Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

DemonTwisterz skrev:Det var sandt for et par år siden,
Det passer ikke - min model (EF950V) er ca. 3 år gammel. Det kan levere ca. 400 nits og det er mere end rigeligt. Jeg har store sydvendte vinduer + en dør med glas fra top til tå og der er ingen problemer.
DemonTwisterz skrev:men den gælder ikke længere. De nyere OLED modeller er blevet markant mere lys-stærke end hvad der var tilfældet for nogle år siden. Det er sandt at LED belyste fjernsyn og især QLED belyste fjernsyn kan være endnu mere lysstærke end OLED kan. Men de er til gengæld også så kraftige at man direkte kan blive blændet af dem. De nye OLED fjernsyn fungerer fint i såvel lyse som mørke rum.
Ja, de nyere kan levere ca. det dobbelte.
Jeg er selv stor fan af Oled billedkvaliteten og drømmer om Sony AF9 65” til stuen.

Jeg har dog selv samme bekymring som trådstarter.. da jeg desværre endnu ikke har set et Oled tv i et lokale med store vinduer.. Bekymringen blev så heller ikke mindre da jeg så rtings.com og forskellen mellem AF9 og ZF9. AF9 kan levere <150nits på et fuldskærms billede hvor ZF9 kommer op på >650nits det er alligevel noget af en forskel. ;;)
Om de knapt 150 nits rækker i praksis kan jeg af gode grunde ikke svare på men jeg savner nogle som forholder sig til den overordnede lysstyrke i panelerne i stedet for alene at fokusere på hvor mange nits der kan præsteres på et 2% vindue.
Det er sjældent, at du har et billede med 100% APL, så de 150 nits ved fuld hvid kommer du reelt aldrig til at opleve. Men det er klart, at ZF9 vil stadig have langt mere lysoverskud i almindelighed, og den kan også sætte fuldt blus på alle farver - OLED kan reelt ikke levere peak lysstyrke på andet end hvid. Rød, Grøn og Blå har meget lavere lysstyrke.
Der er måske et andet problem med OLED.
Jeg har oplevet, at hvis solen bager ind på skærmen kan der komme en plamage, som kan ses på ensfarvet baggrund. Men det forsvandt igen ved at køre en skærmrens.

Mit OLED hænger vinkelret på vinduespartiet, som vender mod syd. På et tidspunkt om formiddagen kan lyset ramme skærmen.
Der er overhovet ikke problem med for lidt lys på tv'et om dagen.
Senest rettet af Brixen 21 okt 2018, 17:37, rettet i alt 1 gang.
Tusind tak for alle jeres svar! Jeg har nørdet (så meget som mine ikke så tekniske tilgang nu formår) og var landet på et qled - Q8 helt præcist pga lysstyrke og at jeg gerne vil undgå one connect boxen pga installationshensyn.

.... MEN, nu kom der lige en nyhedsmail fra Power, der viser OLED B8 på tilbud til 10.000 kr for 55 tommer. På mange andre parametre er jeg mere vild med dette tv, men tror I det kan klare sig i en mega lys stue? Eller er der andre OLED der kan det som alternativ til Samsung Q8? Jeg er faret vild i nits junglen og jeg blev ikke mindre forvirret af at læse tests, som viste forskellige nits afhængig af SDR og HDr og full screen nits vs noget andet jeg ikke husker.... det er simpelthen så teknisk, om jeg vil jo egentlig bare gerne vide om tv’et kan lyse tilstrækkeligt i et meget oplyst rum med kæmpe vinduespartier....??‍♀️

Mvh. Kirstine
Altså, intet TV viser mega gode billeder med solen direkte ind i skærmen, men hvis du har en almindelig stue med lysindfald fra haven/ gaden, er det intet problem.

Du ville under alle omstændigheder også trække for, hvis solen står direkte ind i et LCD TV, alene pga refleksioner i skærmen.
Samsung har gjort et stort marketingstunt ud af at promovere deres skærm som noget nyt, men når vi skærer ind til benet så er det et LCD tv.

