Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Vatslav
Hold da op, skærmen er lige steget 1000 kr. hos computercity....
Jeg købte den for 4.500 og nu koster den 5.500 kr.
Dét kalder jeg en god og heldig handel :)

Men på edbpriser.dk koster den stadig omkring de 4.500 kr.-
Af Barium
yakken skrev:Nej, den har ikke 8 bits farvedybde. TN paneler kan pr. definition kun addresseres med 6 bits præcision, så hvis du læser andet er det en fejl. De sidste 2 bit opnås med FRC.
Det vil sige, at informationerne her: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho ... 30969.html
er forkerte? (se også nedenfor).
Farve
HP Vivid Color Technology (92% farveområdepanel), ægte 16,8M farver (8-bit farve)
Skulle mene at når der står 8 bit så skal det være det. Men kan være mig der er naiv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis det er TN så er det 6 bit og så er informationerne forkerte. Den fremviser 16.2 millioner farver via FRC. Om du så kan se forskellen er nok mere tvivlsomt...
Af Barium
Jeg skrev en mail til HP support for at finde ud af om det virkelig var 8 bit. Jeg fik det her ikke alt for brugbare svar tilbage. De kan altså ikke sige hvilken paneltype det er, men han påstår at det er 8 bit. Og i mailen før sagde han sågar det var ægte 16,8 mio. farver. Så det kan vel ikke være et TN panel?
Hej igen Tommy

Jeg har været nede hos teknikernes mentor`e og de fortæller at det er (8 bit) 16,8 m Farver, Men vi kan ikke henvise til nogen dokumenter, Der fortæller om hvorledes hvilket panel der bliver brugt i denne skærm.
Der er desværre ikke andre steder,man kan kontakte for at få detaljerne for mere info.

Med venlig hilsen
Carsen

HP Førsalg afdeling.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Betragtningsvinklerne er 160/160. Det er de KUN på TN paneler.
2. W2x07 serien var udelukkende baseret på TN. Hvorfor tror I at det er ændret i den nye model når det lave prisleje fastholdes?
3. 5 ms uden overdrive kan ikke lade sig gøre på andet end TN. Responstiden opgives som on-off ergo er der ikke overdrive i og ergo kan den ikke være baseret på hverken VA eller IPS teknologi.

Hvad HPs teknikker og supporter herefter tror de har forstået er jeg ret ligeglad med. De tager begge fejl - skærmen ER et TN panel og den adresserer sine pixels med 6 bits præcision pr. subpixel.

Men hvorfor går I overhovedet op i det? Sådan har det jo altid været og producenterne har mere eller mindre opgivet farvegengivelsen på deres TN paneler som de lystede. Der er intet der har ændret sig.
Af Barium
yakken skrev:1. Betragtningsvinklerne er 160/160. Det er de KUN på TN paneler.
2. W2x07 serien var udelukkende baseret på TN. Hvorfor tror I at det er ændret i den nye model når det lave prisleje fastholdes?
3. 5 ms uden overdrive kan ikke lade sig gøre på andet end TN. Responstiden opgives som on-off ergo er der ikke overdrive i og ergo kan den ikke være baseret på hverken VA eller IPS teknologi.

Hvad HPs teknikker og supporter herefter tror de har forstået er jeg ret ligeglad med. De tager begge fejl - skærmen ER et TN panel og den adresserer sine pixels med 6 bits præcision pr. subpixel.

Men hvorfor går I overhovedet op i det? Sådan har det jo altid været og producenterne har mere eller mindre opgivet farvegengivelsen på deres TN paneler som de lystede. Der er intet der har ændret sig.
Skærmen så interessant ud, jeg troede jeg endelig havde fundet en skærm med ægte 8 bits præcision der endda så nogen lunde fornuftig ud. Men er ikke nogen ekspert så da rart at høre det fra folk der har forstand på det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du forsøgt at sammenligne farvegengivelsen på et TN panel og en VA baseret skærm og derved konkluderet at du ikke kan leve uden 8 bits præcision?

Du kan jo stadig kalibrere en TN baseret skærm.