Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Turbo
Lige med højtalere oplever jeg meget tit kvalitet og pris ikke rigtig hænger sammen, tit er det designet folk betaler for - kvalitet når der tales højtalere må være at den lyder som en højtaler burde gøre (en snore lige frekvenskurve i området 20Hz-20kHz uden forvrængning).

Philips lavede engang (ca. 40 år siden) en bog (orange) med 18 højtaler byggesæt i - i den stod bl.a. også grundprincipperne for at bygge en god højtaler. Jeg mener også det var i den jeg læste hvad den gamle HiFi din norm 45500 indebar - 40Hz-16kHz, max 1% forvrængning, en stereo forstærker min. 6 watt sinus (der menes konstant effekt, ikke peek) pr. kanal og en par få andre ting. Din 45500 var ikke særlig bred i kravene.

Men sjovt at se at mange højtalere i dag ikke kan overholde den gamle din norm 45500 i frekvensområdet.
Af janbau
K83 skrev:High End synes jeg nu ikke lige man kan kalde de højttalere, højst mid-fi klassen. Egentlig high end når vi snakker højttalere starter vel omkring de 15-20.000 kroner stykket.

Men så længe du er glad for dem er det jo vigtigst :)
Det er nok en overdrivelse at kalde dem High End fejl fra min side. Men jeg er meget glade for dem så for mig føles de som High End. Det er første gang jeg har givet imellem 5000 6000 kr. stk. for en højtaler. Var jo heldig at få dem til intro pris.
Skal jeg have samme højtaler serie hele vejen rundt til surround skal jeg nok ud og smide små 20000 kr.
Af K83
Det er bestemt heller ikke fordi mine ligger i High end området, og ja, så længe man selv er glad er alt jo godt.

Tænker du da at få Dali hele vejen rundt?
Af janbau
Turbo skrev:Lige med højtalere oplever jeg meget tit kvalitet og pris ikke rigtig hænger sammen, tit er det designet folk betaler for - kvalitet når der tales højtalere må være at den lyder som en højtaler burde gøre (en snore lige frekvenskurve i området 20Hz-20kHz uden forvrængning).

Philips lavede engang (ca. 40 år siden) en bog (orange) med 18 højtaler byggesæt i - i den stod bl.a. også grundprincipperne for at bygge en god højtaler. Jeg mener også det var i den jeg læste hvad den gamle HiFi din norm 45500 indebar - 40Hz-16kHz, max 1% forvrængning, en stereo forstærker min. 6 watt sinus (der menes konstant effekt, ikke peek) pr. kanal og en par få andre ting. Din 45500 var ikke særlig bred i kravene.

Men sjovt at se at mange højtalere i dag ikke kan overholde den gamle din norm 45500 i frekvensområdet.
Nu synes jeg ikke jeg har betalt for meget for Opticon 6 Højtaleren og designet er ikke noget særligt på den højtaler . Det man betaler for er Lyden . Rubicon serien koster det dobbelte med rigtig finer. Da jeg Hørte Rubicon serien sidste år blev jeg virkelig meget begejstret for lyden på dem men prisen til små 12000 kr. stk. afholdt mig for at købe. Opticon serien har den samme lyd til den halve pris. Rubicon er da lige en tand bedre men jeg har hørt dem hjemme i min stue og så stor forskel er der ikke.
Du siger du har hørt dem men var det sæt du lyttede til spillet til mine lød meget tamme i starten det første sæt jeg prøvede var deres nye demo sæt som jeg have hjemme i 3 uger inden mine egne kom hjem. Og jeg var da skuffet over lyden i starten de skal helt klar spilles til .
At du ikke kan lide lyden på en Dali højtaler gør dem jo ikke til en dårlig køb lyden der kommer ud er dem er jo en smagssag. Ville jeg have masser af bas havde jeg købt en Cerwin-Vega .
Af Turbo
Jeg har intet imod Dali højtalere specielt. Det er den hel dybe bas de ikke kan gengive simpelthen fordi membranen er for lille, resten af lyden i dem er rigtig god.

Jeg vil gå ud fra de var spillet til - så stor forskel som jeg opfatter du giver udtryk for (spillet til eller ej) er der ikke, det er dig der vender dig til lyden ;)
Man kan ikke helt regne med det man høre i en forretning da de er stillet op i et rum med 700 andre højtalere og de begynder at svinge med, derfor skal man have dem hjem for rigtigt at kunne bedømme dem.

Der skal ikke være masse af bas, der skal være som jeg har skrevet flere gange, lige meget af det hele i området 20Hz-20kHz - ikke nogle områder der peek'er op eller falder.

Cerwin-Vega selvom de nok overholder den gamle HiFi din norm 45500 vil jeg nok kalde dem for PA-højtalere - de er hammer gode til at sige bom-bom og tsh-tsh, hehe.