OLED er opbygget anderledes.
Kirstinejensen skrev:Tusind tak for alle jeres svar! Jeg har nørdet (så meget som mine ikke så tekniske tilgang nu formår) og var landet på et qled - Q8 helt præcist pga lysstyrke og at jeg gerne vil undgå one connect boxen pga installationshensyn.

.... MEN, nu kom der lige en nyhedsmail fra Power, der viser OLED B8 på tilbud til 10.000 kr for 55 tommer. På mange andre parametre er jeg mere vild med dette tv, men tror I det kan klare sig i en mega lys stue? Eller er der andre OLED der kan det som alternativ til Samsung Q8? Jeg er faret vild i nits junglen og jeg blev ikke mindre forvirret af at læse tests, som viste forskellige nits afhængig af SDR og HDr og full screen nits vs noget andet jeg ikke husker.... det er simpelthen så teknisk, om jeg vil jo egentlig bare gerne vide om tv’et kan lyse tilstrækkeligt i et meget oplyst rum med kæmpe vinduespartier....??‍♀️

Mvh. Kirstine
Lyt til Brixen - der er IKKE for lidt lys i et OLED.
Hvis dette OLED B8 tiltaler dig mere, så glem alt om at vælge ud fra nits. Vælg ud fra de andre parametre.
Kirstinejensen skrev:Tusind tak for alle jeres svar! Jeg har nørdet (så meget som mine ikke så tekniske tilgang nu formår) og var landet på et qled - Q8 helt præcist pga lysstyrke og at jeg gerne vil undgå one connect boxen pga installationshensyn.

Mvh. Kirstine
Jeg har et 65 tommer B7 i en meget lys stue - Vinduesparti fra gulv til luft i den ene vinkel, samt en terrasse dør. Begge dele sydligt. Og der mangler IKKE lys fra TV'et. Jeg forstår ganske simpelt ikke at man seriøst kan mene der mangler lys i skærmen. Og gør der så vælg billede profilen "bright. Nu sidder jeg aldrig og ser en god film når solen skinner udenfor, men til alm. tv eller OK serier om dagen, da må jeg bare sige at et godt OLED stadig er at foretrække fremfor et LCD / samsung QLED. Og om aftenen er det ganske simpelt bare meget bedre end de andre. Du skal IKKE være nervøs for manglende lys eller godt billede selvom solen skinner udenfor.
Hvor mange har egentlig et sammenligningsgrundlag mellem OLED og de lysstærke LCDskærme. Jeg har selv OLED, det fungerer fint, det er ikke fantastisk i solskin, slet ikke.. Men den er ikke dårligere end de øvrige LCD skærme jeg har haft i stuen. De er dog heller ikke så lysstærke som de nye LCD skærme, det er tydeligt at der er noget mere power på lyset nu, det har jeg selv set..
Jeg har dog ikke set deres virke i lyse omgivelser, nogen der har sammenligningsgrundlag?
Grandahl
Hvad bygger du det på ? altså at OLED skærme heller ikke er så lysstærke som de nye LCD skærme ??
Noget du har set ved selvsyn eller noget du bygger på tal opgivet på diverse sider ??
At OLED skærme ifølge dig "mangler" power i forhold til LCD er det så bygget på tal eller på noget du har set i samme omgivelser ?? tror , at selvom det er godt ment indlæg er med til at forvirre mere end det gavner.
Men det er jo blot min mening.
Kommer selv fra et Panasonic AS800 i 55 tommer som afgik ved en alt for tidlig død ,og var derfor nødt til at foretage et ret hurtigt valg som blev Sony 55AF8 og kan kun sige at det på ingen måde lader noget tilbage at ønske med lysstyrke......har i øvrigt en væg fyldt med vinduer der er vendt mod sydvest......og OLED banker på alle måde mit gamle Panasonic AS800 i 55 tommer...også i lysstyrke.
Jeg har set lysstærke LCD og OLED skærme ja, det er jo heller ikke hemmeligt for nogen at de ifølge test og målinger er mere lysstærk.. Men de rigtig høje nits holder de kun kortvarigt, men Er de stadig bedre?

Jeg spørger ikke for at forvirre nogen, hvorfor tror du det FDP? Jeg gør det for blive klogere på det.

Jeg er interesseret i at vide om nogen har set begge preforme i lyse omgivelser ?