Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jugglerq
Jeg havde først købt et Pana 55CX750, men helt ærligt det var ikke specielt godt jo betragtnings vinkel var faktisk ikke ringere end mit Pana plasma 42GT50, jeg købte istedet et Pana 55CX800 og jeg var rigtig bange angående betragtnings vinklen, men heldigvis har det overhovedet ikke haft nogen betydning i min TV stue på 20 m2, sofaerne står ude til siden CX800 hænger i midten :) billedet taget fra hvor jeg sidder mest.
Vedhæftede filer
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG (287.6 KiB) Vist 3801 gange
Senest rettet af jugglerq 14 maj 2016, 14:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
thg skrev:Kunne man ik overveje i tests at kalibrere både til aften brug og dags brug? Og/eller måske et kompromis "allround" - for det er vel de færreste der kun ser tv i 100% mørke og man bør vel derfor vælge et kompromis som passer til alle forhold.
Du kan jo bare skrue op for lyset. Hvis du kun skruer på baggrundsbelysningen vil RGB mv være uændret. Men sortniveauet vil blive dårligere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en alm. stue ved aftentid. Den er ikke mørklagt og jeg bruger jo kalibreringen i samme stue bagefter, så det er "til normal brug" der kalibreres, men ikke til en "oplyst stue". Jeg rammer omkring de 120-140 nits i lysstyrke, hvilket er egnet til dæmpet belysning.
Brugeravatar
Af edinger
jugglerq skrev:Jeg havde først købt et Pana 55CX750, men helt ærligt det var ikke specielt godt jo betragtnings vinkel var faktisk ikke ringere end mit Pana plasma 42GT50, jeg købte istedet et Pana 55CX800 og jeg var rigtig bange angående betragtnings vinklen, men heldigvis har det overhovedet ikke haft nogen betydning i min TV stue på 20 m2, sofaerne står ude til siden CX800 hænger i midten :) billedet taget fra hvor jeg sidder mest.
Hvis man interesserer sig tilstrækkeligt for A/V-udstyr til at begive sig ind i det her forum, forstår jeg virkelig ikke, at man kører med sådan et sofa-setup dér. Men der er måske kommet en kvinde på tværs?

Nå, det var off topic... 8-)
Af tole
Ok, konklusionen må være jeg venter lidt endnu og håber på mit plasma holder nogle år indtil oled er kommet endnu mere ned i pris.

jugglerq: Meget interessant med dit konkrete setup, hvis du ikke kan se nogen forringelse af billedkvaliteten fra den vinkel. På sony'en ville det helt sikkert kunne ses fra den vinkel.

Det kunne indikere et svar på mit oprindelige spørgmål- om der er forskel på va paneler ift betragtningsvinkler, og det kunne det tyde på :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Cx800 performer på samme måde som Sonyen. De nye High-end fra Pana er faktisk en smule værre. Så det må være et spørgsmål om tolerancetærskel.
Af jugglerq
Jeg tror ikke mit billede fra mit sidste indlæg, viser det som jeg prøver at beskrive, der hvor jeg sidder er der ca 3 meter ind til skærmen, når jeg kikker ligeud er mit lige punkt imellem kant af skærm & højtaleren, jeg ved ikke hvor mange grader at det er fra midt, men jeg ser ingen forringelse i forhold til når jeg sætter mig midt for & ja opsætningen af sofaerne er et kompromis med min kone :) Men jeg fik da overtalt hende til et 55" hun kunne godt leve med 42" jeg har prøvet at tage billedet med min IPAD så jeg ser lige ud,
Vedhæftede filer
IMG_00021.jpg
IMG_00021.jpg (225.85 KiB) Vist 1955 gange
Af bentpetersson
Se videoen lidt længere nede på linket under Viewing Angle

Det viser betragtningsvinklen på mit js9005, der er 16 grader fra midtpunkt og altså 32 grader til begge sider ifølge måling.

Men jeg har ikke det nævnte 1 m problem, hvor der udviskes farver/lys . Jeg skal længere ud end en kæmpesofabredde for at se forskel.

X85C burde have 4 x 2 grader mere betragtningsvinkel end mit buede.
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/js9000
Senest rettet af bentpetersson 18 maj 2016, 13:37, rettet i alt 1 gang.
Af jugglerq
bentpetersson skrev:Se videoen lidt længere nede på linket under Viewing Angle

Det viser betragtningsvinklen på mit js9005, der er 16 grader fra midtpunkt og altså 32 grader til begge sider ifølge måling.

Men jeg har ikke det nævnte 1 m problem, hvor der udviskes farver/lys . Jeg skal længere ud end en kæmpesofabredde for at se forskel.

Det må være en fejl på din skærm jugglerq
jeg tror ikke at det er mig du skriver til, jeg har et Pana 55CX800,
og jeg bemærker ikke nogen forringelse I betragtningsvinklen, der hvor jeg sidder. PS jeg ved ikke hvad 1 m problem er. :(
Af bentpetersson
jugglerq skrev:
bentpetersson skrev:Se videoen lidt længere nede på linket under Viewing Angle

Det må være en fejl på din skærm jugglerq
jeg tror ikke at det er mig du skriver til, jeg har et Pana 55CX800,
og jeg bemærker ikke nogen forringelse I betragtningsvinklen, der hvor jeg sidder. PS jeg ved ikke hvad 1 m problem er. :(
Du har helt ret. Jeg beklager. 1 m problemet blev nævnt i første i kommentar. ☺

Ps jeg har slettet dit navn i min fejltagelse
Af tole
Det var nok mig som oprindeligt skrev 1m til siden fra midten... Jeg burde prøve at regne ud hvad vinklen er, men det kan jeg ikke lige overskue nu ;-) Det er vel noget med tangens til 1m/3m eller sådan noget :-)

Igen, det har nok også noget med tolerancetærskel at gøre, og min er nok rimelig lav, så jeg skal nok bare holde mig fra de tv med VA paneler :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jugglerq skrev:Jeg tror ikke mit billede fra mit sidste indlæg, viser det som jeg prøver at beskrive, der hvor jeg sidder er der ca 3 meter ind til skærmen, når jeg kikker ligeud er mit lige punkt imellem kant af skærm & højtaleren, jeg ved ikke hvor mange grader at det er fra midt, men jeg ser ingen forringelse i forhold til når jeg sætter mig midt for & ja opsætningen af sofaerne er et kompromis med min kone :) Men jeg fik da overtalt hende til et 55" hun kunne godt leve med 42" jeg har prøvet at tage billedet med min IPAD så jeg ser lige ud,
Det er helt klart et spørgsmål om temperament. Det er et faktum, at kontrasten daler når du flytter dig væk fra midten, men om man så kan leve med det er en smags-sag. Nu har jeg en OLED stående pt. og sammenlignet med det VA-panel der står i samme lokale, så er forskellen nærmest som dag og nat.