Men som K83 er inde på, så handler det først og fremmest om man er glad for det man har, og det er du og det skal du også være :)
Af janbau
Tak for en god debat
Af janbau
Ja en Marantz SR6010 Sølv i Fredags er ved at afprøve den , men jeg er dog ikke så imponeret over den som jeg var for min tidligere Onkyo 646 da denne er over dobbelt pris.

Har en del problemer med Hdmi indgange på den.
Virker lidt tavs i det skal tit op på 75 % på Uret på visse indgange trods det at jeg har tilsluttet min kraftige 150 Watts effektforstærker til front . Jeg synes at jeg skal skrue meget op for den , meget mere end jeg skulle for min Onkyo.

Det har jeg hørt fra andre men det var den mindre model 5010 . Det har nok noget med den opsætning som den er kalibredret ind til med målemikrofonen . ?

Har hørt noget af Roger Waters THE WALL i Atmos på 9 Højtaler og må sige det lyder sindssyg godt, selve mix et af lyden på den film Waoo sikke en lyd .
Har opdateret den til Dts X og måtte så købe filmen Crimson Peak og her er lyden også i top .

Var noget overasket over at der ikke findes nogle Programmer hvor man kan indstille lyden med en masse forskellige Virtual CINEMA programmer. Det er den første Av Receiver jeg nogensinde har haft som ikke har det ?

Tror jeg vil ind og låne den Denon AVR-X4200W og sammenligne dem.

Mvh Jan
Af K83
Surt at den ikke lever helt op til dine forventninger. Har du mulighed for at komme af med den hvis du ender med at komme til den beslutning?

Jeg kender ikke den nævnte Denon model, men generelt synes jeg de laver nogle gode receivere. Det samme gælder Onkyo og Yamaha synes jeg.

Men det skal enten være den SR6010 eller den nævnte Denon? Ikke en Onkyo eller andet?
Af janbau
Jeg har 30 dages returret så ellers havde jeg ikke turet købe.

Havde jeg gået efter en 7,2 havde jeg nok valgt Yamaha RX-V781 nye model da jeg har gode erfaringer med Yamaha.

Skulle jeg gå efter ren kraft og super lyd i 2 kanals stereo havde jeg valgt Onkyo s nye RZ 900 da den får Super anmeldelser med dens råstyrke og opbygning og dens fine lyd i 2 kanals stereo. Den er desværre stadig dyr koster lige nu 8999 kr. i sølv . Dens lillebror RZ 800 koster 8489 kr. som også var en muglighed men så skulle prisen ned i ca 7000 kr.

Ang. SR6010 så har jeg da fået løst nogle af de hdmi problemer jeg havde. Samt fået mere Power på visse indgange da der jo er gode mugligheder for justering på de enkelte indgange.
Så det er nok bare noget med at jeg skal lære den bedre at kende.
Af K83
Ja, hvis ikke du bliver tilfreds kan den jo byttes igen. Og måske en af de andre du nævner kommer ned i pris jo.

Men yamaha rx-v781 dur ikke til dig?

Hvilke højttalere bruger du i dit 9.1 setup forresten? Altså udover Opticon front ;)
Af janbau
Jo den Yamaha ville da være et udmærket valg. Men da jeg jo går efter Atmos og Dts X og har en effektforstærker så 9 kanaler er mulig i mit Av-setup så synes jeg helt klart jeg vil gå efter det bedste setup. Jeg har omkring 70 bluray film og ca 10 med Atmos lyd og min første med dts-s lyd.

Jeg har lige hørt Roger Waters The Wall i 2 Timer med Atmos og jeg siger dig det lyder godt. Det har Roger fået mixet godt sammen sikke en Lyd stuen bliver fyldt med.

Mit setup er lige Pt. af højtaler. Det fungerer men skal det udbygges med Opticon hele vejen rundt vil det koste kassen.

Som front Dali Opticon 6 + Effekt forstærker
Center Kef Q 6

Som baghøjtalere har jeg den berømte Eltax monitor 3 som faktisk er en eftertragtet højtaler som har vundet priser . De sider i loftet 4 stk. i Atmos setup.
Som baghøjtler har jeg sat et sæt gulvhøjtalere som er Eltax Nexus 11 E

Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... iR5fO1w.99
Af K83
Ja så er der vist også fyldt op med højttalere i stuen ;)

Men du har ret, de Monitor 3 er rigtig gode og skal du skifte til Opticon hele vejen rundt bliver det både dyrt og du vil næppe opnå en stor forskel.
Evt kan du skifte center så den matcher front jo.

Du bruger ikke aktiv sub?

Men bliver da spænde om du ender med at beholde Marantz eller skifter den :)
Af janbau
Ja center ville være god at skifte men prisen er for høj lige pt. koster 4000 kr. Så det må vente til jeg finder en på tilbudstorvet.

Ja jeg har en Aktiv sub en Eltax Atomic.