Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så er der naturlighvis "burn in". Hvad er jeres erfaring med det? Diverse vidoer, youtube kommnetarer og forums får det til at lyde som om, at hvis man ser film med undertekster, eller spiller ps4 eller xbox i nogle timer, så er man garanteret burn in. Skal man tage højde for det under meget moderat brug?
Jeg kommer ikke til at bruge tv'et hver dag, og i mange tilfælde kun i nogle timer af gangen.
ChrelleJensen skrev: 20 nov 2019, 11:14 Så er der naturlighvis "burn in". Hvad er jeres erfaring med det? Diverse vidoer, youtube kommnetarer og forums får det til at lyde som om, at hvis man ser film med undertekster, eller spiller ps4 eller xbox i nogle timer, så er man garanteret burn in. Skal man tage højde for det under meget moderat brug?
Jeg kommer ikke til at bruge tv'et hver dag, og i mange tilfælde kun i nogle timer af gangen.

Godt spørgsmål, vil jeg enlig også gerne vide.
for hjemme ved mig er der 3 børn fra 3 til 9 år. så nogle dage kan fjernsynet godt være tændt en god rum tid også fordi de glemmer at slukke tvet eller falder i saver på diverse børnekanaler
Bull skrev: 20 nov 2019, 13:11
Grandahl skrev: 20 nov 2019, 12:26 Der er virkelig mange tråde om emnet, prøv at søge på Oled og burn in

Synes der er delte meninger..

hvad siger eksperterne herinde,..??
Noget i har oplevet ??
Ikke en ekspert, men dog en brugsoplevelse:

Det er bestemt ikke alle der oplever burn-in, men de der gør er i sagens natur mere meddelsomme end de der ikke ikke gør.

Jeg oplever ikke burn-in efter 2 år.
Mit forbrug er således skruet sammen:

Dagligt brug 4-5 timer ( ca 3 timers film/ serier, 1 times nyheder/aktuelt stof og ca 8 timers spil om ugen).

Ingen teknologi er perfekt, og burn-in kan forekomme, ingen tvivl om det. Hvis du vælger OLED, skal det være fordi du vægter billedekvalitet højt. Her er der ingen over eller på siden. De allerdyreste Samsung LCD kommer tæt på.

Er du overdrevet bange for at blive ramt af burn-in, vil det efter min mening, ødelægge nydelsen af den fine billedekvalitet.

Nogen vil hele tiden skulle tjekke efter det og bemærke de mindste ændringer i billedet. I det tilfælde ville jeg lave det "trade off" at leve med et LIDT ringere billede, men være ret sikker på ikke at få burn-in.

Mit næste TV bliver, igen, et OLED, denne gang dog i 65"

OLED er entusiastens valg, når det kommer til bedste billede.
Pede8000: Tak for et real world scenarie. Det kan man forholde sig til. Prøver lidt at forstå "burn in". Jeg forstår sådan set godt hvorfor det sker, men hvis et tv, lad os tage dit eksempel, ikke har oplevet nogen form for burn in over en periode på 2 år, betyder det at det ikke kommer til at ske med den variation af content du ser? Jeg ved, at jeg ikke kommer til at skifte mit nye TV ud før om mange år. Måske rigtig mange år. De fleste tilfælde hvor folk snakker om, at de ikke har oplevet burn in, er efter 2-3 år, men er man, teoretisk set, garanteret at det sker over tid, eller forekommer problemet med stor chance ikke, hvis det ikke er sket over lad os sige 2 år?
Det burde hedde "burn-out"... Panelet ældes uens. ;-)
Nå, tilbage til emnet.

Vil mene at der helt sikkert vil ske en ændring af panelet over tid. Det ældes ujævnt. Det samme skete med plasma. (LED skal jeg ikke kloge mig på, der må andre træde til?!)

Jeg vil sagtens kunne leve med et "ramt" OLED, der i min optik stadig er LCD overlegent på f.eks sort niveau. Jeg LEDER normalt ikke efter fænomenet, men prøvede en test, i øvrigt lagt på Youtube af Samsung. Der var ingen antydning.

Jeg benytter mit TV helt normalt. Hvis du er seriøs omkring billede og farverum, er det værd at vælge et OLED.
Bull skrev: 20 nov 2019, 07:46 hvad ville i helst have af OLED LG eller Sony ??
Forskellene er marginale og man skal være supernørd for at gå op i dem. Da panelerne år efter år er de samme og ikke har udviklet sig særligt meget er forskellen primært at finde i signalproccesingen, og der kan man om de to spurge mærker fremhæve:

LG's 2019 modeller med HDMI 2.1 til spil (Gamer-PC og next-gen 2020 konsol) - Laveste latency og op til 120 fps variabel framerate

Sony til film/video - Har god opskalering og den bedste Posterization.

Mht Burn-in. Så kigger jeg faktisk selv efter et 55 tommer LG B9/C9 som computermonitor, hvis der f.eks. kommer et suværent Black-Friday tilbud på det. RTings har kørt burn-in test på OLED i over 5 år og der er ikke noget derfra der skræmmer, heller ikke i forbindelse med burn-in test fra spil - hvis man ellers forstår at benytte sit OLED med omtanke og omhu (Dvs lave lysstyrker når man er i skrivebordsmiljøet, mens man kan slå sig løs i spil og video) , så er det ikke noget der bør forhindre en i at gå efter den bedste billedkvalitet, slet ikke hvis det skal bruges til generelt brug.
Senest rettet af TBC 21 nov 2019, 05:59, rettet i alt 1 gang.
Der er ikke nogen større forskel i billedkvalitet på Sony/LG det viser testene her på siden også. Så prisen bliver afgørende for mange. Vil dog foretrække f.eks. foretrække C9 fremfor Sony AG8 da denne er en 2018 model og C9 er 2019.
Der er forskel i design, ligesom der kan være præferancer ift. smart tv og den slags.
TBC skrev: 21 nov 2019, 03:01
Bull skrev: 20 nov 2019, 07:46 hvad ville i helst have af OLED LG eller Sony ??
Forskellene er marginale og man skal være supernørd for at gå op i dem. Da panelerne år efter år er de samme og ikke har udviklet sig særligt meget er forskellen primært at finde i signalproccesingen, og der kan man om de to spurge mærker fremhæve:

LG's 2019 modeller med HDMI 2.1 til spil (Gamer-PC og next-gen 2020 konsol) - Laveste latency og op til 120 fps variabel framerate

Sony til film/video - Har god opskalering og den bedste Posterization.

Mht Burn-in. Så kigger jeg faktisk selv efter et 55 tommer LG B9/C9 som computermonitor, hvis der f.eks. kommer et suværent Black-Friday tilbud på det. RTings har kørt burn-in test på OLED i over 5 år og der er ikke noget derfra der skræmmer, heller ikke i forbindelse med burn-in test fra spil - hvis man ellers forstår at benytte sit OLED med omtanke og omhu (Dvs lave lysstyrker når man er i skrivebordsmiljøet, mens man kan slå sig løs i spil og video) , så er det ikke noget der bør forhindre en i at gå efter den bedste billedkvalitet, slet ikke hvis det skal bruges til generelt brug.
Tak for indput!
Og godt at høre med burn in... TV'et skal nemlig bruges til generelt brug, så det lyder som om jeg ikke skal være bekymret hvis jeg passer godt på det.