Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev:Det er to typer, hvorpå man kan lave LCD-panelerne. Reelt har det at gøre med hvorden de små flydende krystaller er arrangeret inde i hver pixel. Overordnet set kan man sige, at VA har relativt god sortniveau, men dårlige betragtningsvinkler. IPS har brede betragtningsvinkler, men svagt sortniveau. Begge to kan gengive præcise farver, men kommer meget an på instillingerne. Personligt foretrækker jeg VA-paneltypen. Visse foretrækker dog IPS, hvis de primært ser tv i et oplyst rum og hvis der er mange siddepositioner i stuen.

Ja, JU7005 minder en del om JS8005. JU7005 har bare ikke det lidt større farverum som JS8005, men vær opmærksom på, at du kun får gavn af det, hvis du har indholdet. Det vil sige såkaldt HDR-indhold, som slet ikke findes på markedet endnu. F.eks. de kommende UHD Blu-ray-skiver. JU7005 er dog bagbelyst, så der er mindre risiko for at de ser lysgennemslip på skærmpanelet i de mørke filmscener.
I forhold til betragtningsvinkler, hvor langt skal man så ud for at det kommer til at have en betydning? For tænker vores tv skal hænge med et Vogel tv ophæng som kan drejes som man vil :)

Hvad vil det sige at man kan se lysgennemslip på skærmpanelet ?
Tag et kig i vores anmeldelse af eks Sony X90, og find de langtidseksponerede billeder der viser skærmen med sort baggrund. Der kan du se hvad det betyder hvis der slipper for meget lys igennem.
3 personer der sidder tæt ved siden af hinanden i en sofa kan få et perfekt billede. De efterfølgende må nøjedes med dårligere billede, som bliver markant værre jo længere man sidder skråt for skærmen. Jeg synes Der er alt for lidt fokus på betragtningsvinkler i test. Hvis man ikke kan sidde lige foran skærmen er skærmens kvalitet jo helt ligegyldig. Hvis man er vant til en plasmaskærm er mit råd, at man skal holde sig langt væk fra va paneler.
Kun tre personer er nok lidt underdrevet. Efter at have haft et js9005 i et par måneder, vil jeg snarere sige 5 personer på lige Linie og 250 cm fra skærm, hvor billedet er totalt skarpt og sortniveauet overvældende.
Og naturligvis flere personer længere væk og færre nærmere på.
Sidder man længere til siden foran VA skærmen svinder sortniveauet, og billedet minder på dette sted vel om IPS paneler, hvis der billedligt skal sammenlignes.

Rejser jeg mig fra stolen minimeres den komplette betragtningsvinkel sig på samme måde.

Men bedøm selv ved at se, hvordan billedet forandres, når vinklen ændres på videoen, der vises længere ned på linket:

Gå til Viewing Angle på

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/js9000

På hovedsiden findes også en oversigt over betragtningsvinkler på en række 2015TVmodeller
Rasmus Larsen skrev:Jeg ved ikke om jeg er i undertal her, men jeg går ikke i elektronikvarehuse for at få rådgivning og vejledning. Jeg laver alt research på nettet ved at læse flere personer/mediers holdninger samt blandt bekendte og så handler jeg (oftest på nettet). Engang i mellem besøger jeg butikkerne for at prøve produktet.
Jeg researcher også grundigt på nettet inden køb. Så meget at jeg ved eksakt, hvad jeg vil købe, men jeg køber altid i en murstensbutik i nærheden - ( en butik, der måske også har netbutik, så jeg blot får leveret i murstensbutik og også kan returnere/aflevere), - hvor forretningen både bestiller modellen hjem og giver mulighed for afprøvning.

Men lytte til rådighed og vejledning gør jeg ikke. Begynder ekspedienten med salgssnak, duellerer jeg via kommunikation. Jeg får på denne måde også den valgte model til billigste netpris, idet jeg som regel har medbragt en kopi af prisen fra fx pricerunner og andre.

På mit nye Tv ventede jeg efterfølgende til prøveperioden minus 1 dag var slut. Jeg fandt, at jeg skulle have yderligere næsten 500 kr retur eller aflevere apparatet. Jeg tog fejl. Elgiganten slog prisen op på nettet. Jeg skulle have 968 kr. retur, og dette beløb fik jeg.

Min erfaring er, at det er vigtigt at sætte sig ind i en valgte models fordele( fx sortniveau og billedkvalitet ) og ulemper (fx betragtningsvinkel), så er man klar over, hvad der venter.
Af B&W
Jeg vil anbefale at du snupper Samsung'en. Assisterede min svigerfar i at købe nyt tv og anbefalede ham at købe UE55JS8005xxe til 9999,- i Elgiganten. Jeg må sige at den præsterer super fint til den pris! (Pæn behandling af antennesignal fra Yousee, Netflix indhold i 1080p og DVD/Blu-ray)
Ville have anbefalt at han købte Panasonic cx725 eller cx800, men de koster en del mere. Så synes jeg Samsung var bedste køb hvis man sammenlignede pris og specifikation.
I Samsung'en får man oveni sUHD/Nano Crystal Display, som på sigt vil være en fordel med 10 bit og HDR materiale.
IPS paneler har klart sine fordele, men synes klart VA giver det bedste udbytte med bedre sort niveau, grayscale og generelt en dybere billedeoplevelse. (medmindre behovet er ekstreme betragtningsvinkler)

Håber du bliver tilfreds uanset det produkt du vælger :)
Jeg har lige været i Elgiganten for at købe et Samsung 8005 og blev af 2 forskellige sælgere anbefalet lg..

Jeg læser jeres inputs og hælder derfor stadig til Samsung men håber i kan be/afkræfte Elgigantens udsagn om at lg er bedre på følgende punkter:

Smart tv
Styresystem
Billede

Vi er ik super tv nørder, men vil gerne have et godt tv, når vi nu skal købe.. Vi har iPhone og vil gerne have at tv/mobil kan snakke sammen, dvs vise billeder/video fra iPhone på tv. Vi har yousee og vil gerne kunne afspille indhold fra vores mobil app på tv, da vi abonnerer på div serier gennem der.

Når jeg ser på lg i forretningen ved siden af Samsung virker det en anelse mere uskarpt..

Jeg er meget i tvivl..

På forhånd tak