de skal matche din afspiller, hvor Apple benævner dem det modsatte.
"Full" på dit TV er det, der skal benyttes ved HDR og din afspiller (modsat ved Apple).
I alt 4 forskellige kombinationer, men kun én, der er korrekt!

Du kan evt. teste med denne lille Youtube-video, så tror jeg, du bliver overbevist om at HDR kan implementeres overbevisende:

Nå ja ok vi snakker blot aktivering af HDR profil?
Nu er sådan en naturoptagelse også noget anderledes end div. Netflix producerede noir film serier.
Hvis vi nu skal blive lidt i HDR verdenen.
Ikke blot aktivering, men korrekt match mellem TV og afspiller. Kun én ud af 4 muligheder, der er korrekt!

Dit TV skal helt sikkert stå på Full (Udvidet) ved HDR, så tjek det.

Derefter går turen til din afspiller, det tager 30 sek.
Test, ser det godt ud, så er dit problem løst, ellers prøv den anden indstilling, der er til rådighed!

Tjek evt. her, hvor Apple TV indstilles, så den kun kun smider et HDR-signal ud, når det understøttes: