Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SamsungPanasonic
Ud fra det her har jeg fundet ud af at jeg skal købe et nyt LED TV. Jeg tror jeg venter til januar, for der er der udsalg. Det vil ikke det største problem for mig med 40", fordi jeg engang har haft 26" på 2,7 meter afstand.

Tak for alle jeres svar.
Af kronholm
LBC skrev:
kronholm skrev:Nu har LG plasma vel heller aldrig været toppen af poppen.

En ting er hvad vi "føler", men langt de fleste anmeldere er enige om at det kun er Oled der har indhentet og overhalet de bedste plasma tv, når det kun er billedkvalitet der fokuseres på.

For mit vedkommende er strømforbrug meget tæt på ligegyldigt i vurdering af et tv. Jeg vil gerne betale ekstra i strøm hvis tv'et er bedre.

Jeg bor i sommerhus pt, og det gamle Panasonic x10 plasma kan i hvert fald sagtens hamle op med mange nye lcd tv.

De bedste lcd tv i dag har jo på ingen måde hentet de to sidste generationer plasma tv mht sortniveau. (Samsung og Panasonic)
Du er én af nostalgikerne kan jeg høre O_O

Nu var mit indlæg ikke kun baseret på mit eget tidligere LG plasma tv, jeg har haft mange tv, og har sat endnu flere op for venner/bekendte.

Min bedste kammerat har et Panasonic ST60 plasma fra 2013, som jeg har sat op, og kalibreret. Og det er IKKE meget forskel der er på sortniveauet der, og så mit eget Sony W805.
Ok ST60'eren var en "kun" en mellemmodel, men det er jo også i det lag mit Sony ligger, så det er jo for såvidt meget passende.

Nej fair nok, at du personligt er ligeglad med strømforbruget, men ikke os alle, har pengetræer i haven, og ønsker en snart seks år gammel strømsluger som husalter, så vi vælger jo en kombination af godt tv + lavere strømforbrug, men sådan er vi jo så forskellige, og det skal der også være plads til :)

Jeg slukker også for radiatorerne når jeg lufter ud, hvor nogen bare lader varmen buldre løs, men det er jo en helt anden samtale, som jeg ikke vil komme nærmere ind på her! :p
... Og du er en af lcd ejerne der let og elegant kan ignorere fakta baseret på professionelle målinger.

Jeg kan godt lide brede synsvinkler, ingen clouding, godt sort niveau og fodbold kampe uden slør. Derudover skænker jeg ikke burn in en tanke, men jeg er så også sprunget over Panasonic's sidste årgange.

... Og jeg har ikke sagt at Panasonic's 6-7 år gamle budget plasma ikke er overhalet af et lcd. Jeg siger bare at hvis man udelukkende kigger på billedkvalitet, så kan du sagtens slæbe et lcd tv hjem fra bilka der er dårligere.
Af kronholm
pipper skrev:
kronholm skrev:Nu har LG plasma vel heller aldrig været toppen af poppen.

En ting er hvad vi "føler", men langt de fleste anmeldere er enige om at det kun er Oled der har indhentet og overhalet de bedste plasma tv, når det kun er billedkvalitet der fokuseres på.

For mit vedkommende er strømforbrug meget tæt på ligegyldigt i vurdering af et tv. Jeg vil gerne betale ekstra i strøm hvis tv'et er bedre.

Jeg bor i sommerhus pt, og det gamle Panasonic x10 plasma kan i hvert fald sagtens hamle op med mange nye lcd tv.

De bedste lcd tv i dag har jo på ingen måde hentet de to sidste generationer plasma tv mht sortniveau. (Samsung og Panasonic)
Jeg vil til hver en tid påstå at mit Sony W815 har bedre sortniveau end dit X10.

Men fred være med det.

Jeg vil dog anbefale trådstarter at gå fra plasma, da dette ikke er "in" mere og LCD/LED idag er kommet langt langt bedre med.
Og når han samtidig beskriver sine behov er det dfa meget mere klart at han skal gå efter et nyt tv.
Flatpanels har målt sortniveauet til samme niveau. 0.04. ;)
Af pipper
Ja og lige netop derfor skal han da ikke gå ud og købe et brugt plasma tv, når han kan få et nyt lcd/led der er lige så godt som et brugt plasma tv der måske har 2 år tilbage inden det går i stykker.
Af kronholm
Hvis nu vi antager personen har max 2500 kr til rådighed. Så vil han få et bedre billede ved at give 800 for et ældre plasma tv.

Jeg har ikke sagt hvad han skal gøre. Jeg diskuterer de postulater om at plasma tv ikke er noget værd længere billedmæssigt.
Senest rettet af kronholm 06 dec 2015, 20:27, rettet i alt 1 gang.
Af LBC
SamsungPanasonic skrev:Ud fra det her har jeg fundet ud af at jeg skal købe et nyt LED TV. Jeg tror jeg venter til januar, for der er der udsalg. Det vil ikke det største problem for mig med 40", fordi jeg engang har haft 26" på 2,7 meter afstand.

Tak for alle jeres svar.
Dette bliver mit sidste svar, da jeg efterhånden fornemmer, at du er "svær" at hjælpe på rette vej, det er som om at du nægter at slippe fortiden, hvad enten det er tv modeller, eller afstand til tv :)

Nøgleordet i din sætning er "engang". Du bruger måske også stadigvæk, den gamle knytnæveregel, som afgører den rette afstand til tv'et, hvis knytnæven kan dække tv'et?

Forskellen på idag, og "engang" er at tv signalet+tv'erne er SÅ meget bedre, at kvaliteten gør at du simpelthen er NØDT til at sidde tættere på idag, hvis du vil have glæde at den langt forbedrede billedekvalitet. Idag er anstrengelsen som regel kun til stede, hvis du sidder for LANGT fra et tv. De dage, hvor du ikke måtte sidde for tæt på et tv, pga. hovedpine og lign. er langt forbi.
Af Steen5
Jeg har et LG 50"PK350 fra ca. 2011. Og har sjældent set et bedre billede på noget lcd. tv. Jeg bruger gerne den ekstra strøm. Tv udgiver jo også en masse varme som er rart i stuen.
Af LBC
Steen5 skrev:Jeg har et LG 50"PK350 fra ca. 2011. Og har sjældent set et bedre billede på noget lcd. tv. Jeg bruger gerne den ekstra strøm. Tv udgiver jo også en masse varme som er rart i stuen.
Ja sådan et har jeg også sat op, det var lillebroderen til den PK550, jeg selv havde. Begge modeller, har håbløse problemer med burn in, hvis du ser sport 7+ timer i træk. Jeg kender billedkvaliteten på dette tv, og det kommer ikke i nærheden af billedekvaliteten, på de nye LCD, hvis du køber den rigtige model, og kalibrerer det korrekt.
Af kronholm
Når du nu ofte ser sport i 7+ timer i træk, så er et lcd tv jo også den rigtige panel teknologi for dig.
Af Steen5
LBC skrev:
Steen5 skrev:Jeg har et LG 50"PK350 fra ca. 2011. Og har sjældent set et bedre billede på noget lcd. tv. Jeg bruger gerne den ekstra strøm. Tv udgiver jo også en masse varme som er rart i stuen.
Ja sådan et har jeg også sat op, det var lillebroderen til den PK550, jeg selv havde. Begge modeller, har håbløse problemer med burn in, hvis du ser sport 7+ timer i træk. Jeg kender billedkvaliteten på dette tv, og det kommer ikke i nærheden af billedekvaliteten, på de nye LCD, hvis du køber den rigtige model, og kalibrerer det korrekt.

Jeg ikke set noget burn in på mit. og det er tændt ca. 6 timer hver dag.
Af Supergris
SamsungPanasonic skrev:Ud fra det her har jeg fundet ud af at jeg skal købe et nyt LED TV. Jeg tror jeg venter til januar, for der er der udsalg. Det vil ikke det største problem for mig med 40", fordi jeg engang har haft 26" på 2,7 meter afstand.

Tak for alle jeres svar.
At du på et tidspunkt NØJEDES med noget, der var for småt, er vel ikke ensbetydende med, at du ikke kan vælge noget, der er langt mere passende, i dag?
Netop mht. størrelsen, er der, hvor de fleste begår en fejl.
Hvis dit gamle tv var af billedrørstypen, skal du huske på, at en fladskærm jo bliver rykket betydeligt længere tilbage, og billedet derfor vil opfattes mindre.
Som en nævner, ville han aldrig gå under 55", og det er også den holdning jeg har.
Tv over 55", stiger ofte betydeligt i værdi, så det er her, mange sætter grænsen.
Mht. billedkvalitet er der INGEN grund til, at overveje en mindre skærm!
Ofte er det kvinderne, der ikke vil have et tv, der dominerer stuen for meget, men de bliver som regel glade for resultatet, når først husalteret ER sat op.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg trænede hustruen i at vænne sig til en 65" ved at teste dem i den størrelse her til siden... Til sidst kunne hun godt se, at 55" var for småt :)

Jeg må prøve at liste nogle 75-78" ind og se om den går en gang til. Der er lige 20-30 cm mere at gøre med på væggen...
Af MartinJ9000
Smågriner lidt af den med at træne hustruen. Er det den der er filmatiseret som "hvordan man træner en drage"? :-D
Af SamsungPanasonic
Jeg har nu kigget på det med størrelsen, og jeg fandt denne hjemmeside (fra 15.9.2015).
http://taenk.dk/gode-raad/hvor-stor-ska ... aerm-vaere

Den siger:
Antal tommer (diagonalen) x 7.5 = afstanden til din fladskærm i centimeter.

Jeg har 270 cm. Ved at regne baglæns får jeg 36". Men det er jo 32" eller 40". Jeg tror jeg vælger 40".

Jeg har indskrænket mit valg til: Samsung UE40JU6075 og LG 40UF675V

Hvilket er bedst?